جیمز باد، کارن نلسن-سِینس، دیدیر موسو، لئو پُمار، گیوم فارو

محاسبه جدید کشندگی کرونا؛ میزان مرگ‌ومیر کوید-19 در ووهان 20 درصد بوده است

ترجمه امیرحسن رفیعی

26 اسفند 1398 ساعت 17:09

سالم‌خبر: مجله‌ی معتبر لنست، هفته‌نامه مرور و بررسی مقالات تخصصی بیماری‌های عفونی روز ۱۲ مارس ۲۰۲۰ برابر با ۲۲ اسفند،  مقاله‌ای منتشر کرده است که حاوی اطلاعات جدید و جالبی در مورد بیماری عفونیِ ویروس کرونای ۲۰۱۹ (کوید-۱۹) است. 


سالم‌خبر: مجله‌ی معتبر لنست، هفته‌نامه مرور و بررسی مقالات تخصصی بیماری‌های عفونی روز ۱۲ مارس ۲۰۲۰ برابر با ۲۲ اسفند،  مقاله‌ای منتشر کرده است که حاوی اطلاعات جدید و جالبی در مورد بیماری عفونیِ ویروس کرونای ۲۰۱۹ (کوید-۱۹) است. 
 
مقاله می‌گوید که درصد فوتی در بیماری کرونا بسیار بیشتر از آن چیزی است که تاکنون اعلام یا تصور شده است. این مقاله تا نزدیک به ۶ درصد را هم گفته و برخی تحلیل‌ها تا ۲۰ درصد افراد درگیر جدی را اعلام کرده‌اند. اگر این برداشت‌ها درست باشد طبعا باید فشار حداکثری را بر پیشگیری و تاخیر انداختن در رسیدن به نقطه اوج اپیدمی گذاشت.
 
تا اول مارس ۲۰۲۰ [ ۱۱اسفند ۱۳۹۸] آزمایش ۷۹۹۶۸بیمار در چین و ۷۱۶۹ بیمار در خارج از چین برای کوید-۱۹ مثبت بوده است. در میان بیماران چینی ۲۸۷۳مورد مُرده‌اند و این یعنی نرخ مرگ‌ومیر برابر است با ۳.۶درصد (در فاصله‌ی اطمینان ۹۵درصد برابر با ۳.۷-۳.۵درصد) و در میان بیماران خارج از چین ۱۰۴ نفر مُرده‌اند که به معنای نرخ مرگ‌ومیر ۱.۵درصد است (در فاصله‌ی اطمینان ۹۵درصد برابر با ۱.۷-۱.۲درصد). 
 
اما این تخمین‌ها بر پایه‌ی تقسیم تعداد درگذشته‌ها به تعداد موارد تاییدشده‌ی عفونت (ابتلا) زده شده است و از همین رو میزان مرگ‌ومیر واقعی را نشان نمی‌دهد: بیمارانی که در هر روز می‌میرند، مدتی پیشتر دچار عفونت شده بودند بنابراین مخرج کسرِ میزان مرگ‌ومیر باید مجموع بیمارانی باشد که در آن زمان – یعنی قبل‌تر- دچار عفونت بودند. البته مخرج همواره نامعلوم خواهد ماند، چون ممکن است از افراد بی‌علامت یا دارای علائم خیلی خفیف آزمایش نگیرند و آنها هرگز شناسایی نشوند. پس این‌گونه افراد در تخمین میزان مرگ‌ومیر منظور نمی‌شوند و میزان واقعی مرگ‌ومیر به دست نمی‌آید و تخمین‌ها عملاً محدود به افرادی است که علائم کوید-۱۹ در آنها آشکار است. 

حداکثر دوره‌ی نهفتگی این عفونت را ۱۴ روز فرض کرده‌اند، در حالی که میانه‌ی مدت از شروع علائم تا بستری در واحد مراقبت‌های ویژه (ICU) حدود ۱۰ روز است. طبق گزارش اخیر «سازمان جهانی سلامت» (WHO) از شروع علائم تا مرگ، بین حدود ۲ تا ۸ هفته طول می‌کشد. 
 
ما برای تخمین دوباره‌ی میزان مرگ‌ومیر، تعداد مرگ‌های هر روز را بر تعداد بیماران دچار عفونت تاییدشده‌ی کوید-۱۹ در ۱۴روز پیش تقسیم کردیم. بر این پایه و با استفاده از تعداد تجمعی مرگ‌ها تا اول مارس ۲۰۲۰، نرخ مرگ‌ومیر در چین ۵.۶درصد (در فاصله‌ی اطمینان ۹۵درصد برابر با ۵.۸-۵.۴درصد) و در خارج از چین ۱۵.۲درصد (در فاصله‌ی اطمینان ۹۵درصد برابر با ‍۱۷.۹-۱۲.۵درصد) به دست می‌آید. همچنین میزان مرگ‌ومیر جهانی با احتساب ۱۴ روز تاخیر تدریج نزول می‌کند تا به ۵.۷ درصد (۵.۹-۵.۵%) می‌رسد، یعنی به برآورد «سازمان جهانی سلامت» نزدیک می‌شود. اگر بین شروع علائم تا مرگ مدت بیشتری در نظر گرفته شود، تخمین‌ها بیشتر خواهد بود. 
 
اخیراً تخمینی دیگر با در نظر گرفتن این تاخیر انجام شده که طبق آن میزان مرگ‌ومیر کوید-۱۹در ووهان که مرکز همه‌گیریِ منطقه‌ای بود، باید خیلی بیش از این‌ها یعنی حدود ۲۰درصد باشد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که ارقام فعلی ممکن است تهدید ناشی از کوید-۱۹ را در بیماران علامت‌دار، کمتر از واقع ‌برآورد کرده باشد.
 
منبع: 
 
David Baud, Xiaolong Qi, Karin Nielsen-Saines, Didier Musso, Leo Pomar, Guillaume Favre, 2020, Real estimates of mortality following COVID-19 infection, The Lancet, Infectious Diseases,


کد مطلب: 6345

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/6345/محاسبه-جدید-کشندگی-کرونا-میزان-مرگ-ومیر-کوید-19-ووهان-20-درصد-بوده

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com