مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

اعتقاد وزارت بهداشت بر قرنطینه‌ی حرم‌های زیارتی قم و مشهد است

آیا گوش شنوایی به حرف‌های وزارت بهداشت برای تضمین سلامت مردم وجود دارد؟ 

5 اسفند 1398 ساعت 17:18

سالم‌خبر: مسوولان وزارت بهداشت و درمان اگرچه با وجود احراز برخی کانون‌های شیوع کروناویروس در کشور با قرنطینه کردن این شهرها مخالفت کرده و این سیاست را متعلق به زمان جنگ جهانی اول می دانند اما از دیگر سو به نظر می‌رسد این وزارت از بازو و پشتوانه‌ی پرتوان اجرایی برای قرنطینه‌ی محل تجمع و پرترددی مانند حرم‌های زیارتی قم و مشهد نیز محروم است.


سالم‌خبر: مسوولان وزارت بهداشت و درمان اگرچه با وجود احراز برخی کانون‌های شیوع کروناویروس در کشور با قرنطینه کردن این شهرها مخالفت کرده و این سیاست را متعلق به زمان جنگ جهانی اول می دانند اما از دیگر سو به نظر می‌رسد این وزارت از بازو و پشتوانه‌ی پرتوان اجرایی برای قرنطینه‌ی محل تجمع و پرترددی مانند حرم‌های زیارتی قم و مشهد نیز محروم است.
 
مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با سالم‌خبر در این باره می گوید: وزارت بهداشت براساس ملاحظات کاملا علمی، معتقد است که باید حرم‌های زیارتی در قم و مشهد ایزوله و قرنطینه شود اما سوال این جاست که آیا آقایان مسئول در این زمینه موافقت خواهند کرد؟ آیا گوش شنوایی به حرف‌های وزارت بهداشت برای تضمین سلامت مردم وجود دارد؟ 

وی در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر اینکه پروتکل های اجرایی لازم به مراکز درمانی و مطب ها و پزشکان ابلاغ نشده است گفت:  همه این موارد انجام شده و به مراکز و پزشکان پروتکل‌های درمانی و پروتکل برخورد با بیمار و غیره توسط وزارت بهداشت ابلاغ شده است. علاوه بر این از ابتدایی که اپیدمی کرونا آغاز شد کلاس‌های آگاه سازی در این باره برگزار شد و روز به روز نحوه آگاهی رسانی به‌روزتر می‌شود. اما باید به ناشناخته بودن این ویروس توجه داشت. در حال حاضر در مطالعات و مقالات جهانی اعلام شده سه دارو  که روی این بیماری موثر هستند اما وقتی از قبل نسبت به این مساله آگاهی وجود نداشت طبعاً از این داروها نیز نمی توانستیم استفاده بکنیم. در واقع در اینگونه اظهار نظرها توجهی به ناشناخته بودن بیمار و نبود تجربیات از گذشته نمی‌شود.

محرز درباره ماندگاری  کروناویروس ۲۰۱۹ روی سطوح مختلف از جمله پارچه، فلزات، سطوح پلاستیکی و غیره که دست‌ افراد با آنها در تماس است به سالم خبر گفت: انواع ویروس‌ها برای ماندگاری نیاز به محیط زنده دارند و  در محیطی که سلول زنده در آن وجود نداشته باشد ماندگاری بالایی ندارند. اگرچه در مورد این ویروس کرونای جدید هنوز بسیاری موارد ناشناخته هستند و ما به درستی نمی‌دانیم  که ماندگاری این ویروس روی سطوح غیر زنده چه میزان است؛ اما به‌طور کلی انواع ویروس ها روی سطوح غیر زنده حداکثر تا  ۴۸ ساعت زنده می مانند.

وی در پاسخ به مطرح شدن شایعاتی مبنی بر این است که این ویروس روی برخی سطوح ۵ تا ۹ روز  زنده می ماند نیز گفت: این مساله هنوز اثبات نشده و نمی توان اظهار نظر دقیقی درباره آن داشت ولی تصور این که ویروسی بتواند روی سطوح غیر زنده مثلا پنج یا نه روز زنده بماند بعید است.

محرز در ادامه افزود: با این حال ما فرض می کنیم همه سطوح آلوده هستند اما فقط  لازم است که مردم توجه داشته باشند پیش از آنکه دست های خود را به صورت و به‌ویژه چشم ها، بینی و دهان خود ببرند، حتماً طبق اصولی که در این روزها بارها درباره آن اطلاع‌رسانی شده با آب و صابون بشویند. علاوه بر این میوه ها و سبزیجاتی را که خریداری می کنند به خوبی بشویند.  برای مثال اگر شما دست خود را به لباسی که آلوده به ویروس است بزنید کافیست این دست قبل از آنکه با صورت تماس داشته باشد به خوبی شسته شود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه آیا در شرایطی که کودکان ما به‌خوبی آموزش های لازم را برای رعایت مسائل بهداشتی دریافت نکرده اند می‌توان گفت مدارس و مهد کودک‌ها خود می توانند کانون های شیوع این بیماری باشند گفت: متاسفانه مدارس ما در آموزش این گونه مسائل بهداشتی به کودکان کوتاهی کرده‌اند و فرهنگ سازی لازم انجام نشده است. کودکان در واقع باید در مدارس بیاموزند که چگونه در زمانی که سرفه یا عطسه می کنند از انتشار ویروس جلوگیری کنند یا چگونه دست های خود را بشویند.

 محرزادامه داد: با این حال برای آنکه از میزان احتمال سرایت و انتقال ویروس اطمینان حاصل شود باید افرادی که علائمی همچون تب سرفه و تنگی نفس دارند فوراً به بیمارستان مراجعه کنند و حتی زمانی که در خانه هستند از ماسک استفاده کنند تا بقیه اعضای خانواده نیز مبتلا نشوند.

 وی همچنین درباره زمان هایی که آب و صابون در دسترس افراد نیست گفت: بهتر است در چنین شرایطی افراد از اسپری‌های ضدعفونی‌کننده پایه الکلی استفاده کنند و پس از اسپری ۲۰ ثانیه آن را روی دست ماساژ دهند تا تمام محلول که در به همه نقاط دست برسد. در واقع شستشوی دست چه با آب و صابون چه با اسپری عفونی کننده الکلی باید ۲۰ ثانیه به طول بینجامد.
 
 وی درباره برخی توصیه‌ها مبنی بر استفاده از محلولهای رقیق شده وایتکس برای ضدعفونی سطوح و دست ها تاکید کرد: ما برای ضدعفونی دست ها به هیچ عنوان استفاده از محلولهای حاوی وایتکس را توصیه نمی‌کنیم چون وایتکس شوینده‌ای قوی است که به پوست آسیب می رساند و موجب حساسیت پوستی می شود.
 
این عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت درباره اینکه آیا افرادی که در حال حاضر سرماخوردگی دارند و این سرماخوردگی در بدن آنها نسبت به ویروس کرونا جدید انسانی مقاومت ایجاد می‌کند یا خیر توضیح داد: اگر ویروس عامل بیماری آنها هم خانواده کروناویروس جدید باشد ممکن است مصونیت در مقابل ابتلا به این بیماری در آنها ایجاد شود اما اگر ویروس از خانواده دیگری باشد اینطور نیست و این دو به هم ربطی ندارند.
 
این متخصص بیماری های عفونی همچنین درمورد کودکانی که مبتلا به آسم و آلرژی هستند گفت: اصولا کسانی که آسم و آلرژی دارند در برابر هر نوع عفونتی و حتی یک سرماخوردگی ساده نیز واکنش های شدید تری از خود نشان می دهند؛ بنابراین این کودکان و این افراد باید با کوچکترین نشانه‌های بیماری به پزشک مراجعه کنند.
 
محرز ادامه داد: در حال حاضر مدام مقاله های جدید درباره این بیماری ارائه می‌شوند و تجربیات جهانی برای مقابله با این ویروس بیشتر می شود و ما نیز همزمان پروتکل های خود را به روز می کنیم. هم اکنون استفاده از این سه داروی نیز توسط کمیته کشوری مبارزه با بیماری های عفونی در پروتکل‌های درمانی تایید و ابلاغ شده است و هر سه این داروها در کشور موجودهستند.
 
 


کد مطلب: 6147

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/6147/اعتقاد-وزارت-بهداشت-قرنطینه-ی-حرم-های-زیارتی-قم-مشهد

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com