۰

مراکز دیالیز از بیمارستان‌ها خارج می‌شوند

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب : ۶۰۹
مراکز دیالیز از بیمارستان‌ها خارج می‌شوند
سالم خبر: کارشناس دیالیز اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت با اشاره به وجود بیش از ۳۱ هزار بیمار دیالیزی در کشور، در عین حال برون‌سپاری مراکز دیالیز از بیمارستان‌ها و خصوصی‌سازی این مراکز را دو اقدام کلان وزارت بهداشت در رابطه با این بیماری طی چهار سال آینده عنوان کرد.

فرازمند در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیماران دچار نارسایی کلیوی در مراحل پیشرفته، برای ادامه حیات‌شان نیازمند یک روش جایگزین درمان هستند، گفت: در این زمینه سه روش مشخص وجود دارد که شامل پیوند کلیه، دیالیز خونی به صورت دوره‌ای و منظم و دیالیز صفاقی(در دیالیز صفاقی محلولی در داخل حفره شکمی تزریق می‌شود و سموم بدن در این محلول جذب و بعد از مدتی این محلول از حفره شکمی خارج می‌شود) است و خوشبختانه در کشورمان هر سه روش در دسترس بیماران قرار دارد.

وجود ۳۰ هزار بیمار دیالیزی خونی در کشور

وی با بیان اینکه دیالیز خونی در کشور ما قدمتی بالای ۴۰ سال و دیالیز صفاقی قدمتی ۲۰ ساله دارد، افزود: طبق آمار سال ۹۶ حدود ۳۰ هزار بیمار دیالیز خونی در کشور وجود دارد که این بیماران در ۵۵۳ بخش دیالیز خدمات دیالیز خونی را دریافت می‌کنند. باید توجه کرد که ۷۲ درصد مراکز دیالیز خونی در  کشور در فضای دانشگاهی و بیمارستان‌های دانشگاهی قرار دارند، ۲۰ درصدشان در بخش خصوصی و هشت درصد آنها هم خیریه هستند. این خدمت، خدمتی مستمر است و تعطیل‌بردار نیست. از طرفی بیمار باید علاوه بر دریافت خدمت با استفاده از یکسری داروها و مکمل‌ها سعی کند که شرایط طبیعی بدن را تا حد امکان حفظ کند.

هزینه دیالیز در بخش دولتی

فرازمند با بیان اینکه در عین حال در حوزه دیالیز صفاقی نیز ۱۶۰۰ بیمار داریم که در ۷۰ بخش خدمات‌شان را دریافت می‌کنند، ادامه داد: خوشبختانه ارائه خدمات دیالیز مزمن در کشور در همه بخش‌ها به صورت ۱۰۰ درصد رایگان انجام می‌شود. بر اساس تعرفه‌های تعیین شده انجام دیالیز خونی در بخش دولتی ۱۵k  و در بخش خصوصی ۲۳K است و  ۶۵ هزار تومان هم بابت ملزومات مورد نیاز به این خدمت تعلق می‌گیرد. بنابراین دیالیز خونی حدود ۲۰۰ هزار تومان در بخش دولتی و ۲۷۰ هزار تومان در بخش خصوصی هزینه دارد، اما بیمار بابت این خدمت پولی پرداخت نمی‌کند و کل پول هزینه دیالیز مزمن با پوشش بیمه‌ای ۱۰۰ درصدی و به صورت رایگان است.

کارشناس دیالیز اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت درباره سهم کم دیالیز صفاقی در برابر دیالیز خونی، گفت: بسیاری از پزشکان ما عمدتا با دیالیز خونی کار کردند و توسعه این نوع از دیالیز در دانشگاه‌های علوم پزشکی بیشتر بوده است. در عین حال با اینکه دیالیز صفاقی در منزل انجام می‌شود، اما از آنجایی که بیمار خودش باید مسوولیت درمانش را برعهده بگیرد، خیلی آسان نیست و گاهی می‌بینیم که بیمار وقت می‌گذارد و هفته‌ای سه نوبت به بخش دیالیز مراجعه می‌کند، اما خودش دیالیز صفاقی را در منزل انجام نمی‌دهد. البته معتقدیم این نسبت نباید اینقدر کم باشد و باید سهم دیالیز صفاقی از کل بیماران دیالیزی‌مان بیشتر شود که این موضوع مستلزم آموزش، فراهم کردن برخی روش‌های نوین دیالیز صفاقی و... است. به عنوان مثال در حال‌حاضر روش جدیدی در دیالیز صفاقی وجود دارد که ماشین دیالیز در منزل از شب تا صبح کنار بیمار گذاشته می‌شود و کار محلول را انجام می‌دهد. بنابراین بیمار صبح که بیدار می‌شود، دیگر نیازی به انجام دیالیز مجدد در طول روز ندارد. باید توجه کرد که برخی کشورها ۸۰ درصد دیالیزشان را به صورت صفاقی انجام می‌دهند.

در دیالیز نگاه بیمارستانی نداشته باشیم

فرازمند با بیان اینکه شاید سهولت دیالیز خونی باعث شده که دیالیز صفاقی رشدی که باید را در کشورمان نداشته باشد، افزود: در دنیا عمدتا
بیماران دیالیز را به صورت صفاقی انجام می‌دهند و اصلا دیالیز را اقدامی بیمارستانی نمی‌دانند. ما هم باید در این زمینه فرهنگسازی کنیم و در حوزه دیالیز نگاه بیمارستانی نداشته باشیم. اصلا دلیل ندارد که دیالیز در فضای بیمارستان انجام شود. ما از این بابت که بیمار دیالیزی مشکل کلیه دارد، وارد یک محیط عفونی مانند بیمارستان شود، نگرانیم. متاسفانه این موضوع از گذشته در کشور ما شکل گرفته و هنوز هم به این صورت باقی مانده است.
 
کد مطلب : ۶۰۹
نام شما

آدرس ايميل شما