سید فرشاد علامه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد:

صلاحیت افراد برای گفت‌وگو در رسانه ملی باید تایید شود

8 خرداد 1399 ساعت 16:15

سالم‌خبر: صلاحیت افراد برای گفت‌وگو در رسانه ملی در مورد موضوعات تخصصی پزشکی، حفاظتی و دارویی باید از سوی کمیته علمی و دانشگاه‌ها مورد تایید قرار گیرد تا از گسترش اطلاعات نادرست در جامعه جلوگیری شود.


سالم‌خبر: صلاحیت افراد برای گفت‌وگو در رسانه ملی در مورد موضوعات تخصصی پزشکی، حفاظتی و دارویی باید از سوی کمیته علمی و دانشگاه‌ها مورد تایید قرار گیرد تا از گسترش اطلاعات نادرست در جامعه جلوگیری شود.

سید فرشاد علامه معاون، درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران که همران با نمایندگان دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران در نخستین جلسه مشورتی کمیته علمی مبارزه با بیماری های عفونی و به طور ویژه کووید-19 حضور داشتند با بیان این مطلب افزود: استفاده ازنظر عالمان و دانشمندان برای تصمیم‌گیری، تدوین پروتکل‌ها و حمایت مدیران ارشد از آن‌ها در اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در مدیریت بحران‌ها به آن توجه شود.
 
معاون درمان دانشگاه با تأکید بر ایجاد وحدت رویه در نحوه استفاده از تجهیزات محافظتی در ادامه مسیر بحران افزود: استفاده ازنظر عالمان و دانشمندان برای تصمیم‌گیری، تدوین پروتکل‌ها و حمایت مدیران ارشد از آن‌ها در اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در مدیریت بحران‌ها به آن توجه شود. به علاوه لازم است به مسئله کمبود تجهیزات حفاظتی هم در تصمیم سازی‌ها دقت کنیم.

وی افزود: به طور قطع در اعتمادسازی میان کادر درمانی و نشر فرهنگ صحیح مصرف تجهیزات حفاظت فردی تنها بخشنامه و گایدلاین کافی نیست. تائید صلاحیت افراد برای گفت‌وگو در رسانه ملی در مورد موضوعاتی تا این حد تخصصی باید از طریق کمیته علمی و با هماهنگی روابط عمومی دانشگاه‌ها باشد تا از گسترش اطلاعات نادرست در جامعه جلوگیری شود.

وی درباره‌ی بازگشت به حالت عادی در ادامه مسیر بحران گفت: به طور قطع نمی‌توانیم بیمارستان پاک (Clean) اعلام کنیم چون دوره کمون بیماری کووید 19 طولانی است و ممکن است بیماران در هنگام مراجعه علائم بالینی نداشته باشند ولی درعین‌حال عواقب به تعویق انداختن درمان بیماری‌هایی چون سرطان غیرقابل پیشگیری است و باید از طریق رسانه‌ها این موضوع به مردم اطلاع‌رسانی شود. به علاوه ضروری است دستورالعمل‌های حفاظتی، دارویی و پیگیری درمان بازنگری و ویرایش شود. قطعاً در مدیریت بهتر بحران‌ها استفاده از همکاری انجمن‌ها نیز بسیار کمک‌کننده است.

یونسیان استاد دانشکده بهداشت نیز در این جلسه در خصوص ضرورت ایجاد یکپارچگی در اجرای پروتکل‌های حفاظتی گفت: لازمه رسیدن به‌اتفاق نظر در نحوه استفاده از تجهیزات حفاظت فردی کادر درمانی، ایجاد یک سیاست و رویه واحدی در بیمارستان و دانشگاه‌های علوم پزشکی است. در ابتدای بحران بسیاری از عدم هماهنگی‌ها غیرقابل‌پیش‌بینی و پیشگیری بود ولی نباید این ناهماهنگی‌ها در ادامه مسیر بحران نیز رخ دهد.
 
وی افزود: من معتقدم بحران مثل جنگ است؛ برای ایجاد فرهنگ کاربرد منطقی تجهیزات حفاظتی تنها آموزش، هدایت و دستورالعمل کافی نیست بلکه به برخورد منطقی در مواجهه با رفتار غیرمنطقی و غیرعلمی افراد نیز لازم است چراکه رفتار کادر درمانی در جامعه الگو می‌شود.


کد مطلب: 6901

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/6901/صلاحیت-افراد-گفت-وگو-رسانه-ملی-باید-تایید-شود

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com