۰
در نخستین مجمع سلامت مطرح شد

وزارت بهداشت بیش از این قدرت تاثیرگذاری بر سلامت جامعه ندارد

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب : ۶۸۶
وزارت بهداشت بیش از این قدرت تاثیرگذاری بر سلامت جامعه ندارد
سالم خبر: بر اساس تاکیدات رییس جمهوری طی چند سال اخیر در حوزه سلامت، وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی تا 30 درصد قدرت مانور و تاثیرگذاری بر سلامت جامعه دارد و بیش از 70 درصد عوامل تعیین کننده سلامت بر روی جامعه خارج از مسولیت این وزارتخانه است.

به گزارش سالم خبر رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران امروز در نخستین مجمع سلامت استان تهران با بیان اینکه سلامت مقوله ای نیست که به تنهایی در جامعه حاصل شود، گفت: اگر بخواهیم از جامعه سالم برخوردار باشیم سازمان های مردم نهاد، ارگان های دولتی و نهادهای مردمی کمک کنند تا مقوله سلامت را در جامعه بالاببریم. چون وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی به تنهایی نمی تواند در حوزه سلامت دخیل باشد بنابراین نیاز به همکاری های سایر مسولان و مردم دارد.

عباسعلی کریمی در ادامه با اشاره به نرخ مرگ و میر جمعیت زیر 40 سال در کشور اشاره کرد و افزود: بزرگترین عامل مرگ و میر زیر 40 سال تصادفات رانندگی است که طی چند سال اخیر شاهد 16 تا 20 هزار مرگ و میر ناشی از تصادفات بودیم که فرهنگ، سطح سواد، امنیت جاده ها خودروها، آموزش رانندگی و... می تواند جلوی تصادفات را بگیرد.

وی بیماری های قلبی را یکی از عوامل مرگ و میر بالای افراد 50 سال دانست و عنوان کرد: سن، جنس و ژنتیک، فشارخون، دیابت، کلسترول، مصرف الکل و وزن اصافی و بی تحرکی از عوامل بروز بیماری های قلبی است که همه این موارد به غیر از سن، جنس و ژنتیک قابل کنترل و مهار است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: بیش از 30 درصد مردم در کشور با مشکل فشارخون دست و پنجه نرم می کنند که 50 درصد افراد از بیماری خود آگاه نیستند.

دکتر کریمی بیشترین بیماری قلبی را در کشور فنلاند دانست که این کشور توانسته خود  از رتبه اول این بیماری به رتبه ششم تنزل و ایران نیز  صعود پیدا کند.

وی افزود: همه ارگان های دولتی و مسولان  و همچنین مردم باید تلاش کنند تا با درنظر گرفتن فاکتورهایی از تشدید مشکلات فشارخون، دیابت و کلسترول جلوگیری شود.

فقیرها در تهران چاق ترند

در ادامه این مجمع رییس مرکز تحقیقات بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت: مردم مناطق جنوبی تهران نسبت به مناطق شمالی این منطقه بیشتر در معرض سکته قلبی و مغزی قرار دارند و بر اثر آن فوت می کنند.

فرشاد فرزادفر با بیان این مطلب با استناد به نتایج پیمایش ملی عوامل خطر بیماری های غیر واگیر در استان تهران بیان کرد که مرگ بر اثر فشار خون بالا، مشکلات ریوی و حتی سرطان هم در جنوب تهران بیشتر از شمال تهران است.

رییس مرکز تحقیقات بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره چاقی و اضافه وزن، وضعیت تهران را تقریبا به اندازه سطح ملی بیان کرد و گفت: چاقی در تهران ٢٢درصد و اضافه وزن ٦٠درصداست.

فرزادفر گفت: نتایج تحقیقات ملی نشان می دهد که ثروتمندان کشور کمتر چاق هستند و این موضوع در تهران هم همین طور است .

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه خاطر نشان کرد که برخی مناطق تهران از میزان شیوع چاقی بالاتری برخوردار است.

وی در این سخنرانی نامی از مناطق یاد شده به تفکیک نبرد و در عین حال به این نکته اشاره کرد که تهرانیان مستعدتر برای ابتلا به دیابت نسبت به کل کشور هستند. وی اضافه کرد: دیابت در کشور ١٠ درصد و در تهران ١٣ درصد است که تفاوت زیادی در ابتلا به این بیماری را با توجه به تمرکز جمعیت در تهران نشان می دهد.
 
کد مطلب : ۶۸۶
نام شما

آدرس ايميل شما