۰
رییس مرکز تحقیقات نقص ایمنی در گفت و گو با سالم خبر:

ازدواج های فامیلی از عوامل بیماری های نقص ایمنی است

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۷۰۴
ازدواج های فامیلی از عوامل بیماری های نقص ایمنی است
سالم خبر: رییس مرکز تحقیقات نقص ایمنی اعلام کرد: بیماری‌های نقص ایمنی از بیماری‌های ناشناخته ای هستند که میزان آگاهی متخصصان حتی در کشورهای امریکا و اروپا نسبت به آن کم است و به همین دلیل آمار بیماران تشخیص داده شده بسیار پایین است.
 
اصغر آقا محمدی در گفت و گو با سالم خبر با بیان اینکه این بیماری ها  هنگامی ایجاد می شوند که نوعی نقص در دستگاه ایمنی بدن به وجود آید، افزود:  در بدن انسان هر عضو یک وظیفه دارد مثلا دستگاه تنفس اکسیژن رسانی و دفع CO2 را عهده دار است، دستگاه گوارش کار هضم غذاها را به عهده دارد، دستگاه سیستم عصبی  انتقال پیام‌ها را از دستگاه‌ها به عهده دارد و دستگاه دفاعی کار نیز شناسایی عوامل بیگانه و مقابله با آن‌ها را به عهده دارد. یعنی هم وظیفه اطلاعاتی  شناسائی  و هم وظیفه دفاعی دارد به آن  دستگاه ایمنی می‌گویند که از یکسری مواد پروتئینی و سلول‌ها که در مغز استخوان ساخته می‌شوند، قرار گرفته است

وی افزود: در ساخت این دستگاه، ژن‌های متعددی دخیل هستند که اگر معیوب باشند سبب نقص در عملکرد دستگاه ایمنی و افزایش استعداد ابتلا به عفونت‌های مکرر  در مبتلایان می‌شود. از طرفی نقص در عملکرد دستگاه ایمنی منجر به بروز بیماری‌های خود ایمنی خواهد شد.

رییس مرکز تحقیقات نقص ایمنی علائم شاخص این بیماری ها را شامل عفونت‌های مکرر و مزمن به صورت پنومونی، سینوزیت اوتیت میانی، اسهال و مننژیت، خود ایمنی و بدخیمی در دهه‌های دوم و سوم زندگی بیماران دانست و عنوان کرد: اولین بار این بیماری در سال ۱۹۵۲ در یک کودک ۸ ساله که از سن ۶ ماهگی با عفونت های مکرر مواجه بود، تشخیص داده شد و متوجه شدند بیمار قادر به ساخت آنتی بادی نیست. از سال ۱۹۵۲ تا کنون بیش از ۳۰۰نوع بیماری نقص ایمنی و بیش از 150 تا 200 ژن مسئول این بیماری‌ها کشف شده است. البته عدم دستگاه ایمنی نا کارآمد در شناسایی  سلول‌های سرطانی  نیز سبب افزایش میزان ابتلا بیماران به  بدخیمی‌ها می شود. علائم عمده بیماری‌های نقص ایمنی که در سال‌های اول زندگی خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ازدواج های فامیلی یکی از عواملی است که موجب افزایش بیماری نقص ایمنی می شود، گفت: ازدواج فامیلی در کشورهای خاورمیانه  بین ۳۰ تا۴۰ درصد و در عمان  تا۶۰ درصد، در اروپا و امریکا کمتر از نیم درصد و در کشورهای اروپائی و  آمریکا  از هر ۱۰ هزار نفر یک نفر مبتلا می‌شود.

آقا محمدی با اشاره به وضعیت کشور ما یادآورد شد: در کشور ما که ۳۰تا ۴۰ درصد ازدواج‌ها فامیلی وجود دارد، میزان فراوانی نقص ایمنی خیلی بیشتر از میزان ذکر شده  در اروپا و امریکا است. برای کاهش این بیماری باید به جامعه و پزشکان اطلاع رسانی شود تا در صورت ابتلای بیماری نقص ایمنی در خانواده ازدواج‌های فامیلی صورت نگیرد و حتما مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج انجام شود.

وی تاکید کرد که یکی از برنامه آتی مرکز تحقیقات نقص ایمنی  راه اندازی کلینیک تشخیص قبل از تولد است  تا بتوانیم از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنیم.

رییس این مرکز در خصوص افزایش آگاهی آحاد جامعه نسبت به بیماری های نقص ایمنی اظهارداشت: چند سال است که توانسته ایم در هفته جهانی نقص ایمنی فعالیت‌هایی در جهت افزایش سطح آگاهی جامعه انجام دهیم. در این راستا هنرمندان و رسانه‌ها  می‌توانند نقش مهمی در برگزاری برنامه‌ها و افزایش سطح آگاهی جامعه و جذب کمک‌های مردمی ایفا کنند. در سال های گذشته هنرمندان برجسته کشورمان  برنامه هایی را برای نقص ایمنی جهانی برگزار کردند.

وی در ادامه داروهای بیماری های نقص ایمنی را پرهزینه خواند و گفت: مرکز تحقیقات نقص ایمنی طی مذاکراتی با وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی یارانه ای برای درمان این بیماران درنظر گرفت به طوری که بیمار20 درصد هزینه و وزارت بهداش80 درصد هزینه را پرداخت می کند.
 
کد مطلب : ۷۰۴
نام شما

آدرس ايميل شما