محمدرضا شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو در نشست خبری توانمندی‌های تولیدی صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی کشور:

ارز ۴۲۰۰ تومانی خود مانع صادرات داروست اما ممنوعیت صادرات ایجاد نمی‌کند

23 بهمن 1398 ساعت 18:10

سالم‌خبر: محمدرضا شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو در نشست خبری توانمندی‌های تولیدی صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی کشور با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی خود مانع صادرات داروست اما ممنوعیت صادرات ایجاد نمی‌کند اظهار داشت: درواقع سازوکاری ایجاد شده تا تولیدکننده ای که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می کند در صورت صادرات محصولات خود ارز حاصله را به حساب صندوقی که توسط بانک مرکزی پیش‌بینی شده واریز کند. بنابراین همانطور که گفتم این ارز مانع است اما ممنوعیت ایجاد نمی‌کند.


سالم‌خبر: محمدرضا شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو در نشست خبری توانمندی‌های تولیدی صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی کشور با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی خود مانع صادرات داروست اما ممنوعیت صادرات ایجاد نمی‌کند اظهار داشت: درواقع سازوکاری ایجاد شده تا تولیدکننده ای که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می کند در صورت صادرات محصولات خود ارز حاصله را به حساب صندوقی که توسط بانک مرکزی پیش‌بینی شده واریز کند. بنابراین همانطور که گفتم این ارز مانع است اما ممنوعیت ایجاد نمی‌کند.

محمدرضا شانه ساز در پاسخ به این پرسش سالم خبر که چرا برخی اعضای هیات وزیران به بحث واردات دارو و تجهیزات پزشکی ورود کرده و سازمان غذا و دارو را موظف به ورود چه داروها و تجهیزات پزشکی ای کرده است و آیا سازمان و وزارت بهداشت باید برای تامین این نیاز بازار منتظره مصوبه هیات وزیران می ماندند؟ گفت: در تبصره ۱۷ قانون بودجه ۹۸ پیش بینی شده بود که واردات اقلام وارداتی بر اساس آیین نامه و دستورالعمل با دو هدف ایجاد رقابت در قیمت و تامین نیاز بازار در شرایطی که تامین کننده اصلی اعم از وارد کننده یا تولید کننده نتواند تقاضا در بازار را پاسخ دهند، انجام شود.

وی افزود: در مورد هدف اول باید شرایطی ایجاد شود که چند شرکت وارد کننده برای یک دارو وارد بازار شوند. درواقع از آنجا که شرکت های خارجی در حوزه دارو به چند شرکت در یک کشور نمایندگی واردات یک دارو را نمی دهند شرایطی ایجاد می شود که به‌موجب آن دست نماینده انحصاری کمپانی در کشور برای قیمت‌ دارو و بازی با آن بازتر شود. 

شانه ساز ادامه داد: از چند سال پیش وزارت بهداشت بحث واردات موازی را در پیش گرفت. به این معنی که اگر شرکتی بتواند با حداقل ۲۰ درصد قیمت پایین تر از نماینده رسمی، یک داروی خارجی را وارد کند، واردات آن دارو را به موازات نماینده اصلی را انجام دهد. از سوی دیگر شرایطی ایجاد شود که اگر تامین کننده اصلی به هر دلیلی نتوانست نیاز بازار را تامین کند، بیماران، جامعه پزشکی و داروسازان با چالش مواجه نشوند.

شانه‌ساز گفت: بر اساس این قانون وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان غذا و دارو مکلف شده بودند که برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی  پیش نویس این آیین‌نامه را آماده کنند. از چند ماه پیش پیش‌نویس آیین‌نامه آماده شد و هدف این بود که ما در مواقعی که دچار کمبود می‌شویم بتوانیم اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی را در اسرع وقت با کیفیت و قیمت مناسب وارد کنیم.

 وی افزود: در زمینه ایجاد رقابت قیمتی بین واردکنندگان هم پیشنهاد داده شد سازمان برنامه و بودجه وزارت اقتصاد وجه اقتصادی موضوع را به بحث بگذارند که این امر انجام شد و در چند ماه گذشته با  توجه به حساسیت موجود، نقطه‌نظرات وزارتخانه‌ها و اعضای مختلف این کمیسیون‌ها لحاظ شد.

شانه ساز افزود: خوشبختانه هیات دولت در جلسه اخیر خود مصوب کرد که از این به بعد کار به‌شکل قانونمند، ضابطه‌مند و بدون اعمال سلایق شخصی مدیران پیش برود. 

وی در پاسخ به پرسش دیگر سالم خبر مبنی بر اینکه سازوکار قرارداد مبادله دارو در برابر غذا با نیکاراگوئه و همچین محدودیت های صادراتی دارو به سایر کشور‌‌ها و اینکه چه داروهایی در برابر چه اقلام غذایی مبادله خوهند شد؟ گفت: ما با کشورهای مختلفی مبادله داریم و این مختص نیکاراگوئه نیست. کشورهای مختلفی هستند که چنین تفاهم‌نامه‌هایی با ما دارند. اما یکی از موانعی که سر راه شرکت های ماست بحث صادرات داروست.  بسیاری از شرکت های خارجی می‌دانند که اگر دارو و تجهیزات پزشکی ایرانی وارد بازار یک کشور شود، به لحاظ مزیت‌های کیفیتی و قیمتی که دارد بازار این کمپانی های بزرگ را تحت شعاع قرار خواهد داد. و بنابراین تا حدامکان در برابر این امر سنگ اندازی می کنند.

شانه‌ساز همچنین افزود: در قراردادهای بین المللی‌ای که معمولاً نوشته می‌شود سعی می شود که بحث امکان صادرات فراهم شود و دولت‌ها تلاش می کنند در این خصوص نسبت به هم کمک‌هایی داشته باشند. در بحث تامین اقلام غذایی هم به لحاظ جغرافیایی و وضعیت کشاورزی برخی کشورها به خصوص در آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی می‌توانند تامین کننده برخی از اقلام غذایی ما باشند.

 رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: از طرف دیگر توانمندی های ما در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی موجب می‌شود که بتوانیم نیازهای این کشورها را قیمت‌های پایین‌تر برطرف کنیم. البته ارز ۴۲۰۰ تومانی یک مانع در برابر صادرات است اما ممنوعیت صادرات ایجاد نمی‌کند. درواقع سازوکاری ایجاد شده تا تولیدکننده ای که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می کند در صورت صادرات محصولات خود ارز حاصله را به حساب صندوقی که توسط بانک مرکزی پیش‌بینی شده واریز کند. بنابراین همانطور که گفتم این ارز مانع است اما ممنوعیت ایجاد نمی‌کند.
 


کد مطلب: 6065

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/6065/ارز-۴۲۰۰-تومانی-خود-مانع-صادرات-داروست-اما-ممنوعیت-ایجاد-نمی-کند

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com