۰
پروانه مافی، عضو فراکسیون غذا ودارو در مجلس در گفت و گو با سالم خبر

کاری نکنیم وضعیت مدیریت دارو از این هم بدتر شود

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۶۴۱
کاری نکنیم وضعیت مدیریت دارو از این هم بدتر شود
سالم خبر: برخی از اعضای فراکسیون غذا و داروی مجلس، سازمان غذا و دارو را متهم به اتخاذ تصمیم های نادرست، سوءبرداشت‌ها، برخوردهای سلیقه‌ای و در نهایت رفتارهای دوگانه کرده اند و مدعی شده اند صنعتگران، انجمن‌ها، صاحبان صنایع و ذینفعان حوزه دارو از این رویه آسیب‌های جدی می ببینند.

پروانه مافی، عضو فراکسیون غذا ودارو در مجلس در این باره به سالم خبر گفت:چنین رفتارهای سازمانی نادرستی منحصر به دوره کنونی نیست و در گذشته هم ما شاهد تفرق در تصمیم ها و نبود شفافیت در نحوه تصمیم گیری ها بوده ایم و هستیم. دلیل اصلی این مشکل هم در شرح وظایف، ساختار تصمیم گیری و نقص مقررات است.

وی افزود: برای مثال سازمان دارو غذا فقط باید به وظیفه نظارت بر کیفیت کالا و خدمات رسیدگی کند. در حال حاضر عمده تمرکز سازمان بر روی بخش تجارت و‌بازرگانی است که موجب شده از وظیفه اصلی خود که نظارت کیفی است عقب بیفتد. در واقع مدیریت همزمان کمیت و کیفیت تضادهایی بوجود می آورد که اکنون  شاهد عوارض آن هستیم.  

در چنین شرایطی این سوال مطرح می شود که مشکلات و ناکارمدی های موجود ناشی از ضعف قوانین ساختاری سازمان غذا و دارو است و یا به طور مستقیم به مدیران آن بازمی گردد؟ مافی در پاسخ به این سوال گفت: ساختار کمیسیون قانونی ماده ۲۰ در سازمان که جمعی از کارشناسان از حوزه های مختلف در آنجا حضور دارند، به گونه ای است که خود منشا تصمیم های متضاد و غیر شفاف شده است. اکثر اعضای این کمیسیون خود یا صنف شان ذینفع هستند. طبیعی است که حاصل چنین ساختاری مطلوب نخواهد بود.

دولت خود از افزایش نرخ ارز منفعت می برد

تاثیر نوسانات و ناآرامی های نرخ ارز بر قیمت داروها در بازار اگر چه با دادن اطمینان خاطر از سوی مسوولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مبنی بر کنترل بازار دارو و برخورد قاطع با تخلفات احتمالی فعلا به حالت سکون درآمده است اما این گفته ها نمایندگان مجلس را هم قانع نکرده است.

مافی
در این باره گفت: اکثر داروها در داروخانه ها موجودی خوبی دارند و طبیعی است تامین کنندگان دارو در چنین شرایطی که بیماران تمایل به خرید بیش از نیاز دارند عرضه دارو را کنترل کنند.

وی افزود: اما یک مساله را نباید فراموش کنیم که تامین کنندگان دارو در دو سال قبل به شدت تحت فشار شرایط بد پرداختی توسط بیمه ها و وزارت بهداشت بودند. افزایش نرخ ارز در چند ماه گذشته بدون تغییر قیمت فروش فشار مضاعفی به آنها وارد کرده که اگر مدیریت نشود باعث نابودی انها میشود.

این نماینده مجلس گفت: وقتی دولت خود از افزایش نرخ ارز و فروش ارز با نرخ بالاتر منفعت بیشتر می برد چطور انتظار دارد  تامین کنندگان دارو که توان و جثه کمتری نسبت به دولت دارند و هنوز بدهی ارزی دارند و دارویشان با نرخ سابق ارز قیمت گذاری شده، تحمل ضرر و زیان کنند؟
مافی با بیان اینکه اگر مشکلی در تامین دارو بیافتد مقصر خود دولت است، ادامه داد: دولت باید به سرعت برای بدهی ارزی تامین کنندگان و نیز شرایط تامین ارز و قیمت دارو تصمیم گیری کند.  

وی در مورد قیمت ارزی که در اختیار واردکنندگان دارو و مواد اولیه دارویی قرار خواهد گرفت، هم گفت: تا جایی که من می دانم هنوز یک تصمیمی اجرایی گرفته نشده و بین بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو اختلاف نظر وجود دارد.

مافی معتقد است: ما نباید نظام ارزی و یارانه ای را به گذشته برگردانیم. روش منطقی ان است که قیمتها واقعی شوند و مابه تفاوت نرخ ارز به صورت یارانه به بیمه ها داده شود. بیمه ها سطح پوشش را افزایش دهند تا بیماران از جیب خودشان پول بیشتری ندهند.

وی گفت: مسوولین بانک مرکزی و ریاست جمهوری توجه کنند که شاید تامین کنندگان گندم و گوشت و .. وارداتی تعداد معدودی باشند ولی تامین کنندگان دارو متنوع هستند و پرداخت ریالی به تک تک انها با توجه به محدودیت منافع مفسده انگیز است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: کاری نکنیم که وضعیت مدیریت دارو از این هم بدتر شود.
 
کد مطلب : ۶۴۱
نام شما

آدرس ايميل شما