مشکلات قرنطینه برای اوتیسم‌ها

17 اسفند 1398 ساعت 16:13

 یک فرد اوتیسم با رفتارهای آسیب‌زننده اگر قرار باشد ۲۴ ساعته قرنطینه باشد، هم به خود آسیب زده و هم خانواده را دچار استیصال خواهد کرد.


 یک فرد اوتیسم با رفتارهای آسیب‌زننده اگر قرار باشد ۲۴ ساعته قرنطینه باشد، هم به خود آسیب زده و هم خانواده را دچار استیصال خواهد کرد.
 
به گزارش سالم خبر از انجمن اوتیسم،سعیده صالح غفاری مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران با اشاره به مشکلات موجود افراد طیف اوتیسم در روزهای قرنطینه خانگی و شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: قطع آموزش به این افراد به دنبال تعطیلی مراکز و لزوم قرنطینه خانگی از مشکلات اساسی است که با همکاری رسانه ملی می‌توان اندکی از آن را برطرف کرد.
 
وی گفت: در جلسه‌ای که با دعوت فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران برگزار شد، چالش‌های مربوط به گروه هدف خود را عنوان کرده و پتانسیل‌هایی که انجمن‌های مردم نهاد می‌توانند در اختیار پویش ملی مبارزه با کرونا قرار دهند، اعلام شد.
 
صالح غفاری با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی اوضاع برای یک فرد یا کودک اوتیسم بسیار دشوارتر است، اظهار کرد: این فرد باید در هفته بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت آموزش ببیند. این آموزش‌ها متشکل از حوزه توانبخشی شامل کاردرمانی و گفتار درمانی و همچنین رفتار درمانی است. چنانچه کودک اوتیسم بر اساس طیف تشخیصی خود بتواند از این میزان آموزش بهره‌مند شود رو به بهبود خواهد بود اما چنانچه مراحل آموزش به هر دلیل متوقف شود متاسفانه روند توقف و بازگشت به شرایط قبلی را در او شاهد خواهیم بود.
 
وی با بیان اینکه تلاشمان این است که کودکان طیف اوتیسم در شرایط بحران محروم از آموزش نشوند، خاطرنشان کرد: یک فرد اوتیسم با رفتارهای آسیب‌زننده اگر قرار باشد به طور مداوم و ۲۴ ساعته قرنطینه باشد هم به خود آسیب زده و هم خانواده را دچار استیصال خواهد کرد. این مشکل به آن دلیل وجود دارد که کودک پیش از آن وابسته به کلینیک‌های درمانی بوده و خانواده شاید به آن اندازه موفق به تعامل با کودک نباشد.
 
صالح‌غفاری با اشاره به اینکه آموزش به افراد اوتیسم پیرامون رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از بروز کرونا با دشواری‌هایی روبه رو است، تصریح کرد: این موضوع حتی برای افراد طیف اوتیسم شدید، عملاً غیر ممکن خواهد بود.
 
وی، مشکل دیگر قرنطینه افراد طیف اوتیسم را اینگونه تشریح کرد و ادامه داد: در برخی از خانواده‌ها حداقل یکی از والدین مشغول به کار است و اگر شرایط به گونه‌ای نباشد که والد دوم نیز بتواند ساعات بیشتری در منزل بماند برای مراقبت‌های خاص تر، شرایط آسیب اجتماعی برای این خانواده بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر خانواده مجبور است برای تهیه حداقل‌های نیاز زندگی به بیرون از خانه برای خرید مراجعه کند، چقدر منازلی که افراد طیف اوتیسم در آن زندگی می‌کنند این شرایط را دارد که فرد را حتی برای مدت تنها بگذاریم.
 
صالح غفاری با اشاره به اینکه معضل دیگر برای این خانواده‌ها تهیه اقلام بهداشتی است، گفت: بالاخره یک خانواده مجبور است در طول ۲۴ ساعت فرزند خود را برای مدتی ببرد بیرون و در این صورت است که نیاز بیشتر دستکش، ماسک و…، برای این خانواده‌ها ملموس می‌شود.
 
وی افزود: درخواست ما از سازمان‌های متولی و خیرین حامی افراد طیف اوتیسم در مرحله اول رسانه ملی، آن است که بتوانیم از شبکه آموزش یا شبکه‌های دیگر ساعاتی را در هفته به ما اختصاص دهند. تیم درمانی انجمن اوتیسم ایران تمام محتواهای آموزشی خود را آماده کرده اند تا بتوانند آن را از رسانه ملی در اختیار خانواده‌ها قرار دهند. مهارت‌های فردی، نحوه تعامل با فرد طیف اوتیسم در منزل، رفتار، استقلال و…، از جمله موارد مورد نظر ما است. در طول هفته گذشته ۴ بار مکاتبه داشتیم با رسانه ملی و همگی در دست بررسی است. متاسفانه در حال از دست دادن زمان هستیم و امیدوارم روند کار سرعت بیشتری بگیرد.
 
صالح‌غفاری، بستر دیگر ارائه نکات آموزشی را ارسال پیامک به خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: حتی اگر در یک نوبت نیز این سامانه در اختیار ما قرار گیرد می‌توانیم آموزش‌های مد نظر خود را ارائه دهیم.
 
وی ادامه داد: از حامیان انجمن، هلال احمر و…، که کار توزیع اقلام بهداشتی را بر عهده دارند انتظار داریم سهمیه‌ای برای افراد طیف اوتیسم اختصاص دهند و بر طبق آماری که ما داریم به آنها ارائه شود. یک خانواده اوتیسم شاید چند برابر یک خانواده دیگر ممکن است نیاز به مواد شوینده داشته باشد.
 
مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران، با اشاره به تقلیل ساعات کار ادارات به دنبال شیوع بیماری کروناویروس، تاکید کرد: با این حال به دنبال آن هستیم تا بتوانیم برای والدین شاغل افراد طیف اوتیسم نامه‌ای بدهیم که بتوانند زمان بیشتری برای فرزندشان در منزل صرف کنند.
 
وی با بیان اینکه تاکنون ۴یا ۵ نفر درگیر بیماری کرونا شده‌اند، گفت: در کشور هنوز سامانه ثبت‌نام طیف اوتیسم نداریم و جامعه آماری که به ما اعلام شده است حدوداً ۵ تا ۶ هزار نفر طیف اوتیسم شناسایی شده‌اند که از این جامعه آماری ۴یا ۵ نفر مبتلا به این ویروس گزارش شده است.
 
صالح غفاری در پایان ضمن درخواست رعایت ریزترین نکات بهداشتی توسط خانواده‌های طیف اوتیسم، افزود: تیم ما به شکل کامل از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ در انجمن حضور داشته و آماده پاسخگویی تلفنی و رسیدگی مجازی به درخواست‌های خانواده‌ها هستند.


کد مطلب: 6249

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/6249/مشکلات-قرنطینه-اوتیسم-ها

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com