بر اساس گزارش‌های مجمع عمومی شرکت‌های داروسازی:

حذف ارز دولتی از صنایع دارویی کشور موجب شفاف‌سازی قیمت‌‌ها شده است

10 تير 1399 ساعت 14:35

سالم خبر: حذف ارز دولتی از شرکت‌های داروسازی به خصوص داروهای OTC اگرچه به نظر می رسد تاثیر چندانی بر بازار دارو نداشته باشد اما ممکن است این مساله تاثیر بیشتری بر برخی شرکت ها که بخش عمده ی فعالیت آنان بر تولید داروهای OTC متمرکز شده است داشته باشد.


سالم خبر: حذف ارز دولتی از شرکت‌های داروسازی به خصوص داروهای OTC اگرچه به نظر می رسد تاثیر چندانی بر بازار دارو نداشته باشد اما ممکن است این مساله تاثیر بیشتری بر برخی شرکت ها که بخش عمده ی فعالیت آنان بر تولید داروهای OTC متمرکز شده است داشته باشد.

داود فصاحت کارشناس سرمایه گذاران بیمه ایران به دنیای اقتصاد در این باره گفت: با حذف ارز دولتی برای مواد بسته‌بندی، شرکت‌ها برای تامین مواد اولیه از ارز نیمایی استفاده کردند. درسال جاری ارز دولتی از دارو‌های OTC مکمل حذف شد که میزان تاثیر حذف ارز ازاین دارو‌ها بستگی به حجم این دارو‌ها در شرکت‌های دارو‌سازی و بازار دارویی دارد.

وی افزود: در برخی از شرکت‌هاکه بیشتر دارو‌های OTC تولید می‌کند، ممکن است این شرکت تاثیر بیشتری از حذف تدریجی ارز دولتی بگیرد. اما به‌طور کلی متوسط بازار دارویی کشور ۱۰ تا ۱۲ درصد شامل OTC، مسکن‌ها و سایر داروهای بدون نسخه است و به نظر تاثیر‌چندانی بر این بازار ندارد.

فصاحت همچنین با اشاره به تاثیر بحران کرونا برصادرات دارو گفت: این مساله همانند سایر صنایع تاثیر گذار بوده و صادرات را به شدت کاهش داده است و حتی برخی شرکت‌ها هیچ صادراتی نداشته‌اند. از طرفی با توجه به اینکه مراجعات مردم برای درمان سایر بیماری‌ها به بیمارستان‌ها و پزشکان کمتر شده میزان مصرف برخی دارو‌ها به تبع آن کمتر شده است.

وی افزود: از سویی به دلیل شیوع ویروس کرونا مصرف دارو‌های مثل ناپروکسن و آزیترومایسین بیشتر شده است و مکمل‌ها و ویتامین‌ها که به‌عنوان تقویت‌کننده سیستم بدن و پیشگیری مورد استفاده قرار می‌گیرد تقاضا را برای این نوع دارو افزایش داده و صادرات را به نسبت سال گذشته کاهش داده است. عملکرد سه ماهه شرکت‌های داروسازی نشان می‌دهد که با وجود محدودیت‌های واردات برای تامین مواد اولیه و حذف ارز دولتی از داروهای OTC این شرکت‌ها روند رو به رشد خود را ادامه داده‌اند.

این کارشناس سرمایه گذاری اظهار داشت: این نکته را نیز باید در نظر گرفت که ارز دولتی به‌طور کامل از تمام دارو‌ها حذف نشده است و این امر موجب تقویت تولید داخلی در تولید دارو‌های غیر از داروهای OTC می‌شود و تخفیفات فروش و دوره وصول مطالبات به نفع تولید‌کننده است.  

وی با بیان اینکه حذف ارز دولتی چالشی را برای شرکت‌های داروسازی بزرگ ایجاد نکرده و حتی باعث شفاف‌سازی قیمت از سوی برخی شرکت‌ها شده است گفت: این شرکت‌ها می‌توانند با قیمت واقعی محصول را تولید کرده و به فروش برسانند. بر اساس گزارش‌های مجمع عمومی شرکت‌های داروسازی این شرکت‌ها ۳۰درصد از ارز دولتی مورد درخواست خود را در سه ماه ابتدای سال دریافت کرده‌اند.این در حالی است که این شرکت‌ها با تهیه ارز دولتی می‌توانند فروش و سود آوری خود را افزایش دهند. آخرین گزارش شرکت‌های داروسازی نشان می‌دهد که موجودی مواد اولیه شرکت‌ها مناسب است و تحریم‌ها تاثیری بر واردات مواد اولیه نداشته و مهم‌ترین مشکل این شرکت‌ها تخصیص ارز است. اگر ارز مورد درخواست شرکت‌ها تامین شود، مشکل تولید نخواهیم داشت.

فصاحت گفت: از آنجا که صادرات از دوسال گذشته با افزایش نرخ ارز کاهش داشته و سازمان دارو مجوزهای محدود را به برخی شرکت‌ها داده است. مبلغ فروش این شرکت‌ها تغییری نداشته است زیرا صادرات با ارز نیمایی بوده اما حجم صادرات کاهش داشته است. افزایش قیمت در سال جاری متناسب با بهای تمام شده شرکت‌های دارویی تعیین خواهد شد. به خصوص شرکت‌هایی که از ارز نیمایی برای تولید استفاده کرده‌اند در سال جاری افزایش قیمت خواهند یافت.
 


کد مطلب: 7181

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/7181/حذف-ارز-دولتی-صنایع-دارویی-کشور-موجب-شفاف-سازی-قیمت-ها-شده

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com