هاله حامدی‌فر، مدیرعامل گروه دارویی سیناژن:

صنعت بایوتکنولوژی با این شیوه قیمت‌گذاری و بسته بودن فهرست دارویی کشور حال خوشی ندارد

22 ارديبهشت 1399 ساعت 22:54

سالم‌خبر: با قیمت‌گذاری فعلی محصولات دارویی بایوتکنولوژی و بسته بودن فهرست دارویی کشور نمی توان آینده‌ی خوبی برای صنعت بایوتکنولوژی کشور پیش بینی کرد.


سالم‌خبر: با قیمت‌گذاری فعلی محصولات دارویی بایوتکنولوژی و بسته بودن فهرست دارویی کشور نمی توان آینده‌ی خوبی برای صنعت بایوتکنولوژی کشور پیش بینی کرد.

به گزارش سالم خبر هاله حامدی‌فر، مدیرعامل گروه دارویی سیناژن در نشست زنده ی اینستاگرامی با موضوع قیمت‌گذاری و محصولات دارویی بایوتکنولوژی با بیان این مطلب گفت: براساس آیین نامه و مصوبه‌ی سازمان غذا و دارو داروهای بایوسیمیلار می تواند به میزان 60 درصد از قیمت داروهای برند قیمت بگیرد.

وی افزود: چون این داروها از محصولات دانش‌بنیان هستند و زمان طولانی برای تحقیق و توسعه و مطالعات بالینی آنها انجام شود به طوری که حداقل پنج سال این مراحل زمان می برد، دانش فنی تولید آنها در اختیار شرکت‌های زیادی نیست و بطورکلی هزینه تولید این داروها بالاست.
حامدی فر ادامه داد: این درحالیست که به رغم این مسائل هم‌اکنون اگر قیمت داروهای بایوسیمیلار و برند موجود در بازار را حتی براساس ارز 4200 تومانی با یکدیگر مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که قیمت داروهای بایوسیمیلار نهایتا 20 تا 25 درصد از قیمت داروهای برند است.به طوری که اگر حالا داروهای بایوسیمیلار را از بازار خارج کنیم، باید 75 درصد هزینه بیشتری برای تامین این داروها جهت واردات آنها مصرف کنیم.

 مدیرعامل گروه دارویی سیناژن با اشاره به اینکه تفاوت قیمت داروهای بایوسیمیلار و برند به دلیل افزایش قیمت ارز به شدت افزایش یافته است، افزود: به عنوان مثال در زمانی که قیمت دلار 900 تومان بود، داروی سینووکس سیناژن 110 هزار تومان قیمت‌گذاری شد این درحالیست که با احتساب ارز 4200 تومانی قیمت سینووکس با افزایش قیمت تنها به 160 هزار تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه قضاوت در مورد این  موضوع که آیا قیمت داروهای بایوسیمیلار موجود در بازار بالاست یا نه باید براساس بنچ‌مارک قضاوت کرد عنوان کرد: بایوسیمیلارهایی که می توان با کشور ما مقایسه کرد بایوسیمیلارهای کشورهای هند و روسیه است  اگرچه کیفیت بایوسیمیلارهای هندی براساس مطالعات انجام گرفته اصلا قابل مقایسه با بایوسیمیلارهای ایرانی نیست.

حامدی فر افزود: یک شرکت قدر در زمینه ی بایوسیمیلار روسیه است اما آنچه  در حوزه تولید داروهای بایوسیمیلار در مقایسه با این دو کشور مطرح کرد اینست که به عنوان مثال داروی Etanercept تولید ایران 164 هزار تومان است. این قیمت در بازار روسیه GMP اروپا را هم ندارد 359 هزار و در شرکت هندی اینتاس براساس قیمت 4200 تومانی 311 هزار تومان است. همچنین در مورد قیمت داروی Adalimumab  قیمت دارو در تولید ایران 622 هزار تومان است که این قیمت درشرکت بایوکد روسیه یک میلیون و 342 هزار تومان و شرکت رلاینس هند یک میلیون و 200 هزار تومان است .

وی تاکید کرد: پس با مقایسه این قیمت‌ها می‌توان ادعا کرد که بزرگترین سبد داروهای بایوسیمیلار را در جهان با کیفیت مشابه برند رقابتی ترین قیمت را در این صنعت داریم.

مدیرعامل سیناژن همچنین با اشاره به اینکه مهمترین بهانه رگولاتور برای پایین نگه داشتن قیمت داروهای بایوسیمیلار، احتمالا کاهش هزینه‌های سلامت و کاهش Out of Pocket بیماران است، اظهار داشت: در این زمینه باید توجه کرد که متولی صنعت با متولی تامین دارو باید دو نهاد مجزا از یکدیگر باشند تا هر یک بتوانند منافع ذینفعان خود را تامین کنند یعنی جایی که می خواهد از صنعت حمایت کند لزوما نباید مسوولیت تامین جنس در بازار را دارد را داشته باشد و نباید این دو حوزه، متولی واحدی داشته باشند این در حالیست که هم‌اکنون شاهد تعارض منافع در این زمینه هستیم.

حامدی‌فر ادامه داد: صنعت بایوتکنولوژی یک سری خود تولید کننده ها پروژه‌های توسعه‌ای دارد و بایوتکنولوژی به الگوی موفقی در کشور بوده است تبدیل شده است. شرکت‌های جدیدی هم  وارد این مسیر شده اند. وقتی یک پروژه بایوتکنولوژی آغاز می‌شود، به نتیجه رسیدن و ورود آن به بازار، چند سال طول می‌کشد اما با این وضعیت قیمت‌گذاری، توجیه اقتصادی این پروژه‌ها عملا در زمان به نتیجه رسیدن از بین می‌رود. البته ممکن است شرکت‌هایی که چندین محصول دارند ممکن است بتوانند دوام بیاروند اما شرکت‌های تک‌محصولی و جدیدالتاسیس بیشترین ضربه را می‌خورند. وضعیت قیمت‌گذاری فعلی، شرکت‌های بایوتکنولوژی را از نظر جذب نیروی انسانی، اجرای پروژه‌های تحقیق و توسعه و ... تحت تاثیر قرار داده است. حال اگر شرکتی چند

مدیرعامل گروه دارویی سیناژن با اشاره به اینکه در صنعت دارو چون با بیمار طرف هستیم  در چانه‌زنی تجاری دست و بال ما بسته است و این وضعیت به ویژه در صنعت بایوتکنولوژی که داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج را تولید می‌کند، تشدید می‌شود، عنوان کرد: صنعت بایوتکنولوژی نجابت زیادی از خود به خرج داده است و با وجود همه مشکلات داروهایی با کیفیتی را تولید کرده است اما باید به صنعتی که سالانه 1.6 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور ایجاد می‌کند، بهای بیشتری داد.

حامدی فر درباره وضعیت حمایت از تولید داروهای بایوسیمیلار در روسیه و ترکیه بیان داشت: در روسیه داروهای بیماران خاص مناقصه‌ای خریداری می‌شود و داروهایی که قیمت پایین‌تری می دهند در مناقصه برنده می‌شوند. در همین حال دولت هم قیمت پایینی تعیین می‌کند. اگر در این مناقصه داروی بایوسیمیلار تولید روسیه 10 تا 15 درصد قیمت بالاتری نسبت به آخرین قیمت پایه بدهد تحت هر شرایطی در مناقصه برنده اعلام می‌شود. در ترکیه هم اگر بخواهیم از ایران به آنجا دارو صادر کنیم براساس قیمت ارز فعلی مثلا داروی سینووکس 160 هزار تومانی حدودا 10 دلار می‌شود که برای فروش در ترکیه هم باید تخفیف بدهیم و زیر 10 دلار و حدود 8 دلار بفروشیم در حالی که اگر همین داروی بایوسیمیلار تولید ترکیه باشد تا 90 درصد قیمت داروی برند به آن قیمت داده می‌شود. بنابراین قیمت داروی آوونکس که در ترکیه حدود 200 دلار است، به قیمت آوونکس ساخت ترکیه 180 دلار قیمت داده می‌شود.

وی با بیان اینکه نامه‌های درخواست افزایش قیمت داروهای بایولوژیک در کمیسیون قیمت سازمان غذا و دارو ترتیب اثر داده نمی‌شود، توضیح داد: صنعت داروهای بایوسیمیلار در زمینه تامین دارو بسیار موفق عمل کرده است و حتی چند سال قبل که کشور با کمبود شدید دارو مواجه شد، داروهای بایوسیمیلار دچار کمبود نشدند که این جزو افتخارات صنعت بایوتکنولوژی است. سازمان غذا و دارو شرکت‌های تولید داروهای بایوسیمیلار را به عنوان شریک خود در زمینه تامین دارو بداند و متوجه باشد که اگر این شرکت‌ها دچار مشکل شوند هم در تامین داروهای بیماران خاص دچار مشکل می‌شویم و هم کمر بیمه‌ها به خاطر تامین هزینه این داروها خواهد شکست.

وی با اشاره به اینکه نمی‌دانیم در کمیسیون قیمت سازمان غذا و دارو دقیقا چه اتفاقاتی رخ می‌دهد، اظهار کرد: غیرقابل انتظارترین حرکت سازمان غذا و دارو اتفاق در سال گذشته بود که یکی از پن‌های داروی سینال اف سیناژن را تنها دو درصد افزایش قیمت داد و من واقعیتش خیلی زنگ زدم تشکر کردم که لازم نبود انقدر زحمت بکشین و این زمان را صرف قیمت گذاری برای این دارو کنید.

مدیرعامل گروه دارویی سیناژن با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری فعلی محصولات دارویی بایوتکنولوژی و بسته شدن فهرست دارویی  پیش‌بینی می کنیم که آینده خوبی در انتظار صنعت بایوتکنولوژی کشور نخواهد بود، گفت: صنعت بیوتکنولوژی بیش از نیمی از صادرات داروی کشور را در اختیار دارد. ما از دولت انتظار تشکر نداریم اما انتظار بی‌مهری و بی‌توجهی هم نداریم.اما به خاطر داشته باشیم که کشور، منافع کشور و بیماران، این صنعت را سرپا نگه داریم.

حامدی فر تاکید کرد: از سوی سازمان غذا و دارو به ما  کلی قول داده شده بود که در ابتدای سال یک تغییر قمیتی در داروهای بایوتک اتفاق بیافتد تاکنون که با این شرایط این اتفاق نیفتاده و در عمل مشخص نیست که چه اتفایی قرار است بیفتد.

وی تصریح کرد: همین الان شاهد واردات داروی مشابه تولید داخل هستیم که داروی وارداتی هم هیچ تفاوتی با داروی تولید داخل ندارد و داروی تولید داخل حدود 10 سال است که در بازار حضور دارد و بیماران از آن استفاده می‌کنند و مشکلی هم ندارند اما سالانه حدود 30 میلیون دلار برای واردات این داروی مشابه تولید داخل هزینه می‌شود.
 
 


کد مطلب: 6797

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/6797/صنعت-بایوتکنولوژی-این-شیوه-قیمت-گذاری-بسته-بودن-فهرست-دارویی-کشور-حال-خوشی-ندارد

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com