۰
وحید اسکویی، عضو انجمن تولید‌کنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی:

ساخت کابین نمونه‌برداری بیماری‌های عفونی برای نخستین بار

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب : ۶۵۸۴
ساخت کابین نمونه‌برداری بیماری‌های عفونی برای نخستین بار
سالم‌خبر:  کابین نمونه برداری برای بیماری های عفونی برای اولین بار در ایران توسط شرکت کیمیاژن ‌پژوه پارس ساخته شد.

وحید اسکویی، عضو انجمن تولید‌کنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و مدیرعامل شرکت کیمیاژن پژوه پارس در این باره گفت: با توجه به شروع کرونا نیاز به این کابین ها در کشور بیش از پیش احساس می‌شد. البته در بیماری‌هایی از قبیل آنفولانزا و سل که نمونه برداری آنها شبیه کرونا است، این کابین‌ها مورد نیاز بودند ولی با توجه به این که عوامل بیماری‌زای این بیماری‌ها آنقدر خطرناک نبود که تهدید جدی برای فرد نمونه بردار ایجاد کند اقدام به ساخت آنها نشده بود.

وی افزود: اما با توجه به اینکه در کرونا شرایط متفاوت است و فرد نمونه بردار در آزمایشگاه ها و مراکز بهداشتی و درمانی به‌شدت در معرض مبتلا به کرونا قرار دارند  و بیش از اندازه به بیمار نزدیک می‌شوند؛ بنابراین استفاده از این دستگاه برای نمونه برداری کوید ۱۹ و بعدها برای سایر بیماری‌های عفونی بیش از پیش احساس شد.

اسکویی تاکید کرد: با توجه به اینکه کرونا در جنوب شرق آسیا یعنی چین و کشورهای مثل کره و ژاپن خیلی زودتر شیوع پیدا، کابین هایی برای نمونه برداری در این کشورها ساخته شد.  اماا تفاوتی که این کار کابین با نمونه های این کشورها در اینست که در این کابین از چراغ ماوراء بنفش استفاده شده که میتواند داخل کابین را گندزدایی کرده و فشار مثبتی هم برای کابین ایجاد کند.

وی ادامه داد: این فشار مثبت یک هوای تقریباً تمیزی رو با عبور از فیلترهای هِپا و پیش فیلتر وارد کابینه میکند که موجب می‌شود فرد نمونه بردار بدون هیچ سیستم امنیتی و دفاعی بتواند راحت در داخل این کابین کار خود را انجام بدهد بدون آنکه نگرانی‌ای بابت آلوده شدن داشته باشد.

این تولیدکننده تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی گفت: علاوه بر این در نمونه‌های خارجی از دستکش‌های ثابت استفاده شده بود اما چون دستکش های ثابت می توانست آلودگی را حتی به کسی که برای نمونه دادن رجوع کرده بوجود بیاورد. اما در این نمونه ایرانی طراحی به گونه‌ای انجام شده که  دستکش یا سایر مواد و موارد در اختیار کاربر هست، یکبار مصرف استفاده شود. در این شرایط احتمال انتقال آلودگی به فرد نمونه دهنده سالم منتفی خواهد شد.

وی افزود: در شرایطی که خرید کابین های خارجی با مشکلاتی که ذکر کردم به خروج ارز از کشور هم منجر می‌شد  تلاش کردیم با تکیه بر تخصص ایرانی به تولید این کابین ها بپردازیم تا اشتغالزایی، صرفه‌جویی ارزی و ایجاد ارزش افزوده در این حوزه و در کنار هم محقق شوند.  یکی دیگر از نکات مثبت این کابین اینست که قابلیت شستشو دارد و داخل و بیرون محفظه میتواند توسط مواد ضدعفونی کننده پاکسازی شود.
هرچند با توجه به وجود فیلترهای هپا نور ماورای بنفش قسمت داخل کابین نیازی به ضدعفونی و شستشو ندارد. 

اسکویی در پایان گفت: از زحمت‌کشان در عرصه مبارزه با ویروس کوید ۱۹ و همین‌طور کارشناسان و دانشمندان عزیز و فرهیخته آزمایشگاه مرجع سلامت که از هیچ کمک و راهنمایی‌ای برای ساخت این دستگاه دریغ نکردند تشکر می‌کنم.  هدف اصلی ما از تولید این دستگاه صرفاً کمک به عزیزانی است که با این نمونه های خطرناک و عفونی کار می‌کنند تا در امنیت و سلامت کامل به سر ببرند.
کد مطلب : ۶۵۸۴
نام شما

آدرس ايميل شما