۰

تمدید فاصله‌گذاری اجتماعی در کشور تابع وضعیت شیوع کرونا

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۲
کد مطلب : ۶۴۴۳
تمدید فاصله‌گذاری اجتماعی در کشور تابع وضعیت شیوع کرونا
سالم خبر: امیدواریم که همانطور که بسیج ملی به خوبی موثر افتاد، بسیج جهانی هم به عنوان رویکردی در جهان پذیرفته شود و در روزهای آتی خبر خوش مهار و کنترل و حتی حذف بیماری را شاهد باشیم.
 
به گزارش سالم خبر از ایسنا، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران گفت: خوشبختانه با مشارکت خوب مردم در استان‌های مختلف در بسیج ملی مقابله با کرونا که اقدامی بزرگ بود و با کمک بخش‌های مختلف اجرا شد، تا امروز بیش از ۶۳ میلیون نفر را به نوعی مورد غربالگری قرار داده‌ایم که در موارد مورد نیاز مورد مراقبت و پیگیری قرار گرفته‌اند.
 
وی افزود: آنچه که همچنان به عنوان توصیه مطرح می‌کنیم، به ‌ویژه در تهران و البرز مشارکت بیشتر در بسیج ملی مقابله با کرونا و ثبت نام سامانه Salamat.gov.ir است. آمار ما نشان می‌دهد که در اغلب استان‌ها تعداد قابل توجهی از هموطنان‌مان در این طرح مشارکت کردند، اما در استان تهران، البرز و چند استان دیگر این آمار نسبت به سایر استان‌ها مقداری پایین‌تر است که توصیه می‌کنیم مشارکت کنند به‌ویژه افرادی که علائم شبه‌آنفلوآنزا در خود یا اعضای خانواده‌شان دیده می‌شود تا در صورت لزوم مورد پیگیری قرار گیرند.
 
جهانپور با بیان اینکه امروز پاندمی و همه‌گیری جهانی کرونا را شاهدیم، ادامه داد: هیچ کجای جهان عاری از این ویروس نیست و جهان، دولت‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و ... باید با مسوولیت اجتماعی اقدامات مشترک را در دستور کار قرار دهند. قاعدتا مقابله با این بیماری بدون مسئولیت مشترک  شاید میسر نباشد. تاکید ما بر همه جوامع، اقدام مشترک جهانی بر اساس رویکرد پذیرش مسئولیت جهانی است. امیدواریم که همانطور که بسیج ملی به خوبی موثر افتاد، بسیج جهانی هم به عنوان رویکردی در جهان پذیرفته شود و در روزهای آتی خبر خوش مهار و کنترل و حتی حذف بیماری را شاهد باشیم.
 
برخورد با تخلفاتِ حوزه سلامت
 
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره نحوه برخورد با فساد و تخلف در حوزه سلامت گفت: رویکرد وزارت بهداشت در مقابله با فساد و یا بی‌انضباطی در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و سایر حوزه‌های سلامت مشخص است و رییس قوه قضاییه هم به این موضوع توجه ویژه‌ای داشتند و رویکردشان هم جدید نیست‌ بلکه قبلا هم از این موضوع استقبال کردند. قوه قضاییه همراهی خوبی هم در برخورد با عوامل فساد و مواردی که ممکن است مشکلاتی در امر توزیع، تولید و واردات ایجاد شود، داشته و خواهند داشت.
 
تمدید فاصله‌گذاری اجتماعی در کشور تابع وضعیت شیوع کرونا
 
وی در پاسخ به سوالی درباره زمان اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: از روز نخست شناسایی بیماری کووید-۱۹ و رهگیری آن در کشور، موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی را با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، مراکز فرهنگی، کاهش ساعات اداری کارکنان، محدودیت در برگزاری تجمعات مذهبی، فرهنگی  و... آغاز کردیم. موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی جدید نیست و این رویکرد از ابتدا به عنوان رویکرد محوری وزارت بهداشت اجرا شد. رویکرد وزارت بهداشت افزایش فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی بود. در روزهای اخیر هم با  توجه به اینکه بیماری در روند مدیریت شده قرار گرفته است و نگرانی‌هایی برای روزهای نیمه دوم تعطیلات نوروزی و روز طبیعت و موج بازگشت مسافران احساس می‌شد، ‌ قاعدتا برنامه تمدید، ‌تعمیم و توسعه و تشدید فاصله‌گذاری را به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد کردیم که در کمیسیون مربوطه تصویب شد و با تایید رییس جمهوری ابلاغ و اجرایی شده است البته اجرای آن مستلزم مشارکت نیروهای مختلف از جمله نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و... است که مشارکت خوبی داشته‌اند.
 
جهانپور تاکید کرد: بنابراین چیزی به عنوان تاخیر در فاصله‌گذاری اجتماعی در کشور نداریم. ارزیابی خطر به‌صورت مستمر انجام شده است و همزمان با آن اقدامات مختلف در فاصله‌گذاری اجتماعی در سطوح مختلف انجام می‌شود. فاصله‌گذاری اجتماعی جدید نیست بلکه آن را تشدید کرده‌ایم و تمدید آن هم تابع وضعیت خطر و شیوع بیماری در کشور خواهد بود.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش مصرف آب با توجه به رعایت مسائل بهداشتی اظهار کرد: مصرف آب به خودی خود تاثیری در پیشگیری از کرونا ندارد. این مسائل عمدتا به رفتارها و نگرانی‌هایی مربوط است که به نوعی وسواس‌گونه و مازاد بر نیاز در برخی افراد ایجاد شده است. تنها توصیه ما  شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه است که فکر نمی‌کنم کسر زیادی از میزان مصرف آب در کشور را شکل دهد. استفاده از آب برای مصارف غیر توصیه شده و وسواس‌گونه نیاز نیست.
 
۴۵۰۰ پرستار استخدام می‌شوند
 
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره ترک کار برخی پرستاران و در عین حال کمک برخی پرستاران به وزارت بهداشت در این شرایط و امکان استخدام این افراد گفت: با دستور رییس جمهوری استخدام بیش از ۹۰۰۰ نفر از افرادی را که طی این مدت با نظام سلامت و بسیج ملی مقابله با کرونا چه در مراکز بهداشتی و چه در مراکز درمانی همکاری داشتند، ‌ انجام می‌شود که ۴۵۰۰ نفر از آنها از پرستاران خواهند بود. تغییر وضعیت پرستاران را از شرکتی یا قراردادی به پیمانی خواهیم داشت. برای ارتقای وضعیت حقوقی این افراد هم تدابیری اندیشیده شده که بعضا در روزهای ابتدایی سال اعمال شده است و برخی موارد هم در روزهای آینده اعمال می‌شود.
 
وی افزود: در عین حال همزمان با اینکه طیف وسیعی از جامعه پزشکی و پرستاری در این شرایط همکاری کرده و حتی تلاش‌های مضاعفی را برای مقابله با کرونا داشته‌اند، اما مانند هر جبهه دیگری که سرباز فراری دارد، ممکن است افرادی هم ترک کار کرده باشند که برخوردهای لازم بااین افراد طبق مقررات می‌شود البته این موارد بسیار محدود است که در مقیاس اقدام بزرگ و خدمات وسیع اکثریت جامعه پزشکی، پرستاری، همکاران آزمایشگاهی، پاراکلینیک و حوزه بهداشت داشته‌اند، اصلا به چشم نمی‌آید
 
زمان پذیرش بیماران غیراورژانسی در بیمارستان‌ها
 
وی درباره پذیرش بیماران الکتیو (غیراورژانسی) در بیمارستان‌ها گفت: این موضوع تابع مصوبات کمیته درمان ستاد ملی مقابله با کرونا و ابلاغ بخشنامه‌های معاونت درمان خواهد بود. در شرایط حاضر با توجه به اعمال محدودیت‌ها و موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی، بحث پذیرش مجدد و انجام اقدامات الکتیو برای بیماران غیراورژانسی را نخواهیم داشت. از زمانی‌که در ارزیابی وضعیت به نتیجه برسیم که امکان این اقدام وجود دارد،‌ قطعا معاونت درمان وزارت بهداشت این موضوع را ابلاغ می‌کند اما در آینده نزدیک چنین چیزی را نخواهیم داشت.
 
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره کمبود تخت‌های آی‌سی‌یو و دستگاه تنفسی گفت: هر روز تعداد تخت‌های آی‌سی‌یویی که به بیماران کرونایی اختصاص می‌یابد، افزایش می‌یابد. هم تعداد بیماران بستری در بخش‌های مراقبت ویژه بستری افزایش یافته و هم تعداد تخت‌های ویژه‌ای که به بیماران کرونایی اختصاص یافته افزایش پیدا کرده است البته تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو با استفاده از تجهیزات خریداری شده و  یا اهدا شده در روزهای اخیر و حتی روزهای آتی به‌تدریج افزایش می‌یابد.
 
نیاز به دستگاه تنفسی مصنوعی برای هفته‌های آتی
 
وی افزود: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های مراقبت ویژه کشور به بیماران حاد کرونا اختصاص یافته است و قاعدتا با توجه به اینکه تعداد تخت‌هایمان افزایش می‌یابد و میانگین میزان بستری این بیماران نسبت به سایر بیماران کرونا بیشتر است، این تعداد روزانه افزایش نسبی خواهد داشت و امکانات تجهیزات ما هم افزایش پیدا خواهد کرد. در حال حاضر نیازی به ونتیلاتور نداریم اما برای هفته‌ها و ماه‌های آتی نیازمند افزایش تعداد تخت آی‌سی‌یو و ملحقات آن از جمله دستگاه ونتیلاتور هستیم. اگر امروز از ما بپرسند که چه چیزی برای روزهای آتی نیاز دارید در راس آن تجهیزات آی‌سی‌یو و دستگاه ونتیلاتور است.
 
جهانپور با اشاره به اظهارات ضد و نقیض درباره پایان پاندمی کرونا گفت: هیچکس در دنیا نمی‌تواند درباره پایان پاندمی اظهار نظر قطعی، علمی و دقیق کند و حتی متخصصان و بزرگان حوزه بیماری‌شناسی و اپیدمی‌شناسی نیز فقط می‌توانند با گمان و مدل‌سازی‌های مختلف اظهار نظر کنند حتی اگر مطالعات جهانی و مدل‌سازی‌ها را در این حوزه مشاهده کنید، می‌بیند که بعضا باهم فاصله زیادی دارند و به نوعی ضد و نقیض است. هیچ اظهارنظر قطعی در این باره نمی‌توان کرد. در کمیته اپیدمیولوژی مدل‌سازی کرده و سناریوهای مختلفی را در نظر گرفته و اقدامات و پیش‌بینی‌های ما بر اساس همین سناریوهاست که عموما هم ترجیح می‌دهیم که بر اساس بدبینانه‌ترین سناریوها سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری کنیم، اما هیچ یک قطعی نیست.
 
تعبیر رویای مقابله با پاندمی کرونا با اقدام مشترک جهانی
 
وی با بیان اینکه بسیاری از این اظهارات کارشناسانه است اما قطعی نیست، اظهار کرد: در دنیا هم دولت‌ها و سازمان‌های مردم نهاد باید باهم در مهار این ویروس کمک کنند. رسانه‌های ما می‌توانند زنگ این موضوع را به صدا درآورند. بحث مسئولیت مشترک و اقدام مشترک در ایران با کمک دولت، ملت و رسانه کلید زده شده است و دنیا را به سمت شکل‌گیری اقدام و مسئولیت مشترک ترغیب می‌کند. می‌توانیم روی این موضوع مانور دهیم. اگر قرار است رویای مقابله با پاندمی کرونا در دنیا تعبیر شود، بدون مسئولیت و اقدام مشترک نخواهد بود. مسئولیت مشترک راه چاره‌ای است که باید برای مقابله با کرونا پیش بگیریم و مردم، نهادها و جوامع مختلف باید مشارکت کنند. مقابله با کرونا بدون مسئولیت و اقدام مشترک جهانی میسر نخواهد بود.
 
فعالیت مطبوعات چاپی همچنان مشمول محدودیت
 
جهانپور درباره وضعیت فعالیت روزنامه‌ها و نشریات چاپی، افزود: با توجه به اینکه روزنامه علاوه بر تحریریه‌اش ، بحث چاپ و انتقال به صورت کاغذی را هم دارد، فکر می‌کنم همچنان مشمول محدودیت‌های موجود خواهد بود و بعید می‌دانم که به زودی مصوبه‌ای برای فعالیت مطبوعات چاپی و توزیع آن‌ها در گیشه‌ها داشته باشیم.
 
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره کیت‌های تولیدی داخلی گفت: دو شرکت دانش‌بنیان داخلی در این زمینه اقدام کرده‌اند و موارد ایرادات آن‌ها از سوی انستیتو پاستور رفع شده بود و یا در حال رفع بود و بعد از تایید نهایی اداره‌کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو می‌تواند به تولید انبوه برسد و در سراسر کشور استفاده شود. فکر می‌کنم به زودی این اتفاق بیفتد. ظرفیت تولید آن بیش از ۸۰ هزار کیت در هفته خواهد بود. قاعدتا با توجه به توسعه موضوع تست و اخذ نمونه در سراسر کشور این تعداد می‌تواند پشتوانه خوبی برای توسعه آزمایش‌های PCR باشد. حساسیت این کیت‌ها هم مطابق استانداردهای جهانی است و اختصاصی بودن آن‌ها هم از تمام تست‌های موجود بالاتر است.
کد مطلب : ۶۴۴۳
نام شما

آدرس ايميل شما