۰

ایران بدنبال کارآزمایی بالینی داروی فاویپیراویر برای درمان کرونا

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۶۵۰۴
ایران بدنبال کارآزمایی بالینی داروی فاویپیراویر برای درمان کرونا
 سالم خبر: استراتژی سازمان غذا و دارو درباره عملکرد داروی فاویپیراویر در درمان کرونا بسیار درست و علمی است و اکنون هم مراحل کارآزمایی و مطالعات بالینی این دارو در حال انجام است و اگر موفقیت‌آمیز باشد بزودی در ایران به تولید انبوه می‌رسد.
 
به گزارش سالم، محمد باقر ضیا، رییس انجمن داروسازان ایران در گفت وگو با ایرنا درباره داروهای موثر در درمان کرونا توضیح داد: ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ ناشی از آن هنوز در دنیا داروی اختصاصی ندارد اما در کشورهای مختلف برای درمان این بیماران از داروهای دیگری که قبلا وجود داشته استفاده می شود تا بتوانند از داروهای موجود برای درمان این بیماران استفاده کنند و جلوی مرگ و میر بیمارا را بگیرند.
 
وی گفت: این داروها به طور کلی در سه دسته تقسیم بندی می شوند، یک دسته داروهای ضد ویروس هستند، دوم داروهایی که سیستم ایمنی بدن را بالا می برند و سوم داروهایی که روی سلول های سالم می نشینند و جلوی تکثیر ویروس را می گیرند و به این ترتیب با ممانعت از تکثیر ویروس به درمان بیمار کمک می کنند.
 
رییس انجمن داروسازان ایران گفت: از جمله داروهای ضد ویروس می توان به داروی «تامیفلو» یا «اسلتامیوویر» اشاره کرد که داروی ضد ویروس آنفلوانزاست که اوایل در درمان کرونا استفاده می شد اما معلوم شد که در درمان کرونا اثری ندارد و از پروتکل درمان این بیماری حذف شد.
 
وی افزود: داروی ضد ویروس ایدز «لوپیناویر» یا در مواردی داروی درمان هپاتیت سی هم برای درمان بیماری ویروس کرونا استفاده می شود.
 
ضیا گفت: داروی دیگری که در درمان بیماری ناشی از ویروس کرونا استفاده می شود داروی کلرکین یا هیدروکسی کلروکین است که در درمان مالاریا کاربرد دارد و البته جزو داروهای خود ایمن و بالا برنده سطح ایمنی بدن است. این دارو از قبل هم در داروخانه های ایران بوده است که سیستم ایمنی بدن را بالا می برند.
 
وی افزود: آنتی بیوتیک آزیترومایسین هم جزو پروتکل درمانی کرونا قرار گرفته و در مواردی با تشخیص پزشک در کنار کلروکین یا هیدروکسی کلروکین در درمان این بیماری کاربرد دارد و در بهبود این بیماران موثر بوده است.
 
رییس انجمن داروسازان ایران گفت: داروی ناپروکسن هم که یک داروی غیر استروئیدی و غیر کورتنی ضد التهاب است نیز در پروتکل درمانی بیماری کووید ۱۹ قرار گرفته و به نظر می رسد با جلوگیری از تکثیر ویروس بر سلولهای سالم این دارو نیز در مواردی با تشخیص پزشک در درمان این بیماران کاربرد دارد.
 
ضیا ادامه داد: نکته مهم در مورد این داروها این است که نباید این داروها به صورت خودسرانه مصرف شود و حتما باید با تایید پزشک باشد زیرا عوارض این داروها در مواردی بسیار خطرناک است. ضمن اینکه وزارت بهداشت به درستی برای مدیریت این داروها اغلب این داروها را به صورت متمرکز توزیع می کند تا بیمارانی که به کارکرد اصلی این داروها نیاز دارند محروم نشوند.
 
آزمون فاویپیراویر
 
رییس انجمن داروسازان ایران افزود: هیچ کدام از این داروها داروی درمان کرونا نیستند اما به تجربه برخی از آنها در بهبود این بیماران مفید بوده اند تا اینکه موضوع اثربخشی داروی فاویپیراویر مطرح شده است.
 
وی گفت: فاویپیراویر یک داروی ژاپنی است که برای درمان آنفلوانزا معرفی شده و هنوز تاییدیه FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) را ندارد.
 
ضیا افزود: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ایران در مورد کاربرد این دارو از اروپا هم بهتر عمل کرده است. چون این دارو تاییدیه سازمان غذا و دارو را ندارد خیلی باید در مورد آن احتیاط کنیم.
 
وی گفت: داروی فاویپیراویر اولین بار در ژاپن تولید شده اما چین در شهر ووهان برای درمان بیماران کووید ۱۹ از آن استفاده کرده است و موفقیت هایی هم در درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا داشته است.
 
ضیا ادامه داد: سازمان غذا و دارو با هوشیاری حدود دو ماه قبل ۱۵ هزار تا از این دارو را از چین وارد کرده و در بیمارستانها و مراکز درمانی دانشگاهی از جمله بیمارستان مسیح دانشوری در اختیار پزشکان قرار داده است. همزمان ماده اولیه این دارو هم وارد شده است.
 
وی گفت: این دارو چون از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا تایید نشده و حتما باید مراحل کارآزمایی بالینی را طی کند تا سازمان غذا و داروی ایران بتواند این دارو را تایید کند و برای اینکه پروسه طولانی نشود از حدود ۱۵ مرحله کارآزمایی بالینی موارد غیر ضروری آن را حذف کرده اند و برای انجام موارد لازم در تعدادی از بیمارستانها مراحل کلینیکال ترایال ضروری این دارو طی می شود.
 
رئیس انجمن داروسازی ایران افزود: این احتمال وجود دارد که طی دو هفته آینده این مراحل کارآزمایی بالینی به اتمام برسد و تایید شود و در صورتی که تایید شود، می توانیم این دارو را به راحتی در ایران تولید انبوه کنیم و برای درمان بیماران کووید ۱۹ و مبتلا به کرونا استفاده کنیم که یک دستاورد بزرگ در دنیا خواهد بود.
 
وی گفت: به هر حال امیدهایی در مورد بهبود بیماران کرونا با داروی ضد ویروس فاویپیراویر وجود دارد و در چین هم که در شرایط بحرانی بوده تولید این دارو کمک کرده و نوع عملکرد سازمان غذا و دارو در مورد این دارو جای قدردانی دارد. نمی شد بدون طی دوره کارآزمایی بالینی و بررسی دقیق عوارض این دارو آن را وارد چرخه درمان کرد، حساسیت درباره عوارض داروها بسیار بالاست و اگر این مراحل طی نشود ممکن است خطرات و عوارض یک داروی جدید از اثرات مفید آن بیشتر باشد.
 
ضیا درباره اخباری که درباره تولید داروهای جدید درمان کرونا( کووید ۱۹) در برخی کشورها اعلام می شود، گفت: خبرهایی که از جاهایی مختلف اعلام می شود همه جنبه تبلیغاتی و سیاسی دارد. تولید یک داروی اختصاصی برای کرونا ماهها زمان می برد و واقعا پذیرفته نیست که در یک بیمارستان کوچک در اسراییل بتوانند در این مدت زمان کم چنین دارویی تهیه کنند.
 
وی گفت: حتی در آمریکا نیز که شرکت های بزرگ دارویی وجود دارند چنین ادعایی نشده و خبری که ترامپ اعلام کرد نیز تولید دارو نبود بلکه تولید کیت تشخیصی سریع بود و بعدا ترامپ حرف خود را اصلاح کرد. البته ممکن است در آینده چنین دارویی تولید شود اما تاکنون چنین دارویی در دنیا تولید نشده است.
کد مطلب : ۶۵۰۴
نام شما

آدرس ايميل شما