دست رد شرکت‌های بزرگ داروسازی به پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی

9 خرداد 1399 ساعت 11:59

سالم‌خبر: روسای شرکت‌های بزرگ داروسازی پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی را مبنی بر صرفنظرکردن آنان از پتنت یا حق ثبت اختراع مربوط به تولیدات محصولات کووید-19 را قاطعانه رد کردند.


سالم‌خبر: روسای شرکت‌های بزرگ داروسازی پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی را مبنی بر صرفنظرکردن آنان از پتنت یا حق ثبت اختراع مربوط به تولیدات محصولات کووید-19 را قاطعانه رد کردند.

به گزارش سالم‌خبر از استت‌نیوز اگرچه این پیشنهاد ناشی ازنگرانی سازمان بهداشت جهانی از عدم دسترسی برخی کشورهای پرجمعیت و فقیر به برخی محصولات پزشکی ناشی می شود و چه بسا در این زمینه نیز توانسته است با ایجاد یک مکانیسم داوطلبانه‌ی تحت نظارت خود در حوزه های صنعت ، دانشگاه ها و سازمان های غیرانتفاعی مسیرهایی را نیز باز کند اما این پیشنهاد به مذاق همه خوش نیامده است.

چنانچه آلبرت بورلا ، مدیر ارشد اجرایی شرکت Pfizer  فایزر، می گوید که ایده داوطلبانه سازمان بهداشت جهانی برای جمع آوری حقوق ثبت اختراع ، داده های آزمایش نظارتی و سایر اطلاعاتی که می تواند به تولید محصولات کووید-19 کمک کند بسیارخطرناک است.

او در نشست فدراسیون بین المللی تولید کنندگان دارویی و انجمن ها به این ایده ی سازمان بهداشت جهانی حمله و آن را در این مقطع زمانی مزخرف خواند و گفت: شرکت های داروسازی میلیارد ها دلار برای یافتن راه حلی برای کووید-19 سرمایه گذاری می کنند اگر اکتشافی دارند پس پتنت نیز باید باشد و در صورت حذف آن این مساله بسیار خطرساز است.

اما پاسکال سوریوت ، رئیس اجرایی AstraZeneca  در این نشست گفت که مالکیت معنوی یک بخش اساسی در صنعت ما است و اگر شما از IP محافظت نمی کنید ، در واقع ، هیچ انگیزه ای برای نوآوری وجود ندارد. مهم این است که شرکت ها داوطلب شوند محصولات خود را بدون سود ارائه دهند ، مانند اینکه اکنون در صورت بروز همه گیری و بحران و براساس نیاز در حال انجام آن هستیم.
 


کد مطلب: 6903

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/6903/دست-رد-شرکت-های-بزرگ-داروسازی-پیشنهاد-سازمان-بهداشت-جهانی

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com