۰
گزارش سالم‌خبر از وضعیت تولید و توزیع ماسک و حلقه ی ناکارآمد توزیع:

سایه‌ی سنگین سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای بر تولید و توزیع ماسک

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب : ۶۳۳۰
سایه‌ی سنگین سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای بر تولید و توزیع ماسک
سالم‌خبر: تولیدکنندگان محصولات مرتبط با کرونا از جمله ماسک، دستکش و ... این روزها به شدت گلایه‌مندند. یکی از این تولیدکنندگان ماسک کشور که نخواست نامش فاش شود، در حالی که به دلیل عجله سخن خود را در چند جمله کوتاه می‌کند، می‌گوید: قرار است تا دقایقی دیگر ماموران برخی دستگاه‌های خاص به کارخانه‌ و خط تولید ماسکش سرکشی کنند.

او نبود هماهنگی میان مسوولان و مدیران نهادهای مختلف را یکی از معضلات این روزهای واحدهای تولیدی می‌داند و می‌گوید: هر دقیقه یک بازرس از یک سازمان و نهاد برای سرکشی به این واحد تولیدی می آیند ضمن آنکه هر روز هم یک بخش نامه و یک شرایط جدید به ما ابلاغ می شود.
 
وی تاکید می کند: ما از سوی دانشگاه علوم پزشکی، دادستانی، استانداری و سایر مسوولان استانی تحت فشار هستیم که محصولات خود را در اختیار هیات امنای ارزی که از سوی وزارت بهداشت و درمان مسوول توزیع کالاهای ما در کشور است قرار ندهیم.
 
این تولیدکننده می گوید: حال معلوم نیست در این شرایط نیاز به ماسک و دستکش و ... در استان‌هایی همچون گیلان، کرمان و غیره چگونه باید تامین شود.
 
این اظهارات شاه بیت صحبت‌های بسیاری از تامین کنندگان محصولات مرتبط با کرونا به ویژه تولیدکنندگان ماسک در استان‌های مختلف بود.

جلیل حسنی رییس هیت مدیره وعضو هیات مديره داروسازی طب ایران نیز در گفت‌و‌گو با سالم خبر گفت: طبق دستورالعمل‌ها
و بخشنامه‌های صادره از سوی وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی در اوایل اسفند ماه، مقرر شد که ما محصولات تولیدی مرتبط با بیماری کرونای خود را در اختیار هیات امنای ارزی قرار دهیم تا از طریق این هیات در کشور توزیع شوند. در این بخشنامه ذکر شده بود که ۵۰ درصد از تولیدات ما در اختیار هیات امنا قرار بگیرد و بقیه در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای توزیع در استان باشد.
 
وی افزود: تنها یک یا دو روز پس از آن بخشنامه‌ی دیگری صادر شد مبنی بر اینکه صد درصد تولیدات در اختیار هیات امنای ارزی قرار بگیرد. اما از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی حکمی از دادستان استان خراسان رضوی به ما اعلام شد که طبق بخشنامه‌ی قبلی، یعنی اختصاص ۵۰ درصدی محصولات به این دانشگاه عمل کنیم.
 
حسنی در ادامه تاکید کرد: اما عملاً همین موضوع نیز اتفاق نیفتاد و هر روز مأموران دانشگاه علوم پزشکی به همراه نماینده دادستان و با اسکورت نیروی انتظامی تمامی موجودی انبار ما را تخلیه و در ازای آن صورتجلسه به ما تحویل می‌دهند.
 
این تامین کننده تجهیزات پزشکی در پاسخ به اینکه آیا توزیع انحصاری کالاهایی که در یک استان تامین می شود مورد بروز بحران و کمبود در سایر استان‌ها نمی‌شود گفت: ما در حال حاضر در مورد این که کالای تولیدی‌مان کجا توزیع می‌شود و دانشگاه علوم پزشکی استان، آنها را در اختیار کدام ارگان قرار
می‌دهد، نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم؛ زیرا اطلاعی از آن نداریم. اما مساله این است که در کشور یک وحدت رویه و مدیریت منسجم وجود ندارد و ما هنوز نمی‌دانیم که متولی توزیع محصولات‌مان چه کسی در کشور است و حتی در مورد اینکه محصولاتمان را به کجا تحویل دهیم سرگردانیم.
 
وی افزود: با این حال جای این پرسش برای من باقیست که اگر دانشگاه‌های علوم پزشکی هر استان یا هر نهاد استانی دیگری بخواهند به صورت جزیره‌ای تولیدات مربوط به کرونا از جمله ماسک، اسپری های ضد عفونی کننده الکلی، دستکش و غیره را به طور انحصاری در استان خود توزیع کنند چه بلایی بر سر استان‌هایی که کارخانه تولید این محصولات را به صورت محلی و بومی در استان خود ندارند خواهد آمد. ما تا امروز نتوانسته‌ایم حتی یک عدد ماسک برای هیات امنای ارزی بفرستیم.
 
حسنی در مورد نقدینگی و رفع مشکلات مربوط به نقدینگی حال حاضر تولید‌کنندگان محصولات تجهیزات پزشکی و به ویژه تامین‌کنندگان محصولات مرتبط با بیماری کرونا و ادعای مسوولان مبنی بر تلاش برای رفع مشکلات مالی این تامین‌کنندگان و خرید با قیمت های بالاتر از قیمت مصوب یا در نظر گرفتن تسهیلات مالی ویژه برای آنها گفت: ما تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی تا قبل از غائله شیوع کرونا در کشور از بسیاری از مراکز درمانی طلبکار بودیم و معوقات ۲ یا ۳ ساله داریم. ما به مدیران این مراکز و مسوولان وزارتخانه
اعلام کردیم که منابع مالی در اختیار ما بگذارند تا ما بتوانیم با سرعت به تولید بپردازیم و کالاهای مربوط به کرونای مورد نیاز کشور در این شرایط بحرانی را تامین کنیم و تضمین این منابع مطالبات پیشین ما باشد. اما این مساله همچنان عملیاتی نشده است و همه آنچه که تاکنون مطرح شده در حد شعار باقی مانده است
 
وی افزود: البته دانشگاه علوم‌پزشکی گرچه بابت خرید تولیدات قبلی به ما بدهکار است اما مبلغ مرتبط با کالاهای مربوط به کرونا را تاکنون با نرخ مصوب به ما پرداخته است. اما با این حال ما در حال حاضر برای دریافت تسهیلات بانکی نیاز به ضمانت‌ نامه‌های معتبر با مبالغ بالا داریم در حالی که اگر منابع مالی در اختیار داشتیم نیاز به دریافت تسهیلات بانکی نداشتیم.
 
حسنی ادامه داد: متاسفانه به‌رغم آن که ما تولید کنندگان موظفیم به دولتی که مطالبات ما را با تعویق‌های طولانی پرداخت می‌کند اعتماد کنیم اما هیچگاه این اعتماد دوطرفه نبوده است. همین مساله موجب می شود که کار پیشرفت لازم را نداشته باشد. ما همچنان منابع لازم برای خرید دستگاه ها و افزایش نیروی کار و شیفت های کاری را به دلیل معوقات قبلی و کمبود منابع مالی در اختیار نداریم که بخواهیم با سرعت بیشتر به تولید بپردازیم و نیاز کشور را پاسخ بگوییم.
 
وی با تاکید براینکه مهندس صفوی رییس اداره کل تجهیزات پزشکی تلاش فروانی کردند تا دریافت وام های بانکی از
بانک های مختلف برای خرید دستگاه‌های لازم جهت افزایش تولید ماسک و غیره تسهیل شود گفت: با این حال هیچ یک از بانک‌های ملت، سپه و مهر اقتصاد با ما همکاری نکردند. این در حالی است که ما هیچ مشکلی که به واسطه آنها بانک‌ها از پرداخت وام به ما امتناع کرده باشند نداریم. اسناد شرکت‌های ما سال‌هاست در رهن این بانک‌هاست. این مساله نشان از آن دارد که بحرانی بودن قضیه از سوی مسوولان در ارگان‌های مختلف درک نشده است.
 
وی تصریح کرد: ادعای اینکه ماسک‌های تولیدی با قیمت بالاتر از تامین کنندگان خریده می شود نیز ادعای صحیحی نیست و تا کنون همه ماسک ها به قیمت مصوب فروخته شده اند. علاوه بر این ما حتی برای کمک به تامین هرچه سریعتر محصولات مورد نیاز کرنا در شرایط بحرانی امروز تلاش کردیم که از کمپانی‌های خارجی پروفرما تهیه کنیم تا بتوانیم این کالاها را حتی در قالب واردات سریع‌تر تامین کنیم. اما ظاهراً به دلیل مشکلات حقوقی و روند‌های پیچیده بروکراتیک این کار هم تا کنون پیش نرفته است.
 
این فعال تجهیزات پزشکی ادامه داد: بر اساس شنیده ها کار بازرگانی و واردات برخی از این کالاها به ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت سپرده شده است و این بدین معناست که کار در شرایط بحرانی به کسانی سپرده می‌شود که تجربه لازم در این حوزه را ندارند. اما ظاهراً اصرار بر این است که رویه‌های غلط پیشین و تجربه‌های آزموده
شده‌ی به نتیجه نرسیده، مجدداً تکرار شود. ما حتی اعلام کردیم که پول نه به حساب ما بلکه به حساب کمپانی خارجی واریز شود و ما برای کمک به شرایط فعلی حاضریم کار بازرگانی آن را انجام دهیم. اما باز اعتماد نشده و به هر دلیلی این کار انجام نگرفته است.
 
وی افزود: نکته دیگری که موجب می شود ما در کار تولید به سرعتی که دلخواه خودمان است نرسیم این است که در حالی که همه مجوز ها لازم برای تولید را از وزارتخانه های صمت و بهداشت داریم و در حال حاضر هم روند تولید زیر نظر ناظران این وزارتخانه‌ها انجام می شود اما ما مرتبا با ورود ماموران نهادها و ارگانهای نظارتی، امنیتی وانتظامی وقضایی مواجه هستیم. ورود پی‌در‌پی این ماموران به کارخانه و الزام پاسخگویی به آنها موجب می شود که زمان ما گرفته شود و از کار تولید به موقع باز بمانیم.
 
حسنی تصریح کرد: علاوه بر این ما در شرکت خود حدود ۲۰ نوع محصول پزشکی تولید می کنیم و خط تولید ماسک ما حدود ۵ درصد از این تولیدات را تشکیل می دهد. اما تولید محصولات مرتبط با کرونا در شرایط فعلی تاثیر به‌سزایی بر روی سایر خطوط تولید ما گذاشته و آنها را متاثر از خود کرده است. ما تلاش کردیم که از نیروهای خود در خطوط مربوط به محصولات کرونا در سه شیفت استفاده کنیم تا با ظرفیت بیشتر تولید کنیم. همه اینها بر بار مشکلات مالی ما افزوده و روند تولید را مختل کرده است .
 
کد مطلب : ۶۳۳۰
نام شما

آدرس ايميل شما