سید حسین صفوی، مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

پیوست جامانده به زودی تکمیل و اعلام می‌شود

پیوست ابلاغیه حیطه شغلی داروسازان و متخصصین تجهیزات پزشکی با همکاری مستقیم دکتر شانه ساز تنظیم و آماده خواهد شد

26 بهمن 1398 ساعت 12:37

سالم‌خبر: دستورالعمل ابلاغی از سوی وزیر بهداشت درباره حیطه شغلی داروسازان و متخصصین تجهیزات پزشکی دارای یک پیوست است و پس از تکمیل تدوین آن به زودی اعلام می شود.


سالم‌خبر: دستورالعمل ابلاغی از سوی وزیر بهداشت درباره حیطه شغلی داروسازان و متخصصین تجهیزات پزشکی دارای یک پیوست است و پس از تکمیل تدوین آن به زودی اعلام می شود.

سید حسین صفوی، مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با سالم‌خبر با بیان این مطلب افزود: این دستورالعمل به معنای دخالت داروسازان در کار متخصصین تجهیزات پزشکی نیست و براساس پیوست،اقلام تقسیم‌بندی شده که یک سری اقلام داروخانه‌ای هستند که در حیطه کاری داروسازان قرار خواهند گرفت و اقلام تجهیزات پزشکی نیز در حوزه متخصصین تجهیزات پزشکی خواهد بود.

وی همچنین گفت: از آنجا ‌که موضوع ملزومات پزشکی در طرح تحول نظام سلامت یکی از موضوعات کلیدی در این طرح بود؛ از ابتدای سال ۹۳ مقرر شد عرضه محصولات و ملزومات پزشکی خارج از بیمارستان‌ها ممنوع و این اقلام صرفا از طریق مراکز درمانی تهیه شوند.

صفوی ادامه داد: موضوع دیگری که اهمیت پیدا کرد این بود که قیمت محصولات و ملزومات پزشکی، فرآیندهای تامین، نحوه قیمت‌گذاری، نحوه بررسی کیفیت، نحوه خرید آنها و ... همه فرآیندهایی شفاف شده و به مراکز درمانی نیز ابلاغ شوند. پس از آنکه این دستور از طرف وزارت بهداشت صادر شد؛ چون تا آن زمان ساختار مشخص و شفافی نداشتیم و فرایند‌ها لزوما نظام‌مند نبود دستورالعمل‌هایی صادر و در دانشگاه‌ها و مراکز درمانی افرادی مشخص و ملکف شدند تا فرایندهای تعیین شده را به اجرا در آوردند.

وی همچنین اظهارداشت: اما در عین آنکه تمام این فرآیند ها و دستورالعمل‌ها به صورت ستادی و همفکری با کلیه مراکز درمانی و متخصصان امر، آماده اجرا در مراکز درمانی می‌شد؛ به‌منظور اینکه متخصصان تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی دانش لازم را هم کسب کنند دوره های آموزشی‌ای تدوین کردیم و ازطرف اداره کل تجهیزات پزشکی تمام متخصصان این حوزه را از سراسر کشور برای حضور در این دوره‌های آموزشی دعوت کردیم. علاوه برآن، این دوره‌های آموزشی را در طول زمان تکرار و اطلاعات این متخصصان را به روز  کردیم. در همان زمان افرادی نیز به عنوان مسوولین فنی تجهیزات و ملزومات پزشکی در حوزه ملزومات مصرفی و تجهیزات سرمایه سرمایه‌ای مشخص شدند. البته بخش تجهیزات سرمایه ای از سالها قبل تر نظام مند شده بود.

رییس اداره کل تجهیزات پزشکی ادامه داد: به هر حال ضوابط همه اینها به صورت شفاف آماده، ابلاغ و اجرا شد به‌طوری‌که می‌توان گفت از سال ۹۳ تا سال ۹۸ این اقدامات به صورت مستمر با حضور همین کارشناسان و همین مسوولین فنی صورت گرفته است. بنابراین این نظام‌مندی در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی یکی از دستاوردهای بزرگ طرح تحول نظام سلامت بوده است. درواقع شما از هر متخصص، مدیر بیمارستان و مسوولی که بپرسید اذعان می‌کنند که ما می‌توانیم یک خط پر رنگی بین آنچه که قبل از سال ۹۳ اتفاق می افتاد و آنچه بعد از سال ۹۳ روی داد، بکشیم. البته به تدریج همین‌ اقدامات بهینه تر و اصلاح شد و لذا از نظر من باید از وجود این بازوی اجرایی در مراکز درمانی که همه دانش آموخته مهندسی پزشکی بودند و علاوه بر دانش، صلاحیت و تجربه انجام این کار رو هم کسب کردند نهایت استفاده را کرد و بهره‌مند شد.

وی تاکید کرد: به همین علت همانطور که خدمت آقای وزیر هم مطرح شد و همه دوستان و همکاران هم بر آن اتفاق نظر دارند این بخشنامه‌ باید شفاف تر و روشن تر شود تا این سوء تفاهمی که اتفاق افتاده و احساس شده که نیاز به خدمات این بازوی اجرایی این متخصصان در مراکز درمانی نیست برطرف شود.

صفوی ادامه داد:  دکتر جان بابایی هم در مصاحبه خود اعلام کردند قرار است پیوستی برای این بخشنامه صادر شود تا کاملاً شفاف شود که منظور از تجهیزات و ملزومات یاد شده چیست؟ این پیوست با همکاری دکتر شانه ساز آماده و تنظیم خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه چرا پیش از ابلاغ این بخشنامه ابعاد ابهام زای آن بررسی نشده بود گفت: ما در حوزه ملزومات و تجهیزات پزشکی همواره این بحث را داریم که این اصطلاح تجهیزات و ملزومات پزشکی یک اصطلاح کلی است و در دنیا هم عده آن را با نام Medical_Devices،  عده ای با نام  medical_supply و عده ای به نام medical_ equipment می شناسند. در پیوست این نامه هم باید به‌دور از این اصطلاح کلی، مشخص شود منظور چه تجهیزات و ملزومات پزشکی‌ای بوده است زیرا حوزه ملزومات و تجهیزات پزشکی، سرمایه ای و ملزومات مصرفی، حوزه بسیار وسیعی است.
 


کد مطلب: 6073

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/6073/پیوست-جامانده-زودی-تکمیل-اعلام-می-شود

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com