در هفدهمین نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران مطرح شد:

بنگاه‌های خارجی جرات سلام کردن به ما را هم ندارند

22 ارديبهشت 1399 ساعت 15:25

سالم‌خبر: سازوکار چگونگی و قوانین داخلی صادرات دارو درحالی در هاله ای از ابهام قرار دارد که مراودات بنگاه های ایرانی به گفته ی نمایندگان بخش خصوصی در وضعیتی کاملا شکننده قرار گرفته است به طوری که بنگاه‌های خارجی حتی جرات سلام کردن به بنگاه های ایرانی را ندارند.


سالم‌خبر: سازوکار چگونگی و قوانین داخلی صادرات دارو درحالی در هاله ای از ابهام قرار دارد که مراودات بنگاه های ایرانی به گفته ی نمایندگان بخش خصوصی در وضعیتی کاملا شکننده قرار گرفته است به طوری که بنگاه‌های خارجی حتی جرات سلام کردن به بنگاههای ایرانی را ندارند.

در هفدهمین جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، فعالان اقتصادی حوزه درمان و سلامت با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت صادرات دارو و کاهش قابل توجه مراودات بنگاه‌های ایرانی با طرف‌های خارجی از ضرورت رسیدگی به این شرایط گفتند. هم‌چنین چشم‌اندازی امیدوارکننده از نتایج پروژه پلاسمادرمانی در این نشست ارائه شد.

اعضای حاضر در این ویدئوکنفرانس با انتقاد از موانع پیش روی صادرات کالاها و تجهیزات این بخش، فروش به مشتریان خارجی را عملا ناممکن اعلام کردند چون به گفته این فعالان اقتصادی، خریداران از کشورهای دیگر، در شرایط دشوار بین‌المللی که ایران در آن به سر می‌برد، تمایلی به کالا و تجهیزات ایرانی از خود نشان نمی دهند.

 هاله حامدی‌فر، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت این اتاق، با طرح این موضوع که مدتی است تولیدکنندگان دارو در ایران، توان همکاری‌های برون‌مرزی را به طور عمده از دست داده‌اند، یادآور شد که بنگاه‌های تولیدی این بخش حتی تولیدات و فعالیت‌های قبلی خود را نیز نمی‌توانند سر پا نگهدارند.

به گفته وی، صادرات دارو در حال قفل شدن کامل است و همه، از دولت و بخش ‌خصوصی، باید تدبیری برای حل معضلات پیش آمده بیندیشند.

مریم تاج‌آبادی ابراهیمی، رئیس انجمن پروبیوتیک نیز با اشاره به اینکه تحقق جهش تولید که به عنوان شعار اقتصادی امسال انتخاب شده است، تسهیل شرایط صادرات و افزایش آن است، گفت: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای برای بنگاه‌های تولیدی بخش دارو و درمان دشوار شده است که حتی به کشورهایی که محصولات ایرانی در آن به ثبت رسیده و تا پیش از این نیز صادرات به آن برقرار بود، دیگر امکان صادرات نداریم.

به گفته این فعال اقتصادی حوزه سلامت، شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش سلامت، می‌توانند نقش به سزایی در جهش تولید ایفاد کنند به شرطی که زمینه‌ی کسب‌و‌کار برای این بخش مهیا باشد.

گفته‌های این دو فعال اقتصادی حوزه سلامت در رابطه با مسیر پر سنگلاخ صادرات محصولات دارویی در حالی بود که حسین وطن‌پور، رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان سلامت، با بیان اینکه در بخش دانش‌بنیان‌ها تمامی نهادهای مرتبط با امور بین‌الملل در کشور برای توسعه صادرات فعال شده‌اند، افزود: طرح و برنامه‌های قبلی برای رونق در صادرات بخش دارو و درمان، فعلا پاسخگو نیست و باید به دنبال روش‌های پارتیزانی در این مسیر رفت.

وی پیشنهاد کرد که طی نشستی در اتاق بازرگانی تهران با حضور فعالان بخش خصوصی و دولتی در حوزه درمان، این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

عباس حاجی‌آخوندی از معاونان سابق وزارت بهداشت و از اعضای فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست، بر ایجاد توازن در صادرات و واردات بخش دارو و درمان تاکید کرد و یادآور شد که این توازن می‌توان حضور ایران در بازارهای بین‌المللی تقویت کند.

وی با بیان اینکه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، کرسی مربوط به حوزه سلامت ایجاد شده است، افزود: وظیفه این بخش، رصد و پایش و آینده‌نگری و همچنین سیاست‌گذاری در بخش سلامت است.

حاجی‌آخوندی همچنین پیشنهاد کرد تا کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، متولی ارائه گزارش‌های مربوط به حوزه سلامت به ستاد نقشه جامع علمی کشور شود.

در ادامه این نشست، نریمان صدری مدیرعامل شرکت درمان آرا و یکی از مسئولان پروژه پلاسمادرمانی کرونا از بخش‌ خصوصی، طی توضیحاتی به روند اجرایی این پروژه اشاره کرد و با بیان اینکه این پروژه از اوایل اسفندماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: در این پروژه که اتاق بازرگانی تهران نیز حضور جدی و فعالانه در آن دارد از بیش از 200 بیمار پلاسما گرفته و فرآیندهای مربوط به آن تکمیل شده و گزارش‌های اولیه آن نیز در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مطالعات اولیه روی این طرح به پایان رسیده و طی تصمیم‌گیری‌ها، مراحل اجرای آن توسعه یافته است، افزود: در حال حاضر این پروژه در بیمارستان‌های 14 استان کشور به اجرا درآمده است.

صدری سپس با بیان اینکه در صورت تولید واکسن کرونا در جهان، دست‌کم یک سال زمان می‌برد تا اولین دوزهای آن به ایران وارد شود، افزود: در ایران زیرساخت‌های لازم برای پلاسمادرمانی کرونا وجود دارد و نسبت به درمان ویروس کووید-19 از این طریق بسیار امیدوارم و خوش‌بین هستیم.
 
 


کد مطلب: 6794

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/6794/بنگاه-های-خارجی-جرات-سلام-کردن-هم-ندارند

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com