۰
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در تشریح نتایج نخستین گزارش رسمی ثبت سرطان اعلام کرد:

نرخ بروز سرطان در ایران پایین تر از متوسط دنیاست

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۶۴۰
نرخ بروز سرطان در ایران پایین تر از متوسط دنیاست
سالم خبر: براساس نتایج نخستین گزارش ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت کل ایران وقوع سونامی سرطان  در ایران واقعیت نداشته و  گزارش ها در این باره پایه علمی ندارند.

به گزارش سالم خبردکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با انتشار نتایج این گزارش با بیان اینکه نخستین  گزارش  رسمی و معتبر «ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت  ایران» به دلیل دقت و کیفیت بالا ، در معتبرترین مرجع ثبت سرطان  در پنج قاره » سازمان بهداشت جهانی،  تایید شده و برای انتشار ، مورد پذیرش قرار گرفته است عنوان کرد: براساس این ثبت میزان بروز سرطان در ایران متوسط بروز سالانه سرطان ها (بدون در نظر گرفتن سرطان پوست) در دنیا بر اساس گزارش مرجع جهانی «ثبت سرطان در پنج قاره جهان»، ۱۸۲ در هر ۱۰۰ هزار نفر و حاکی از نرخ بسیار پایین تر بروز سرطان در ایران در مقایسه با متوسط دنیاست.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، تاکید کرد: همه این آمارها بخوبی نشان می دهند که « سونامی سرطان» به هیچ وجه در ایران رخ نداده و با اطمینان می توان گفت نرخ بروز سرطان در ایران حتی در مقایسه با کشورهای پیشرفته اروپایی که وضعیت بسیار بهتری در ثبت سرطان و در نتیجه پیشگیری و درمان زودهنگام دارند، هنوز پایین تر است.

وی با مقایسه نرخ بروز سرطان کشور با کشورهای اروپایی همچنین آورده است که : مرجع جهانی «ثبت سرطان در پنج قاره جهان» ، متوسط نرخ بروز سرطان در کشورهای اروپایی  را ۲۶۷ در هر ۱۰۰ هزار ، در برخی کشورهای اروپایی همچون انگلستان ۲۷۲ در هر ۱۰۰ هزار و نیز در آمریکا ۳۱۸ در هر ۱۰۰ هزار نفر گزارش کرده است که نشان می دهد میزان بروز سرطان در ایران در مقایسه با متوسط اروپا و برخی کشورهای پیشرفته اروپایی نیز بسیار پایین تر است.

نتایج گزارش «ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت ایران» نشان می دهد نرخ بروز سرطان در ایران در هر سال، ۱۵۸ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر است و این نرخ در مقایسه با متوسط دنیا بسیار پایین تر است.

اگر چه اغلب سیستم های ثبت سرطان موجود در کشورهای درحال توسعه، با کیفیت بسیار پایینی اطلاعات لازم را جهت بررسی موارد سرطان جمع آوری می‌ کنند اما با تایید گزارش ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت ایران می توان میزان بروز رشد سرطان در کشور را رصد کرد و این خود گام مهمی است.

۱۵۸ سهم سرطان از هر ۱۰۰ هزار نفر

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با استناد به  نتایج گزارش «ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت ایران» آورده است: این گزارش با پوشش ۹۸ درصدی جمعیت ، آمار دقیق بروز سرطان در ۳۰ استان کشور را برآورد و اعلام کرده است که بر اساس نتایج آن، در طول سال ۹۳ (زمان اجرای برنامه ثبت سرطان در استان های مختلف ایران)  ۱۱۲ هزار مورد «بروز سرطان» ثبت شده است.

که این نتایج براساس مستندات دکتر ملک زاده نشان می دهد متوسط نرخ بروز سرطان در ایران در هر سال، ۱۵۸ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر (با در نظر گرفتن سرطان پوست) و ۱۴۳ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر (بدون درنظر گرفتن سرطان های پوست) است.

مقایسه بروز سرطان در ایران با برخی کشورهای در حال توسعه و آسیایی

ملک زاده در گزارش خود آورده است که در مقایسه وضعیت ایران با برخی کشورهای در حال توسعه نیزمی توان به این نتیجه دست یافت که بروز سرطان در این کشورها کمتر است.

در حالی که نرخ بروز سالانه سرطان  در ایران، ۱۴۳ در هر ۱۰۰ هزار نفر (بدون در نظر گرفتن سرطان پوست) است ، متوسط این نرخ در کشورهای در حال توسعه، ۱۴۸ در هر ۱۰۰ هزار نفر گزارش شده است.

ملک زاده یادآور شد: همچنین نگاهی به وضعیت برخی کشورهای آسیایی نشان می دهد که نرخ بروز سالانه سرطان در چین ۱۷۴ در ۱۰۰ هزار نفر و در ترکیه ۲۰۵ در ۱۰۰ هزار نفر است.

این استاد دانشگاه شایعترین سرطان ها در 30 استان ایران را سرطان دستگاه گوارش » (معده، روده بزرگ ، مری و لوزالمعده) با سهم 27 درصدی ، سرطان پستان (که عمدتا دربین زنان بروز می یابد) با اختصاص سهم 12 درصد ی،  سرطان ریه  و حنجره با سهم 7.5 درصدی،  سرطان کلیه، مجاری ادراری و مثانه   با سهم 7 درصدی از کل سرطان های شایع در کشور دانست.

وی شایع ترین سرطان ها در مردان ایرانی را به ترتیب سرطان معده با 21.5  مورد در 100 هزار نفر، سرطان پوست با 20.5  مورد در 100 هزار نفر، سرطان پروستات با 18.5 مورد در 100 هزار نفر ، روده بزرگ، با 16.5  مورد در 100 هزارنفر و سرطان مثانه با 14.3 در 100 هزار نفر اعلام کرد.

ملک زاده همچنین در مورد شایع ترین سرطان اظهار داشت که در زنان ایرانی سرطان پستان با  34.5  مورد در 100 هزار نفر ، سرطان روده بزرگ با 12 مورد در 100 هزار نفر، سرطان پوست با 11.5  مورد  در 100 هزار نفر ، سرطان معده با 10 مورد در 100 هزار نفر و سرطان تیروئید  با 7 مورد در 100 هزار نفر است.

مرگ ۵۴ هزار ایرانی بر اثر سرطان های مرگبار

نتایج این گزارش همچنین براساس اظهارات دکتر ملک زاده حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۴ هزار ایرانی بر اثر سرطان فوت کرده اند که این میزان مرگ، ۱۴.۹ درصد از کل مرگها (۳۶۰ هزار مرگ) در این سال را شامل شده است.
اما براساس این تحقیقات به طور کلی مرگبارترین سرطان ها در ایران در سال 2016 سرطان‌های معده ، ريه ، لوسمي ، مري، روده بزرگ، مغز و سيستم عصبي، پستان‌، پروستات‌، کبد و لوزالمعده بوده است که جان شهروندان را گرفته است.

وی اعلام کرد: گزارش «ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت ایران » همچنین شایعترین سرطان بروز یافته در زنان ایرانی در هر سال را شامل سرطان پستان با  ۳۴.۵ مورد در ۱۰۰ هزار نفر ، سرطان روده با ۱۲ مورد در ۱۰۰ هزار نفر، سرطان پوست با ۱۱.۵ مورد در ۱۰۰ هزار نفر، سرطان معده با ۱۰ مورد در ۱۰۰ هزار نفر و سرطان تیروئید را با ۷ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر گزارش کرده است.

ملک زاده افزود: بر پایه نتایج گزارش ارائه شده به مرجع جهانی «سرطان در پنج قاره جهان» از «ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت در ایران»، بیشترین سرطان بروز یافته زیر سن ۵۰ سال در بین زنان، سرطان پستان و سپس روده بزرگ است و باقی سرطان های شایع در میان زنان، عمدتا در سنین بالای  ۶۰ سال بروز می کنند.

وی تاکید کرد: میزان بالاتر بروز سرطان پستان در زنان ایرانی نسبت به سایر سرطان های شایع در این جنس، سیاستگذاری ها برای پیشگیری، تشخیص و درمان زودهنگام  این نوع سرطان را ضروری ساخته است که خوشبختانه می توان گفت نظام سلامت ایران در حال اجرای این سیاست و تلاش برای افزایش آگاهی های پیشگیرانه از این بیماری است.
 
 
 
کد مطلب : ۶۴۰
نام شما

آدرس ايميل شما