۰
حسین کرمانپور، رییس بخش اورژانس بیمارستان سینا در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

ظرفیت بخش‌های اورژانس و ICU تکمیل است

یکی از دلایل اوج‌گیری کرونا در مناطق تهرانپارس و سعادت‌آباد دورهمی‌ها، میهمانی‌ها و سفرهای دسته‌جمعی است
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۸ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب : ۷۱۶۵
ظرفیت بخش‌های اورژانس و ICU تکمیل است
سالم خبر: با اوج گیری ابتلا به کرونا در کشور، بیمارستان‌ها به دلیل کمبود تخت‌های بیمارستانی درحال تعطیل‌کردن بخش‌ها و تبدیل به بخش‌های کووید هستند؛ بیمارستان‌هایی که مخصوص بیماران کوویدی بودند با کاهش بیماری، درحال بازگشتن به شرایط عادی بودند اما باتوجه به شرایط اخیر مجددا به پذیرش بیماران کوویدی مشغول هستند.

حسین کرمانپور، رییس بخش اورژانس بیمارستان سینا در گفت و گو با سالم خبر درباره‌ی وضعیت فعلی ابتلا به کرونا در کشور اظهار کرد: اگر این بیماری کنترل نشود؛ وضعیت بیماری و بیماران مانند اسفند و فروردین ماه خواهد شد؛ در حالی که در اردیبهشت ماه تعداد بیماران کمتر شده بود که این امر نتیجه قرنطینه مردم در فروردین بوده است.

وی با اشاره به پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های شاخص تهران عنوان کرد: روز گذشته طی تماسی به من اطلاع دادند در بیمارستان در بخش‌های اورژانس و آی‌سیو برای بیماران جایی برای پذیرش وجود ندارد که این موضوع به مراجع بالاتر انتقال دادم. بیمارستان‌ها بنابر کمبود تخت‌های بیمارستانی درحال تعطیل‌کردن بخش‌ها و تبدیل به بخش‌های کووید هستند.

مدير اورژانس بيمارستان سينا در ادامه گفت: زمانی که بیماران مبتلا به کووید به یک بیمارستان مراجعه کنند دیگر بیماران از جمله بیماران قلبی یا سرطانی می‌ترسند و از مراجعه به آن بیمارستان خودداری می‌کنند؛ اگر رعایت نکنیم مانند آب دریا که کم‌کم روی پا و بعد از به زانو می‌رسد و در نهایت فرد غرق می‌شود
ما نیز در کنترل بیماری کرونا به این وضعیت دچار خواهیم شد، امروزه مردم براثر ابتلا به کرونا از دنیا می‌روند اما اگر از گسترش این بیماری پیشگیری نشود تعداد زیادی از بیماران قلبی یا سرطانی که به دلیل هراس از ابتلا به بیمارستان مراجعه نکرده‌اند نیز جان خود را از دست می‌دهند و درصد مرگ و میر براثر ابتلا به کووید19 با احتساب این بیماران چند برابر خواهد شد.

وی در خصوص قوانین و مقررات موجود در کنترل این بیماری در کشورها اظهار کرد:کشورهایی که از نظر اقتصادی، وضعیت خوبی دارند با مشکل
کنترل مردم در مواجه با این بیماری نیز مواجه هستند، تا حدودی می‌توان مردم را مدیریت کرد؛ در مقطعی دولت‌ها از کنترل مردم باز می‌مانند اینکه مردم در مکانهای عمومی فاصله اجتماعی را رعایت کنند اوضاع بهتر می‌شود
 
 کرمانپور  در خصوص کمبود تست تشخیص کرونا در شهرستان‌ها و مراجعه بیماران به استان‌ها و گفت: این موضوع ناشی از فقر اقتصادی و زیربناها است، تست‌های تشخیصی هزینه کمی ندارد. ما در دوره ی تحریم‌ها هستیم، چندین سال است که رهبری، به تولید و اقتصاد تاکید کرده‌اند اما باید ببینیم که چقدر این گفتار عملی شده، که من بعید می‌دانم زیرا ما در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌بریم. براین اساس تست‌ها را در بیمارستان‌های مجهز و مراکز استانی قرار می‌دهند امیدوارم دولت و حاکمیت از متهمان اقتصادی بخواهد که پول‌ها و درآمدهایشان را در راه حوزه سلامت هزینه کنند.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا تولید واکسن
کرونا یک امید است و یک استراتژیک نهایی نیست، عنوان کرد: در مقالات علمی نیز ثابت شده این ویروس بنابر ساختار مولکولی، دائم در حال تغییر است و ممکن است امروز با یک فرمول و روز دیگر با فرمول معکوس بیماری ایجاد کند، ما تاکنون انواع مختلفی از کرونا داشته‌ایم. درحال حاضر اگر واکسنی برای کرونا تولید شود ممکن است فرمول آن در برخورد تغییر و به کرونای ۲۰ تبدیل شود، اما حداقل این است ما در برابر کووید ۱۹ واکسن آن را داریم و خیالمان راحت است؛ اگر کووید ۲۰ یا ۲۱ هم ایجاد شود هیچ ضمانتی وجود ندارد؛ واکسن یک استراتژی دائمی نیست.
 
کرمانپور درباره تعداد بیشتر بیماران در برخی از شهرها مانند هرمزگان، آذربایجان غربی در مقایسه با سایر شهرها، اظهار کرد: یکی از علت‌ها، عدم رعایت مردم است. برخی از استان‌ها در تشخیص کرونا همکاری می‌کنند برخی از استان‌ها در این تشخیص عقب هستند. براین اساس ممکن است در شهری تعداد مبتلایان زیاد باشد. میزان مرگ نسبت به تعداد بیمار بستری نشان می‌دهد که استان‌ها چه وضعیتی دارند.

چرا کرونا در برخی مناطق تهران جاخوش کرده است؟
 
 مدير اورژانس بيمارستان سينا همچنین درباره دلایل اوج گیری کرونا در برخی مناطق تهران گفت: شاید دلیل اینکه مناطق سعادت آباد و تهرانپارس بیشترین تعداد بیماران کرونا را دارند، تراکم جمعیت باشد و دلیل دیگر این است که مردم با وسایل نقلیه‌ای از جمله اتوبوس و مترو در رفت‌و آمد هستند.
 
وی با بیان اینکه اگرچه سطح سواد و تحصیلات در برخی مناطق تهران بیشتر
باشد عنوان کرد که اما آمارها نشان می دهد که تعداد بیماران در مناطق ۲و۴ بیشتر از مناطقی مانند ۲۱ و ۲۲ است. یکی از دلایل اوج کرونا در منطقه سعادت آباد، شلوغی و تراکم جمعیت این منطقه باشد. هر فردی که تمایل به سرمایه‌گذاری و خرید خانه داشته، این منطقه را انتخاب کرده است .اما اینکه کرونا در یک منطقه بیشتر یا کمتر است، علل بسیاری دارد و نمی‌توان فقط یک علت را عامل دانست.
 
 مدير اورژانس بيمارستان سينا در ادامه بیان کرد: به نظر من، تراکم جمعیت نیز تاثیر دارد، زیرا تعداد افراد بیشتری در منطقه سعادت‌آباد سکونت و به برگزاری مراسم هایی از جمله جشن تولد تاکید دارند اما در مناطق ۷ و ۸ و ۱۲ برگزاری این مراسم ها بسیار کمتر است. خانواده‌ها در مناطق بالاتر شهر تهران به برگزاری برخی مراسم بیشتر پاینبندی دارند حتی در شرایط کرونایی کشور.

وی استفاده از کولر گازی را عاملی جهت انتقال ویروس کرونا دانست و گفت: در مناطق مرفه‌نشین افراد از کولرهای گازی استفاده می‌کنند به عنوان مثال در  یک شرکت ده نفر مشغول فعالیت می‌شوند و درهای ساختمان و راه‌های تعویض هوا نیز مسدود و تهویه کولرگازی مجدد میان خودشان صورت می‌گیرد؛ براین اساس کولرهای آبی از کولرهای گازی بهترست، زیرا کولرهای گازی سبب انتقال ویروس می‌شود.
 
وی همچنین افزود: شاید بتوان گفت اطلاعاتی که امروزه درباره بیماری کرونا وجود دارد، دقیق نیست اینکه می‌گویند آمار در سعادت‌آباد بیشترست، ممکن است به این دلیل باشد که وضعیت اقتصادی آنان بهتر
است و آنان در جهت تشخیص بیماری بیشتر نگران و به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و در مناطق پایین شهر بنابر وضعیت اقتصادی نامناسب افراد کمتر برای تشخیص و درمان مراجعه می‌کنند.
 
کرمانپور با بیان اینکه در مناطق سعادت آباد یا تهرانپارس دورهمی ها و میهمانی ها بیشتر برقرار و در مناطق دیگر کمتر است، تصریح کرد: این گفته، علتی غایی نیست اما تجارب این چندماهه و مراجعات بیماران نشان داده است که بیماری کرونا در مجالس دورهمی و دوستانه در مناطق برخوردار، به مراتب بیشتر از مناطق کم برخوردار است. مهم‌ترین علت این بیماری، دور هم جمع شدن‌ها و سفرهای دسته جمعی افراد است.
 
وی با اشاره به بیشترین علائم بیماران کرونا گفت: در حال حاضر بیشترین علائم مربوط به سرفه، تب، ضعف و بی‌حالی، تنگی‌نفس، کاهش اشتها، کاهش حس بویایی و چشایی، بدن درد (سر درد و اندام تحتانی و فوقانی)، خستگی و تعریق زیاد است. همچنین باتوجه به فصل گرما علائم گوارشی مانند اسهال و حالت تهوع و گلودرد نیز بیشتر شده است.
 
 مدير اورژانس بيمارستان سينا در ادامه بیان کرد: در کووید ۱۹، تعریق زیاد نیز عامل پیش‌بینی ابتلا به این بیماری است و علائم نادرتر اگزما و جوش‌های پوستی و صورتی شدن رنگ چشم است. در برخی از بیماران مبتلا ممکن است رنگ زبان آنان نیز تغییر کند که این عامل در آنفلوانزاها نیز مشترک است اما علامت خاص کووید ۱۹، اصولاً تک‌سرفه‌های خشک با خلط کمتر و تنگی نفس و تب بالا است.
 
کرمانپور همچنین افزود: یکی از علائمی که این روزها
بیشتر از روزهای اول و باتوجه به کاهش رطوبت هوا به چشم می‌خورد؛ این است که بیماران حس بویایی خود را از دست داده‌اند و  در هنگام تنفس، دچار کوران هوایی در بینی خود می‌شوند؛ این عامل بسیار دردناکست و مغز بیمار نیز تیر می‌کشد این علامت در حال شایع شدن میان بیماران است‌.باتوجه به فصل گرما برخی از شهرها که رطوبت ندارند و مردم وقتی که نفس می‌کشند، درد سوزنده‌ای در بینی خود احساس می‌کنند. در این موارد توصیه می‌شود افراد در ماسک‌های خود از دستمال‌های رطوبتی و ویتامین آ چشمی، استفاده کنند و بهترین مسکن برای این مشکل مصرف استامینوفن ۵۰۰ است.درحال حاضر بیشترین سوالات اینترنتی و مشاوره‌ها مربوط به این مشکل است.
 
وی با بیان اینکه  همچنان بیشترین علائم کرونا مربوط به دستگاه تنفسی است، تصریح کرد: در تقسیم‌های بعدی بیشترین علائم مربوط به علائم گوارشی، عصبی و عضلانی، علائم ادراری (کاهش و غلظت ادرار) و کاهش حس بویایی و چشایی است.
 
 مدير اورژانس بيمارستان سينا همچنین افزود: کمترین علائم مربوط به سن ۱۰ تا ۱۵ سال و متوسط علائم ۲۸ تا ۶۰ سال و برخی از افراد که علائم آنان قابل تشخیص نیست، در همه گروه‌های سنی هستند. گاهی علامت‌ها کاملا آشکار و گاهی کاملا نامشخص است.در برخورد با این افراد در ابتدا فکر می‌کنیم که بیمار فقط یک آلرژی دارد، اما بعد از مدت‌ها مشخص می‌شود فرد کرونا دارد. برخی از افراد هم با علائم کرونا، وقتی تست می‌دهند جواب منفی می‌شود.
 
کد مطلب : ۷۱۶۵
نام شما

آدرس ايميل شما