۰

دو خدمت تله مدیسین تحت پوشش بیمه قرار گرفت

تاریخ انتشار :
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب : ۷۰۸۳
دو خدمت تله مدیسین تحت پوشش بیمه قرار گرفت
سالم خبر: مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری سلامت، استانداردها و تعرفه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از موافقت شورای عالی بیمه سلامت برای پوشش بیمه‌ای دو خدمت تله مدیسین خبر داد.
 
به گزارش سالم خبر، عبدالخالق کشاورزی در گفت ‌وگو با ایرنا درباره پوشش بیمه‌ای خدمات تله مدیسین بیان کرد: شورای عالی بیمه سلامت با پرداخت هزینه خدمت گزارش سی تی اسکن و ام آر آی و مشاوره تخصصی بین بیمارستانی از راه دور بر اساس استانداردهای معاونت درمان موافقت کرد.
 
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت ارائه خدمات دورا پزشکی و لزوم برقراری عدالت اجتماعی و دسترسی همه آحاد کشور از خدمات تخصصی و فوق تخصصی مورد نیاز، پرداخت هزینه دو خدمت اساسی مورد درخواست وزارت بهداشت از سوی سازمان‌های بیمه گر در دومین جلسه هماهنگی دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت برای تله مدیسین به تصویب رسید.
 
مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری سلامت، استانداردها و تعرفه‌های وزارت بهداشت اظهار کرد: با توجه به لزوم بهره مندی پزشکان شاغل در بیمارستان‌های شهرستان‌ها و مناطق دور دست از نظر مشاوره‌ای اساتید و همکاران متبحر در دانشگاه‌ها و مراکز استان‌ها، زیرساخت مشاوره بین بیمارستانی پزشکان با ثبت در پرونده پزشکی بیماران جهت تصمیم گیری سریع و صحیح‌تر طراحی شده و بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه سلامت، هزینه مشاوره از سوی سازمان‌های بیمه گر نیز پرداخت می‌شود.
 
وی ادامه داد: این اقدام باعث جلوگیری از اعزام بی رویه بیماران به بیمارستان‌های دانشگاهی و مراکز استان‌ها و همچنین تسریع در انجام خدمات ضروری به بیماران نیازمند می‌شود.
 
کشاورزی گفت: گزارش خدمات سی تی اسکن و ام آر آی که مدت‌ها به دلیل کمبود متخصصان صاحب نظر در بعضی از نقاط کشور با تاخیر یک ماهه مواجه می‌شد، با ارائه خدمت از طریق تله مدیسین و گزارش خدمات از طریق مراکز بزرگ، باعث تسریع در پاسخ دهی و تعیین تکلیف سریع‌تر بیماران و به ویژه بیماران در شهرستان‌های محروم می‌شود.
 
وی بیان کرد: همچنین پیش بینی می‌شود با این اقدام، میانگین زمان پاسخ دهی به یک تا دو روز روز کاهش پیدا کند و تحولی در این زمینه خواهد بود.
 
به گزارش ایرنا، کشاورزی پیش از این درباره مصداق‌های خدمات تله مدیسین یا پزشکی از راه دور گفته بود: این خدمات شامل موارد مختلفی است. مشاوره بین پزشکان سطوح مختلف به خصوص از بیمارستان‌های مناطق محروم، انجام ویزیت پیگیری یا فالوآپ بیماران در کلینیک‌های سرپایی جهت جلوگیری از ازدحام بیماران، گزارش خدمات تصویربرداری نوار قلب آنژیوگرافی و پاتولوژی بیماران از سوی مراکز تخصصی‌تر به سطوح محیطی از جمله این موارد است. همچنین ویزیت بیماران جدید در قالب تله ویزیت و box های تحت وب جهت انتقال همزمان تصاویر از مراکز محیطی به مراکز پیشرفته، ارسال نسخه‌های تمدیدی بیماران بر اساس آزمایش‌های ارسالی به داروخانه‌ها و امکان ارسال نسخه بیماران به در منزل و امکان استفاده از نظر جراحان مهمان بین اعمال جراحی پیچیده در مراکز از جمله موارد دیگر خدمات تله مدیسین است.
 
سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموئزش پزشکی نیز فروردین امسال درباره تله مدیسین اظهار کرد: چند اتفاق جالب در این دوره شکل گرفت. یکی اینکه توسعه خدمات الکترونیک و تله مدیسین و پزشکی از راه دور در حال ساماندهی است و با استفاده از ظرفیت‌های موجود به سمت تله مدیسین می‌رویم. دلیلی ندارد یک فرد دیابتی مبتلا به فشار خون یا خیلی از افراد دیگر را هر روز به مطب بکشانیم تا کنترل شود. خدمات پزشکی از راه دور بسیاری از این خدمات را پوشش می‌دهد و باید به سمت نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک برویم.
 
همچنین قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت نیز اسفند ۹۷ درباره تله مدیسین به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: اینکه بتوانیم برخی خدمات مانند تصویربرداری از راه دور را برای بیماران اورژانسی توسط پرستار یا فرد آموزش دیده انجام بدهیم تا پزشک متخصص از نقطه‌ای دورتر بتواند به طور مثال سونوگرافی را ببیند و گزارش را ارائه بدهد، این موضوع مورد نظر وزیر بهداشت است، اما هنوز به صورت رسمی شروع نشده است زیرا مواردی در رابطه با پوشش بیمه‌ای نیز وجود دارد که باید حل شود، تله مدیسین یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت است، به طور مثال کلینیک مجازی می‌تواند بار مراجعه مردم را به صورت حضوری کم کند.
 
کوروش فرزین، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت نیز پیش از این در این رابطه به خبرنگار سلامت ایرنا بیان کرد: توجه سازمان بیمه سلامت به موضوع تله مدیسین، اجرای آن با اولویت مناطق محروم و جاهایی است که امکان دسترسی به پزشکان متخصص وجود نداشته و با محوریت پزشک خانواده. یعنی به عبارتی پزشک خانواده و پزشک متخصص جهت یک بیمار می‌توانند از این بستر نسبت به تجویز خدمات استفاده کنند.
 
تله مدیسین چیست؟
 
تله مدیسین به معنی پزشکی از راه دور است. این کلمه در دهه ۷۰ میلادی توسط فردی به نام «تومایس برد» (Thomas bird) معرفی شد. تعریف‌های بسیاری از این کلمه مطرح شده و طبق تعریف ITU، تله مدیسین عبارتست از عمل مراقبت پزشکی با استفاده از ارتباطات صوتی تصویری. این عمل مشتمل بر نگهداری، مراقبت، تشخیص، مشاوره و معالجه است ضمن اینکه در این مرحله توجه به انتقال داده‌های پزشکی و مسائل آموزشی نیز وجود دارد.
 
در نگاهی جامع‌تر و کامل‌تر می‌توان گفت که به طور عمومی تله مدیسن به کاربرد فناوری‌های پزشکی و ارتباطی جهت تبادل هر گونه اطلاعات، اعم از داده، صدا یا ارتباطات تصویری بین پزشک و بیمار یا پزشک و متخصصان بهداشت و درمان در موقعیت‌های مجزای جغرافیایی و به منظور ایجاد امکان تبادل جهت مقاصد پزشکی، بهداشتی درمانی، تحقیقاتی و آموزشی تحصیلی اطلاق می‌شود.
 
سرویس‌های تله مدیسین به سه گروه اطلاعات داده‌ای، صوتی و تصویری تقسیم می‌شوند. اطلاعات و سرویس‌های صوتی بر مبنای اطلاع رسانی به وسیله خطوط تلفن مهیا می‌شود. کم هزینه‌ترین نوع سرویس اطلاع رسانی پزشکی به وسیله تلفن است که در ایران هم تحت عنوان پزشک در منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سرویس به دو گونه تقسیم بندی می‌شود. گروه اول به صورت برون خط یا آفلاین است. به طور مثال صدای قلب بیمار برای پزشک ارسال و توسط دستگاه ضبط می‌شود تا مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و گاهی هم خروجی به صورت منحنی کشیده شده و نتیجه به بیمار اعلام می‌شود.
 
گروه دوم به صورت بر خط یا آنلاین است. به طور مثال صدای بیمار از طریق خط تلفن مستقیم به پزشک می‌رسد و پزشک همان جا روی آن تصمیم گیری کرده و اعلام نتیجه می‌کند. اطلاعات و سرویس‌های تصویری از جمله این سرویس‌ها می توان به کنفرانس ویدیویی و انتقال تصاویر و دورآ پرتو نگاری اشاره کرد. این سرویس‌ها هزینه بر هستند، ولی کاربرد فراوانی دارند. گاهی اوقات با دستگاه‌های اسکنر این اطلاعات به پزشک معالج می‌رسد و گاهی هم به وسیله پرتونگاری دیجیتالی این اتفاق رخ می‌دهد که به طور مستقیم تصاویر به صورت دیجیتالی تبدیل شده و انتقال می‌یابد. این روش امروزه در مراکز پرتونگاری رایج است.
کد مطلب : ۷۰۸۳
نام شما

آدرس ايميل شما