۰

هیچ ضمانتی برای ساخت واکسن کووید19 وجود ندارد

تاریخ انتشار :
جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : ۷۰۱۸
هیچ ضمانتی برای ساخت واکسن کووید19 وجود ندارد
سالم خبر: یک ویروس شناس و استاد دانشگاه آلمانی گفت: هیچ ضمانتی برای ساخت واکسن کووید19 وجود ندارد.

اولیور کپلر( Oliver Keppler) با بیان این مطلب افزود: همه ی ما خواستار کشف زودتر واکسن کرونا هستیم. ما تاکنون در مورد واکسن‌ها تجربیات فوق‌العاده‌ای داشته‌ایم. مثلا در مقابل سرخک، اوریون، سرخجه و فلج اطفال. این واکسن‌ها از مرگ و میر و درد در جهان جلوگیری کرده‌اند. ولی ممکن است این موفقیت برای کرونا ویروس جدید میسر نشود. توسعه واکسن می‌تواند سال‌ها و حتی دهه‌ها طول بکشد. همچنین تا به حال گفته نشده که یک واکسن بسیار موثر و ایمن در دسترس خواهد بود.

کپلر ادامه داد، هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ پروژه بزرگ تحقیقاتی در سراسر جهان در حال بررسی و توسعه واکسن کرونا هستند و محققان برجسته جهان برای رسیدن به این مهم تلاش می‌کنند. ولی باید شفاف بگویم که هیچ تضمینی برای موفقیت آن‌ها وجود ندارد.

"اولیور کپلر" عضو هیات علمی "انیستیتو ماکس وون پتن‌کوفر"( Max von Pettenkofer) و استاد ویروس‌شناسی دانشگاه مونیخ است که در زمینه بهداشت و میکروبیولوژی پزشکی تحقیق می‌کند.

هنگامی که از کپلر راجع به بدبینی او برای توسعه واکسن سوال شد، پاسخ داد: طی ۳۰ سال گذشته در ساخت واکسن مؤثر برابر بیماری‌های عفونی همه‌گیر مانند ایدز، تب‌دنگی، سل یا مالاریا هم موفقیت و هم شکست وجود داشته است.

این بیماری‌ها رنج‌ و مصیبت فروانی برای بشر دارند، اما پژوهشگران هنوز موفق نشده‌اند واکسن موثری علیه آنها تولید کنند.

وی راجع به عفونت‌های تنفسی ویروسی گفت: واکسن آنفلوانزا بهترین چیزی است که ما در حال حاضر داریم. اما متأسفانه باید گفت که کارایی این واکسن چیزی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد است و باید هر سال تکرار شود چون ویروس آنفلوانزا بطور قابل توجهی تغییر می‌کند و ایمنی ناشی از واکسیناسیون یا عفونت سال قبل، یا جزئی است یا اصلاً هیچ اثری ندارد.

کپلر در مورد ادامه سال هم گفت: با این وجود من باید تاکید کنم که در زمستان آتی واکسن آنفلوانزا از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود تا حداقل تعداد مبتلایان به بیماری‌های تنفسی کاهش یابد.

وی با اشاره به گزارش‌هایی که در مورد "موفقیت آمریکا در تولید واکسن" منتشر شده، گفت: در آخرین گزارشی که من خواندم،  ۸ مورد از ۳۴ مورد واکسن آزمایشی، پاسخ ایمنی داده‌اند. در چنین مواردی باید آزمایش واکسن متوقف شود، یا دوباره کاملا از سر گرفته شود چرا که این نتیجه فاجعه است.

این ویروس شناس آلمانی اذعان کرد که ما باید نسبت به چیزی که در مورد آن صحبت می‌کنیم، دقیق باشیم. ما واکسنی با تاثیر بالا می خواهیم. واکسنی که از تمام افراد در برابر بیماری کووید-۱۹ محافظت می‌کند.

علاوه بر آن، این واکسن باید ایمن باشد که به این معنی است که نباید عوارض جانبی هم داشته باشد.

سوم اینکه این واکسن باید مقیاس‌پذیر باشد. این بدان معناست که بتوان طی ماه‌ها، صدها میلیون و حتی میلیارد دوز از واکسن را به سرعت تولید کرد.

وی افزود: به نظر من امید برای تولید چنین واکسن فوق العاده‌ای اغراق آمیز است.حتی می‌توان گفت هرگز چنین چیزی نخواهیم داشت. در عوض ما باید راجع به موفقیت جزئی در مورد واکسن کرونا صحبت کنیم.

کپلر گفته که تقریبأ مطمئن است به زودی واکسن‌هایی ساخته خواهد شد که در برخی گروه‌ها مصونیت جزئی ایجاد می‌کند اما نباید تمام امید و انرژی خود را صرف ساختن واکسن کرد. به عقیده او باید در زمینه ساخت داروهای ضد ویروسی موثر علیه کرونا هم سرمایه‌گذاری بیشتری شود، چون این داروها "دومین سلاح مؤثر" ما علیه ویروس خواهند بود.
 
کد مطلب : ۷۰۱۸
نام شما

آدرس ايميل شما