رییس سازمان غذا و دارو ذز گفت‌وگو با سالم‌خبر:

قرار نیست مسوولیتی از کسی اخذ یا کارانه ی کسی حذف شود

با فعالیت یک شرکت دارویی بزرگ دانمارکی در کشور انسولین قلمی در داخل کشور تولید می‌شود

26 بهمن 1398 ساعت 14:19

سالم‌خبر: رییس سازمان غذا و دارو گفت: همه جا بحث‌های صنفی وجود دارد قرار نیست مسوولیتی از کسی اخذ یا کارانه ی کسی حذف شود.


سالم‌خبر: رییس سازمان غذا و دارو گفت: همه جا بحث‌های صنفی وجود دارد قرار نیست مسوولیتی از کسی اخذ یا کارانه ی کسی حذف شود.

محمدرضا شانه ساز در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره مباحث و ابهامات پیش آمده در مورد دستورالعمل اخیر وزارت بهداشت درباره حیطه شغلی داروسازان و متخصصین تجهیزات پزشکی افزود: اینگونه بحث های صنفی همه جا وجود دارد. در این قضیه هم خلاءها و بحث های قانونی ‌ای وجود دارد که یکی از آن‌های این است که در دانشگاه ها برای تولید و مصرف بسیاری از اقلام تجهیزات پزشکی درس ها و کریکولوم کاملی نداریم.

وی همچنین گفت: ما درواقع تلاش می‌کنیم  مسئوولیت قانونی در این باره تعیین تکلیف شود که اگر محصولی عارضه‌ای ایجاد کرد چه کسی پاسخگو باشد. بنابراین قرار نیست مسوولیتی از کسی گرفته بشود یا کارانه‌ی کسی حذف شود. همه درآمدهای افراد هم سر جای خود باقی است و تنها قرار است در بیمارستان ها یک متولی وجود داشته باشد که پاسخگو باشد.

شانه ساز همچنین در پاسخ به سوال سالم خبر مبنی بر اینکه در شرایط حاضر و محدودیت های فعالیت شرکت های چند ملیتی درکشور حضور و سازوکار فعالیت یک شرکت دانمارکی در کشور چگونه خواهد بود، پاسخ داد: انسولین قلمی یکی از اقلام دارویی است که بیشترین ارزبری دارویی در کشور را داراست و با فعالیت این شرکت بزرگ دارویی در کشور انسولین قلمی در داخل کشور تولید می شود.

وی ادامه داد: ایران بازار بزرگی است و شرکت‌های بزرگ داروسازی به رغم تحریم ها و فشار امریکا همچنان راغب هستند در ایران فعالیت کنند.

رییس سازمان غذا و دارو درباره فواید و تاثیر حضور و فعالیت چنین شرکت‌هایی در بازار دارویی کشور عنوان کرد: حضور و فعالیت چنین شرکت‌هایی در پی آن محصولات تولید تحت لیسانس در بازار ایران ضمن آنکه رقابت قیمتی در بازار ایجاد می کند و قدرت چانه زنی سازمان های بیمه گررا با کمپانی های خارجی بالا می برد در عین حال موجب می شود که تولید کنندگان داخلی نیز کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند.

وی افزود: این مساله در نهایت به نفع توسعه ی بازار دارویی ایران و همچنین بیماران کشور در دسترسی به داروهای نوین با قیمت های مناسبتری می شود.

رییس سازمان غذا و دارو همچنین درباره‌ی تولید انسولین قلمی از سوی برخی شرکت های داخلی عنوان کرد که یک شرکت ایرانی به تولید انسولین قلمی موفق شده است و چند شرکت داخلی دیگر نیز متقاضی تولید انسولین قلمی هستند، مدارکشان را به سازمان غذا و دارو داده‌اند که مراحل بررسی را طی می کند.

وی افزود: با این اتفاق در حوزه‌ی دارو اگر این تولیدگنندگان داخلی نیز وارد چرخه تولید انسولین قلمی شوند نه تنها دیگر واردکننده این کالا نخواهیم بود بلکه حتی قادر خواهیم بود که صادرکننده این محصولات هم باشیم.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: انسولین قلمی بیشترین ارزبری دارویی را در کشور دارد و هر سال معادل ۶۰۰ میلیارد تومان ارز برای واردات این
محصول هزینه می شود.
 
 


کد مطلب: 6077

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/6077/قرار-نیست-مسوولیتی-کسی-اخذ-یا-کارانه-ی-حذف-شود

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com