۰

کیت کافی برای تشخیص بیماران خفیف کرونا در کشور داریم

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۶۴۶۸
کیت کافی برای تشخیص بیماران خفیف کرونا در کشور داریم
سالم خبر: با تولید و تایید کیت های تشخیصی در داخل اکنون امکان تست افراد مشکوک با علایم خفیف فراهم شده است و حتی امکان صادرات کیت به کشورهای نیازمند منطقه را هم داریم.
 
به گزارش سالم خبر،علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزارشد، در پاسخ به پرسش ایرنا درباره تعداد کیت های موجود برای تست افراد مشکوک با علایم خفیف و درصد خطای کیت های موجود در کشور افزود: کیت تشخیصی که اکنون در ایران مورد استفاده قرار می گیرد، کیت های تشخیص مولکولی است که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی هم قرار گرفته است و اگر نمونه گیری درست انجام شود، تا بالای ۹۰ درصد جواب آن قابل اطمینان است.
 
وی گفت: البته اگر نمونه گیری درست انجام نشود درصد خطای آن بالا می رود و بیش از ۵۰ درصد جواب های منفی کاذب می شود.
 
بیگلری افزود: نوع دیگری از کیت هایی که در دنیا وجود دارد کیت های سریع یا رپیت تست است که بعد از ۱۵ دقیقه جواب می دهند اما تعداد منفی کاذب آن خیلی زیاد است به همین علت این کیت ها در پروتکل تشخیصی آزمایشگاههای ایران قرار نگرفت.
 
وی ادامه داد: جواب تست افراد مبتلا از روز اول تا ۱۴ بعد از ورود ویروس به بدن فرد می تواند مثبت شود اما ممکن است به علت در تست های مولکولی که در اختیار داریم به علت نمونه گیری نادرست در حالی که فرد مبتلاست جواب منفی شود.
 
رییس انستیتو پاستور گفت: این خطر بزرگی است که افراد مبتلا جواب آزمایش منفی داشته باشند و در جامعه رها شوند و باعث آلودگی و انتقال بیماری به دیگران شوند به همین علت علاوه بر اینکه از تست های سریع استفاده نکردیم باید تلاش کنیم با نمونه گیری درست از موارد منفی کاذب در کشور جلوگیری کنیم.
 
وی افزود: انستیتو پاستور با بررسی همه کیت های موجود در بازار جهانی از دو ماه قبل از تشخیص اولین موارد کرونا در کشور کیت های مورد تایید را شناسیی کرده بود و روش تشخیصی کشور طراحی شده بود و از چند روز قبل از تشخیص اولین موارد ابتلا به  ویروس در کشور کیت تشخیصی را در اختیار داشتیم.
 
بیگلری گفت: البته از سه هفته قبل از تشخیص اولین موارد بیماری کووید ۱۹ در کشور با کیت های  PCR معمولی که از قبل داشتیم کار تشخیص ویروس کرونا را انجام می دهیم اما کیت تشخیص اختصاصی این ویروس بر اساس تاییدیه های سازمان بهداشت و طراحی پروتکل تشخیصی بومی ایران از چند روز قبل از ۳۰ بهمن در ایران موجود بود.
 
تعداد کیت تشخیص کرونا در ایران
 
وی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره تعداد کیت های تشخیصی موجود در کشور افزود: هم اکنون پنج شرکت دانش بنیان کیت تشخیص مولکولی کرونا را در کشور تولید کرده اند و تولید آنها مورد تایید قرار گرفته است. یکی از این شرکتها اعلام کرده که هفته ای ۸۰ هزار کیت تحویل می دهد. بقیه شرکتها هم در همین حد تولیدات دارند و حتی شاید بیشتر. تعداد دیگری شرکت نیز نمونه های کیت خود را برای تایید ارسال کرده اند بنابراین اگر وزارت بهداشت بخواهید افراد مشکوک سرپایی و افراد علایم خفیف را آزمایش کند. کیت کافی برای این کار در کشور در اختیار داریم.
 
رئیس انستیتو پاستور افزود: البته باید به این نکته توجه کنیم که این دستاورد بزرگ ملی در زمانی که انجام شد که در بدترین شرایط تحریم ددمنشانه هستیم و نه امکان فرستادن پول برای خرید خارجی داریم و نه امکان گرفتن کیت از کشورهای دیگر به راحتی فراهم است.
 
وی گفت: با تکیه بر توانمندی بومی و دانشمندان جوان کشور خومان به فناوری تولید کیت تشخیصی استاندارد دست پیدا کرده ایم. محدودیت های زیادی داریم. دست بسته وارد میدان این بیماری شدیم اما اکنون به اندازه ای کیت داریم که بتوانیم همه افراد مشکوک ارجاعی از بیمارستانها و حتی شبکه بیماریابی بهداشتی وغربالگری کشور را پاسخ دهیم.
 
وی افزود: تشخیص بیماران خفیف برای شکستن زنجیره انتقال این ویروس بسیار مهم است.
 
۳۰ درصد بیماران ویروس کرونا خفیف هستند
 
بیگلری در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره مدت زمان مثبت ماندن آزمایش افراد مبتلا و اتمام دوره بیماری و زمان منفی شدن آزمایش بعد از طی دوره بیماری خفیف ناشی از ویروس کرونا گفت: برآورد این است که حدود ۳۰ درصد جمعیت به نوع خفیف بیماری ناشی از ویروس کرونا مبتلا می شوند که بی علامت هستند یا علامت کمی دارند اما ابتلای آنها در آزمایشگاه و با انجام تست مشخص می شود.
 
وی ادامه داد: تشخیص بیماران خفیف و قرنطینه آنها و جلوگیری از تماس آنها با دیگران برای شکستن زنجیره انتقال بسیار مهم است اما به نظر می رسد تست این افراد بعد از دو یا سه هفته منفی می شود و بعد از این دوره دیگر ناقل نیستند.
 
بیگلری در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره انتقال ویروس کرونا از طریق آب گفت: جواب این سوال را دقیق نمی دانم اما شواهد موجود نشان می دهد که مهمترین عامل انتقال این بیماری فرد به فرد و از طریق عطسه و سرفه افراد مبتلا و به خصوص ماندن این ترشحات بر روی سطوح است. در مورد انتقال از طریق آب مطالعاتی که انجام شده شواهدی دال بر انتقال را نشان نمی دهد اما به طور دقیق نمی توانم پاسخ این سوال را بدهم.
کد مطلب : ۶۴۶۸
نام شما

آدرس ايميل شما