۰
حمیدرضا اینانلو، سرپرست امور بین الملل سازمان غذا و دارو:

ارز نیمایی برای دارو می تواند هم فرصت باشد و هم چالش

تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب : ۶۷۷۲
ارز نیمایی برای دارو می تواند هم فرصت باشد و هم چالش
سالم‌خبر: سرپرست امور بین الملل سازمان غذا و دارو گفت:  نیمایی شدن ارز می تواند هم فرصت باشد و هم چالش ایجاد کند 

حمیدرضا اینانلو، سرپرست امور بین الملل سازمان غذا و دارو، در نشست اینستاگرامی بررسی وضعیت صادرات دارو در سه سال اخیر و آینده با بیان این مطلب افزود: فرصت از این جهت است که دیگر برای تولید این داروها درگیر تخصیص ارز نخواهیم بود و این مسئله در صادرات داروهای OTC می تواند کمک کننده باشد اما از طرف دیگر افزایش قیمت تولید را به دنبال دارد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت صدور مجوزهای صادرات در سه سال گذشته، اظهار کرد: در طول چند سال گذشته
فراز و نشیب‌هایی در صادرات دارو داشتیم، در سال ۹۶ ما بیشترین میزان صادرات را داشتیم و با تشدید تحریم ها و محدودیت های ارزی شاهد کاهش صادرات بودیم که این روند کاهشی در سال ۹۸ هم ادامه پیدا کرد.

سرپرست امور بین‌الملل سازمان غذا و دارو ادامه داد: به دلیل تحریم و مناسبت های سیاسی کشور محدودیت ارزی اعمال شد و شرکت های داروسازی صادرکننده دارو به دنبال تعهدات ارزی که به گمرک و بانک مرکزی می‌سپردند و عدم ایفای تعهدات ارزی، در دریافت ارز و تامین داروی بازار داخل، دچار چالش ‌می‌شدند.

اینانلو صادرات دارو را به راه رفتن روی بند تشبیه کرد و گفت:
تولیدکننده باید مازاد نیاز داروی کشور را صادر کند، این در حالی است که کشورهای همسایه با شرایط بهتری صادرات دارو را انجام می‌دهند چرا که فرهنگ، قوانین و مناسبت آنها به گونه ای است که واردات دارو ممنوع نیست و شرکت ها، دغدغه تأمین داروی بازار داخلی را ندارند.

اینانلو با بیان اینکه بخش عمده صادرات ما به داروهای «های تک »و «بایوتک» با تکنولوژی نوین اختصاص دارد، گفت: باید توجه داشت که صنعت داروسازی ایران نشان داده است که در حوزه «های تک» چه توانمندی بالایی دارد و از کشورهای همسایه در این حوزه جلوتر هستیم.
سرپرست امور بین الملل سازمان
غذا و دارو تصریح کرد: ما برای تسهیل صادرات دارو صدور گواهی نامه ها و مجوزها را به سندیکای صاحبان صنایع دارویی واگذار کردیم، همچنین در سازمان غذا و دارو تلاش های صورت گرفت و در سال ۲۰۱۸ عضو PICS شدیم. با این عضویت نگاه مثبت تری به صنعت داروسازی در خارج مرزهای کشور شکل گرفت، ما همچنان توانسته ایم مسیر صادرات را باز نگه داریم، هر چند رقم صادرات رضایت بخش نیست.

وی با اشاره به اما و اگرهای نیمایی شدن ارز داروهای بدون نسخه یا OTC اظهار کرد: هفته جاری در کمیته صادرات، جلسه ای به صورت ویدئو کنفرانس برگزار و بحث هایی درباره نیمایی شدن ارز داروهای OTC مطرح شد. نیمایی
شدن ارز می تواند در صادرات نقش موثری داشته باشد، به طور کلی این نیمایی شدن ارز می تواند هم فرصت باشد و هم چالش ایجاد کند.

سرپرست امور بین الملل سازمان غذا و دارو ادامه داد: فرصت از این جهت است که دیگر برای تولید این داروها درگیر تخصیص ارز نخواهیم بود و این مسئله در صادرات داروهای OTC می تواند کمک کننده باشد اما از طرف دیگر افزایش قیمت تولید را به دنبال دارد.

وی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به اعمال محدودیت های سازمان غذا و دارو در صادرات اظهار کرد: انتظار سازمان غذا و دارو از شرکت های داروسازی این است، شرایط را درک کنند چون در دوران تحریم، اولویت
ما تامین داروی داخل است و درخواست داریم که تولیدکنندگان میزان تولید را به درستی اعلام کنند. برای مثال وقتی یک شرکت برای تامین دارویی درخواست صادرات دارد چون برخی تولیدکنندگان میزان تولید را به درستی اعلام نمی کنند، شرکت درخواست کننده آسیب می‌بیند و ممکن است مجوز صادرات، صادر نشود.

او افزود: درخواست داریم که شرکت ها رقابت را به آن سوی مرزها نبرند، صادرات کار تخصصی است و باید شرکت های صادر کننده را جدی بگیریم. تولید به اندازه کافی به ویژه در تحریم و کرونا سخت است و شاید لازم باشد ما برند ملی را توسعه دهیم تا این برند ملی در صادرات موفق باشد.
 
کد مطلب : ۶۷۷۲
نام شما

آدرس ايميل شما