۰
حسین ربیعی عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی

فقط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را نمی‌توان در پدیده قاچاق مقصر دانست

هیچ قاچاقی اعم از دارو و غیر دارو اتفاق نمی‌افتد مگراینکه حفره‌هایی در قوانین اداری، مالی و مرزهای یک کشور وجود داشته باشد
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۶۱۰۳
فقط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را نمی‌توان در پدیده قاچاق مقصر دانست
سالم‌خبر: تنها وزارت بهداشت و درمان  یا سازمان غذا و دارو را نمی‌توان در زمینه‌ی ایجاد بستر برای قاچاق دارو در کشورمقصر دانست.

به گزارش سالم‌خبر؛ حسین ربیعی عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس جغرافیای سیاسی در اولین همایش قاچاق دارو در بیان ارتباط معضل قاچاق با کارایی حاکمیت و نقش آن در مقبولیت نظام ها اظهار داشت: معضل قاچاق یک مساله دوسویه است؛ یعنی قاچاق هم از بیرون از مرزها به داخل کشور و هم از درون کشور به بیرون از مرزها اتفاق می‌افتد و در هر سوی این معضل عواملی تاثیرگذارند.
 
وی افزود: از آنجاکه اغلب کالاهایی که قاچاق می‌شوند، کالاهایی هستند که مبادله آنها به‌طور رسمی ممنوع اعلام شده پس می‌توان گفت سیاست‌های ما در میزان قاچاق اثرگذار است.
 
ربیعی ادامه داد: در مورد کالاهایی که از داخل به خارج
از مرزها قاچاق می شوند بیشتر تغییرات در سیاست‌های مالی و پولی  به قاچاق آنها دامن می‌زند. برای مثال در حوزه دارو، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت این محصولات در درون کشور نسبت به آن سوی مرزها، عامل اصلی برای قاچاق می‌شود.  اما در مورد کالاهایی که از بیرون از مرزها به داخل کشور قاچاق می‌شوند مساله متفاوت است.
 
این کارشناس در حوزه جغرافیای سیاسی با طرح این موضوع که مسائل داخلی، سیاست های وضع شده در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، ساختار داخلی اقتصاد و رفتار سیاستمداران هستند که قاچاق انواع کالاها به داخل کشور را رقم می‌زنند گفت:واقعیت این است که قاچاق دارو و هر کالای دیگر یک مساله اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حاکمیتی است. وقتی داروهایی که تقاضای آنها در بازار وجود دارد اما واردات آنها از مسیرهای رسمی
به هر دلیلی ممنوع می شود، مسلما باید منتظر پدیده‌ای به نام قاچاق هم باشیم. اما باید دید تنها یک نهاد در شکل گیری نهایی این ممنوعیت نقش داشته‌اند؟
 
وی افزود: این نکته را از نظر نباید دور داشت که قاچاق کالا یک جرم سازمان یافته است و مجموعه‌ای از عوامل و افراد در آن دخیل هستند. برای مثال در زمینه قاچاق دارو نمی‌توان یک عامل را به‌تنهایی مدنظر قرار داد و تنها وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو را مقصر دانست.
 
ربیعی تاکید کرد: طور کلی قاچاق در جوامعی وجود دارد که دولت‌های ضعیف و ورشکسته دارند. دولت هایی که نه اقتدار و برنامه منسجم و لازم را دارند و نه می‌توانند مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... جامعه را به‌خوبی و در جهت مطلوب هدایت کنند. چنین دولت‌هایی حتی  نمی توانند به‌درستی از مرزهای خود محافظت کنند.
 
ربیعی
اضافه کرد: هرگز قاچاقی اعم از دارو و غیر دارو اتفاق نمی‌افتد مگراینکه حفره‌هایی در قوانین اداری، مالی و مرزهای یک کشور وجود داشته باشد.امروز وضعیت مرزهای ما به قدری نابسامان است که حتی به راحتی اسلحه هم از آن قاچاق می‌شود پس قاچاق یک کلاف پیچیده و موضوعی بسیار گسترده است که تمام بخش های کشور در آن دخیل و درگیرند.
 
این استاد دانشگاه گفت: اگر بپذیریم که رشوه خود یکی از عواملی است که در میزان قاچاق نقش دارد اما وجود همین پدیده رشوه خود ناشی از سازوکارهای غلط اجتماعی، اقتصادی در کشور است. ساده‌انگارانه است اگر فکر کنیم این حجم گسترده از قاچاق در کشور بدون همکاری دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی انجام می‌شود. اما همه‌ی اینها نشان‌دهنده یک دولت ورشکسته و ناکارامد است.
 
وی افزود: یکی دیگر از عوامل موثر در پدیده قاچاق وجود
تحریم ها هستند. از زمانی که آمریکا تصمیم گرفت تحریم ها و محدودیت های اقتصادی علیه ایران بیشتر شود وضعیت قاچاق به طور کلی در همه عرصه ها افزایش پیدا کرد و چون ما همتراز و معادل با آمریکا نبودیم تصمیم گرفتیم اصطلاحی را خلق کنیم به نام دور زدن تحریم ها.
 
ربیعی تصریح کرد: اما این دور زدن تحریم‌ها خود نوعی قاچاق است. یعنی ما خود به طور رسمی از طریق بابک زنجانی ها فرایندی ایجاد کردیم تا با تحریم‌ها مقابله کنیم. بنابراین نقش فشار تحریم ها و فرایندهای بین المللی برروی واکنش‌های اقتصادی یک کشور بی‌تاثیر نیست. ضمن آنکه گاهی کشورهای متخاصم  برای آنکه بر نارضایتی های عمومی یک کشور دامن بزنند اقدام به صدور قاچاقی برخی کالاهای آسیب رسان به آن کشور می کنند. برای مثال فرض کنید دارویی به طور قاچاق وارد کشور و در سطح گسترده توزیع  شود و
مصرف آن موجب بروز مشکلاتی در مصرف‌کنندگان آن دارو شود. این مساله اعتراضات وسیعی را به دنبال خواهد داشت.
 
وی افزود: اما در همین حالت نیز نمی توان از ناکارآمدی یک دولت چشم پوشید. دولتی که کارامد باشد می‌تواند با سیاست‌ها و عملکرد خود تا حد زیادی احتمال بروز همه این عوامل موثر در قاچاق را کنترل کند.
 
ربیعی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که مشروعیت زدایی از دولت، در نهایت همه ارکان نظام را هدف می‌گیرد. این در حالیست که عقبه‌ی هر کشور و هر نظامی یک ایده وجود دارد و نظام ما یک نظام دینی است. پس به هر دلیلی اگر مشروعیت دولت از بین برود به طور سلسله وار مردم به آن نظام و آن عقبه فکری هم بی اعتماد می شوند.پس به هر دلیلی اگر مشروعیت دولت از بین برود به طور سلسله وار مردم به آن نظام و آن عقبه فکری هم بی اعتماد می شوند.
 
کد مطلب : ۶۱۰۳
نام شما

آدرس ايميل شما