۰
مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت:

دستگاه‌های UV و مه‌پاش هیچ‌گونه تاییدیه‌ای از سوی وزارت بهداشت ندارد

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب : ۶۸۲۸
دستگاه‌های UV و مه‌پاش هیچ‌گونه تاییدیه‌ای از سوی وزارت بهداشت ندارد
سالم‌خبر: مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که دستگاه‌های UV و مه‌پاش به عنوان استریل کننده‌ی هوا هیچ‌گونه اثر ثابتی در محیط نداشته ضمن آنکه هیچ گونه تاییدیه ای از سوی وزارت بهداشت و درمان نیز ندارند.

به گزارش سالم خبر؛ سید حسین صفوی در ارتباط ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران همچنین افزود: برخی از اقلام و دستگاه ها کالاهایی هستند که بعد از شیوع کرونا به بازار ارائه شدند. از جمله این موارد دستگاه UV به عنوان استریل کننده هوا یا کالاهایی مثل مه پاش را می توان نام برد. در مورد این دستگاه ها هیچ رگولاتی تایید شده ای در دنیا وجود ندارد، چرا که با توجه به فضایی که پوشش می دهند اثر ثابتی در تمام محیط ها نخواهند داشت. بنابراین تاییدیه ای برای آنها از سوی وزارت بهداشت صادر نشده است و اگر در مرکزی استفاده شود بر اساس مسئولیت صاحبان آنجا خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه طی چند ماه گذشته تولیدات و تجهیزات پزشکی افزایش یافته است، تصریح کرد: از آنجایی که داروی خاصی برای درمان کرونا وجود ندارد، به همین دلیل برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری به سمت تولید تجهیزات پزشکی تمرکز کرده ایم. از سوی دیگر تقاضا نیز برای اقلام حفاظتی مانند ماسک، دستکش و ... و همچنین کیت های تشخیصی و ونتیلاتور افزایش یافت. خوشبختانه یکی از نعمت های موجود در کشور ما وجود شرکت های دانش بنیان است که در سه ماهه اخیر در حوزه تجهیزات پزشکی با تمام ظرفیت کار کرده اند تا تیراژ تولیدات افزایش یابد.

تامین روزانه ۴۰ دستگاه ونیتلاتور 
مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو ادامه داد: پیش از شیوع کرونا روزانه ۱۰ عدد ونتیلاتور تولید می شد، اما اکنون دو شرکت دانش بنیان تعهد کرده اند که در
روز ۴۰ دستگاه ونتیلاتور در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند و ما نیز این اجازه را داده ایم که در صورتی که نیاز ما تامین شد بتوانند مازاد آن را صادرات کنند.

تولید داخلی کیت های تشخیصی کرونا 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه پیش از شیوع کرونا در کشور کیت تشخیصی آن تولید نمی شد، گفت: برای تولید کیت مولکولی تشخیصی امروز سه شرکت دانش بنیان مجوز تولید و توزیع دارند و تیراژ تولیدمان به شکلی است که ظرف یک ماه و نیم آینده میتوانیم نیاز یک میلیون و نیم کیت تشخیص مولکولی را پاسخگو باشیم. این روند برای کیت های استخراج نیز به همین شکل است. در خصوص کیت های سرولوژی نیز اکنون یک تولید کننده از ما تاییدیه نهایی را گرفته است که می تواند به اندازه نیاز کشور کیت تولید کرده و صادرات نیز داشته باشد.

تولید روزانه دو میلیون و 500 هزار ماسک داریم
وی در خصوص تولید اقلام حفاظتی مانند ماسک، شیلد حفاظتی و ... ادامه داد: تولید ماسک سه لایه را توسعه دادیم. در حالیکه پیش از این روزانه ۵۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تولید ماسک داشتیم. اکنون دستگاه های تولید ماسک نیز تهیه شده است و می توانیم روزانه بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک صنعتی تهیه کرده و به مراکز درمانی تحویل دهیم. این در حالیست که گروه های جهادی و برخی اصناف نیز با توجه به پروتکلهای بهداشتی مجوز تولید، بسته بندی و ضدعفونی کردن ماسک ها را دارند که در آن زمینه هم حدود دو میلیون ماسک به این شکل تامین میشود.

وی افزود: در خصوص ماسک N۹۵ نیز پیش از شیوع کرونا از آنها در مراکز درمانی استفاده نمی کردیم و تولیدمان روزانه ۱۵ هزار عدد ماسک بود که در بخش صنعتی استفاده می شد اما امروز به تولید بیش از ۱۵۰ هزار ماسک N۹۵ در روز دست یافته ایم که هم برای مراکز درمانی استفاده
می شود و هم دپوی آن را آغاز کرده ایم. همچنین در خصوص تولید لباس های یکسره امروز بیش از ۱۰۰ هزار لباس در روز تولید می کنیم که بیش از نیاز کشور است و به فکر ذخیره و صادرات آن نیز هستیم.

صادرات کیت های سرولوژی ایرانی به ترکیه و آلمان
وی در خصوص صادرات کیتهای ایرانی به سایر کشورها افزود: کیت های سرولوژی پس از کسب تاییدیه از سوی ما در قالب دو محموله برای کشورهای آلمان و ترکیه ارسال شد. البته در خصوص کیت های تشخیصی PCR صادرات نداریم؛ چرا که باید نیاز داخلی را پوشش دهیم. در خصوص واردات کیت نیز از آنجایی که ما تولید کننده کیت نبودیم در ابتدای شیوع بیماری کرونا بخشی از کیت ها از سوی سازمان بهداشت جهانی و بخشی نیز از طریق کشور چین تامین می شد. نمونه های این کیت ها بررسی شده و در صورتی که مجوز نهایی را اخذ می کرد ترخیص آن صورت می گرفت. این کیت ها کیفیت و شرایط مناسبی داشتند.

صفوی در پاسخ به این سوال که در برخی از خبرها کشور ترکیه اعلام کرده است که محموله ای به این کشور نرسیده است، تصریح کرد: دو محموله از کشور خارج شده و دیگر در گمرک ایران وجود ندارد. باید توجه کنید روند ترخیص کالا نیز در کشورها و گمرکات مختلف، متفاوت است، اما این محموله ها از کشور ما خارج شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کرونا توانست آسیب پذیری کشورهای مختلف را در تامین نیازهای درمانی نشان دهد، اظهار کرد: ولی ما با وجود اینکه در شرایط تحریم های سخت و مشکلات آن قرار داشتیم، توانستیم در تامین اقلام پزشکی جایگاه مثال زدنی به دست آوریم. در روزهای اول بیماری با توجه به نیاز بالا برای ماسک مجوزهایی برای واردات داده بودیم اما اکنون با توجه به افزایش حجم تولید داخل، تقاضای زیادی برای آن وجود ندارد.

دپوی اقلام مرتبط با
کرونا جهت مقابله با پیک دوم بیماری

وی ادامه داد: ایران در مقایسه با کشورهای منطقه وضعیت بسیار خوبی داشته است که این وضعیت حتی در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی که درخواست برای اقلام محافظتی دارند نیز مشاهده می شود. اکنون حتی کشورهایی که تولید کننده ونتیلاتور بودند نیازمند واردات این دستگاه از کشورهای دیگر هستند، اما ما با اینکه پیش بینی می کردیم شاید نیاز به واردات ونتیلاتور داشته باشیم، اما بخش خصوصی به کمک ما آمد تا جایی که دیگر نیازی به واردات این دستگاه وجود نداشته باشد. در زمینه توسعه تخت های ویژه نیز این بخش می تواند به ما کمک کند. در صورتیکه قرار باشد پیک دوم بیماری را شاهد باشیم، دپوی ذخایر ما تکیه بر تولیدات داخلی دارد.

صفوی با اشاره به اینکه با ایجاد رقابت میان تولید کنندگان می توان شاهد ارتقای کیفیت تولیدات بود، گفت: یکی از موضوعات در دستور کار ما رتبه بندی محصولات پزشکی تولید داخلی بر اساس کیفیت آنها بود. محصولات پزشکی بسیار متنوع اند و ما برای این کار از ظرفیت اتحادیه ها و انجمن ها استفاده کردیم تا بر اساس چهارچوب های ابلاغی، کالاها را رتبه بندی کنند و قیمت کالا نیز بر اساس همین کیفیت شکل خواهد گرفت. به عنوان مثال انجام این کار در زمینه باند و گاز استریل سبب شد که تلاش تولید کنندگان برای افزایش کیفیت کالا رشد چشمگیری داشته باشد.

وی در خصوص میزان صادرات تجهیزات پزشکی در سال ۹۸ نیز گفت: تقریبا ۲۵ میلیون دلار صادرات در حوزه تجهیزات پزشکی داشتیم که فکر می کنم امسال با توجه به اینکه به دلیل شیوع کرونا محصولات جدیدی اضافه شده است این رقم افزایش نسبی داشته باشد.

کمبود اقلام حفاظتی در بیمارستان ها نداریم
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا اکنون کمبود تجهیزات حفاظتی
در مراکز درمانی وجود دارد یا خیر؟ بیان کرد: به طور قطع تیراژ تولیدات داخلی به اندازه پاسخگویی نیاز بخش درمان کشور خواهد بود و این مراکز در زمینه دستکش و سایر اقلام حفاظتی کمبودی نخواهند داشت. در روزهای اول شیوع بیماری از آنجایی که می خواستیم موجودی محصول خود را به صورت نظام یافته به مراکز درمانی برسانیم، این اقلام از طریق حواله های صادر شده از سوی تجهیزات پزشکی به مصرف کنندگان می رسید، از آن زمان به بعد حدود ۲۵۰ میلیون دستکش را در مراکز درمانی توزیع کردیم و به شکل مناسبی در اختیار کادر درمانی قرار گرفت. هماهنگی برای ارائه این اقلام در بخش دولتی از طریق دانشگاه های علوم پزشکی صورت می گرفت و از آنجایی که در بخش خصوصی یک مجموعه متمرکز وجود نداشت، خودمان به شکلی مستقیم با بخش های خصوصی در ارتباط بودیم.

صفوی در پاسخ به سوالی در خصوص روند تخصیص ارز به شرکت های تولید کننده تجهیزاتی افزود: در تخصیص ارز همیشه تولید کنندگان در اولویت ما قرار دارند. در تمام جداول ارسالی به بانک مرکزی برای تامین ارز اولویت با مواد اولیه است، اما در چند ماه اخیر به دلیل محدودیت ها، تخصیص ارز در حوزه تجهیزات پزشکی بسیار کند شده بود و صفی برای تخصیص ارز ایجاد شده بود که پیگیر رفع این مشکل هستیم.

اجازه بازاریابی خارجی به شرکتهای ایرانی تولید کننده کیتهای کرونا
وی در خصوص حجم صادرات کیت از کشور گفت: همانطور که گفتم دو قسمت صادرات انجام شده است و اکنون خود تولید کننده ها از ما درخواست کرده اند که روزانه ۹۰۰۰ کیت صادر کنند که ما نیز اجازه این کار و بازاریابی در کشورهای خارجی را به آنها خواهیم داد.

صفوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت در زمینه دپوی اقلام حفاظتی
آمادگی کامل را دارد، تصریح کرد: این اقلام به دو شکل توزیع می شدند. اول برای مراکز درمانی که تامین کنندگان کالا آنها را در اختیارشان قرار می دادند، اما پس از اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند نیاز به این تجهیزات افزایش یافت. در خصوص ارائه تجهیزات حفاظتی به مطب ها نیز سه شرکت توزیع کننده مشخص شدند تا کالاها را در اختیار مطب ها بگذارند.

موجودی مناسب پانسمان بیماران پروانه ای
وی در خصوص تامین پانسمان بیماران پروانه ای نیز گفت: به دلیل تحریم های موجود و عدم همکاری شرکت تامین کننده این پانسمان ها شاهد کمبود آن بودیم اما اکنون توانستیم از طریق چند شرکت این کالا را تامین کنیم. بخشی از این پانسمان ها نیز از طریق یونیسف وارد کشور شدند. در حال حاضر موجودی پانسمان این بیماران در وضعیت مناسبی قرار دارد و برای تامین آن در آینده نیز در تلاش هستیم.

سقف قیمت برای ماسکهای سه لایه و N۹۵
وی در پاسخ به این سوال که کدامیک از ماسک ها تایید شده است و می توان برای استفاده به آنها اعتماد کرد، گفت: در چند ماه اخیر واحدهای تولیدی زیادی اقدام به تولید ماسک ها کردند و آنها را به بازار عرضه کردند. برای آنکه از صحت شرکت تولیدی ماسک اطمینان حاصل کنید می توانید به سایت imed.ir مراجعه کنید.

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در خصوص قیمت گذاری ماسک ها نیز گفت: سقف قیمت برای ماسک های نیمه صنعتی ۱۶۰۰ تومان است که این با توجه به نوع محصول متغیر است. در خصوص ماسک های N۹۵ نیز قیمت بسته به نوع ایرانی یا خارجی آن از ۷۰۰۰ تومان تا ۱۶ هزار تومان متفاوت است.

صفوی گفت: عموما ماسک خارجی به صورت قاچاق وارد کشور نمی شود؛ چرا که صرفه اقتصادی نخواهد داشت و عموما ماسک هایی که در سطح بازار مشاهده می کنید از تولیدات داخلی هستند.
کد مطلب : ۶۸۲۸
نام شما

آدرس ايميل شما