۰

کمبود لوازم حفاظت از پرستاران در استان‌های شمالی

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۶۲۶۱
کمبود لوازم حفاظت از پرستاران در استان‌های شمالی
سالم خبر: کمبود، ماسک، دستکش و لباس محافظتی برای پرستاران در بیمارستان‌های استانهای شمالی نگران کننده است و پرستاران در این مناطق در معرض خطر هستند.
 
به گزارش سالم خبر،محمد میرزابیگی رییس کل سازمان نظام پرستاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کمبود لوازم محافظ در برابر ویروس کرونا مانند ماسک، دستکش، گان و شیلد محافظ صورت در برخی مراکز درمانی همچنان ادامه دارد و پرستاران و کادر درمانی  این مراکز با سختی های زیادی کار مراقبت و درمان بیماران را انجام می دهند.
 
وی گفت: مساله نگران کننده این است که در این شرایط سخت عده ای با احتکار این کالاها، جان انسانها را به خطر می اندازند. از قوه قضاییه انتظار داریم با این افراد به شدت برخورد کند و شدیدترین مجازاتها را در سریع ترین زمان ممکن برای این افراد در نظر بگیرند. واقعا چقدر باید از بین مردم و کادر درمانی تلفات بدهیم تا جیب این افراد پر شود.
 
میرزابیگی ادامه داد: در این شرایط که کشور با کمبود این لوازم محافظتی مواجه است. مردم اجازه دهند، همین مقدار که این اقلام موجود است، در مرحله اول در اختیار کادر پرستاری و بیمارستانی که در خط اول مبارزه با بیماری ویروس کرونا و درمان بیماران هستند، قرار بگیرد.
 
وی گفت: عموم مردم در سطح جامعه خیلی در معرض خطر نیستند اما اگر پرستاری که در بیمارستان برای بهبود بیماران تلاش می کند ماسک، دستکش و لباس محافظ نداشته باشد بیمار شود یا از بین برود چه کسی می ماند که از بیماران مراقبت و به مردم و بیماران خدمت کند.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: وزارت بهداشت باید در توزیع همین اقلام موجود نظارت بیشتری داشته باشد. ظاهرا در برخی استانها توزیع این اقلام به صورت دانشگاهی و استانی انجام می شود. در حالی که برخی استانهای شمالی به علت شیوع بیشتر بیماری نیاز بیشتری به این کالاها دارند.
 
وی گفت: نباید در این شرایط که با کمبود اقلام محافظتی مواجه هستیم، ماسک، دستکش و لباس های مورد نیاز کادر بهداشتی - درمانی بر اساس سرانه تخت بیمارستانی یا به صورت استانی توزیع شود. به طور قطع پرستاران و کادر درمانی در استانهایی که با شیوع بالاتر بیماری مواجه هستند نیاز بیشتری دارند زیرا تعداد بیماران و پرسنلی که درگیر این بیماری هستند، بیشتر است و متاسفانه در برخی از این استانها با کمبود جدی این اقلام مواجه هستیم.
 
میرزابیگی افزود: پرستاران در استانهای گلستان و مازندران با کمبود شدید این اقلام مواجه هستند و به نوعی از نظر کمبود این لوازم با هم مسابقه گذاشته اند. بیمارستانهای این استانها شلوغ است. مراجعات مردمی بالاست و جای تاسف دارد که مردم همچنان به این استانها سفر می کنند.
 
وی گفت: رفت و آمد به استانهای شمالی بالاست. امیدواریم از امروز با توصیه هایی که شده حجم سفر به استانهای شمالی کم شود اما واقعیت این است که هم حجم مراجعات بالاست و هم امکانات کافی نیست. در استان قم تا حدی توزیع اقلام و امکانات بهتر شده و جای تشکر دارد. پرستاران این استان از نظر تامین اقلام محافظتی شکایت ندارند و رسیدگی به بیماران هم بهتر انجام می شود.
 
رییس کل سازمان نظام پرستاری افزود: واقعیت این است که اغلب بخش های بیمارستانهای کشور در این شرایط با حضور پرستاران و با شیفت ها و حضور بیشتری که دارند، اداره می شود اما نبود امکانات نگران کننده است.
 
وی ادامه داد: با توجه به وضعیت پیش آمده وزارت بهداشت تقریبا انجام خدمات غیراورژانسی و الکتیو را ممنوع کرده است و طبیعی است که در این شرایط خیلی از بخش های بیمارستانی خلوت شده است و در این شرایط از نیروهای پرستاری این بخش ها برای مراقبت از بیماران مبتلا به ویروس کرونا بیشتر استفاده می شود.
 
رییس کل سازمان نظام پرستاری گفت: برای رفع این مشکلات تاکنون دو نامه به مسئولان نوشتیم یکی نامه ای بود که به رئیس جمهوری نوشتم و خود ایشان پاسخ نامه را دادند. نامه بعدی را هم به وزیر بهداشت برای رفع کمبود نیروی پرستار نوشتیم و موضوع استخدام پرستاران را مطرح کردیم که در جلسه اخیر ستاد کرونا وزیر بهداشت به این موضوع اشاره کرد و مشخص است که موضوع استخدام و تامین نیروی پرستار در این شرایط مورد توجه قرار گرفته است.
 
افزایش پرستار در بیمارستانهای درگیر کرونا
 
میرزابیگی افزود: به همه دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده که به صورت قرارداد ۸۵ روزه پرستار جذب کنند و نیرو بگیرند و این اتفاق افتاده است تا تکلیف روند استخدام پرستاران روشن شود. پرستارانی که به این صورت بکارگیری می شوند امیدوار باشند که این وضعیت ادامه دار نخواهد بود و در اولویت استخدام قرار می گیرند. استخدام پرستاران شرکتی نیز دنبال می شود و بسیار امیدواریم که به نتیجه برسد.
 
میرزابیگی افزود: استخدام پرستاران اکنون که این نیروها با سختی های زیادی مشغول خدمت هستند، خبر خوبی است و در این شرایط امیدبخش است. در کنار آن طی مکاتبه ای که با رئیس مجلس داشتیم درخواست کردیم پرستارانی که در شرایط شیوع کرونا جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست می دهند، شهید خدمت محسوب شوند.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: برای رسیدگی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا، ستاد صحت (صیانت، حمایت و تامین نیروی انسانی) در سازمان نظام پرستاری تشکیل شده است. در این ستاد هر روز آمار پرستارانی که به این ویروس مبتلا می شوند از سراسر کشور جمع آوری می شود.
 
وی گفت: در ستاد صحت همچنین کمپین سپیدبالان شیفتگان خدمت راه اندازی شده است و پرستارانی که تمایل دارند به صورت داوطلبانه به بیماران مبتلا به ویروس کرونا در جاهایی که خیلی کمبود نیرو دارند بروند، ثبت نام می کنند. تاکنون حدود ۳۰۰ پرستار داوطلبانه ثبت کردند و حدود ۱۰۰ نفر به قم فرستاده شدند.
 
میرزابیگی افزود: البته بعد از دستور رئیس جمهوری مبنی بر جذب پرستاران به صورت قراردادهای ۸۵روزه تا زمان مشخص شدن استخدام تا حدی مشکل کمبود پرستار در مراکز درمانی حل شده و نیاز به اعزام داوطلبانه کمتر شده است. از مسئولان می خواهیم به وعده خود عمل کنند و با فروکش کردن بحران کرونا موضوع استخدام پرستاران فراموش نشود.
 
استخدام سالانه ۱۰ هزار پرستار
 
رییس کل سازمان نظام پرستاری گفت: امیدواریم موضوع استخدام ۲۰ هزار پرستار برای رفع کمبود پرستاران در بیمارستانها به زودی در این ایام به سرانجام برسد و به صورت ادامه دار هر سال شاهد استخدام ۱۰ هزار پرستار باشیم تا کمبود شدید نیروی پرستار در بیمارستانها بعد از مدتی رفع شود.
 
وی افزود: سالانه حدود پنج هزار پرستار بازنشسته می شوند و به طور عادی افزایش بیمارستان و تخت بیمارستانی را در کشور داریم بنابراین استخدام سالانه ۱۰ هزار پرستار یک ضرورت است که می تواند وضع موجود را حفظ کند.
 
وی گفت: باید اقدامات انگیزشی بیشتری برای پرستاران انجام شود. شنیده ایم در برخی استانها مثل اصفهان یا ارومیه با همکاری شورای شهر نمادهایی را در مورد رشادت های پرستاران طراحی کرده اند که در میدانهای مهم شهر بگذارند. اقدام مبارکی است که می تواند در شهرهای دیگر هم تسری پیدا کند. اکنون همه مردم متوجه شده اند که نقش پرستاران در سلامت مردم چقدر مهم است و باید مورد توجه قرار گیرند.
 
بر اساس آمارهای رسمی تا ۱۸ اسفند ۶ هزار و ۵۶۶ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۹۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند.
 
گیلان بعد از تهران و قم با ۴۹۶ نفر مبتلا به کرونا در رده سوم قرار دارد.
کد مطلب : ۶۲۶۱
نام شما

آدرس ايميل شما