۰
ناصر ریاحی رییس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت و گو با سالم خبر

توزیع دارو فعلا در حد نیاز هفتگی خواهد بود

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۶۰۲
توزیع دارو فعلا در حد نیاز هفتگی خواهد بود
سالم خبر: انتشار اخبار مربوط به احتکار دارو از سوی شرکت های واردکننده دارو و داروخانه ها در پی نوسانات بازار ارز طی چند روز گذشته به دلهره های اجتماعی بیماران دامن زده است. اخباری که هرچند از سوی مسئولان حوزه دارو و درمان مدام رد یا تکذیب شد، اما انعکاس آن در سطح عمومی موجب شد تا برخی خانواده ها بیش از نیاز معمول بیماران خود اقدام به خرید دارو کنند.

ناصر ریاحی رییس اتحادیه واردکنندگان دارو در این باره به سالم خبر گفت: تقاضاى دارو طی روزهای گذشته بطور غير عادى افزايش پيدا كرد. به همین دلیل با اطلاع سازمان غذا و دارو قرار بر این شد که  تا روز يكشنبه كه كميسيون ماده ٢٠ تشكيل مي شود، توزيع دارو منحصرا در حد نياز هفتگى مراكز باشد تا انبار دارو در برخى مراكز منجر به كمبود دارو نشود.

وی در ادامه این گفت وگو آسیب هایی که نوسانات نرخ ارز به صنعت استراتژیک دارو وارد می کند را تشریح کرد و گفت: در برنامه چهارم توسعه دولت ها مکلف شدند هر سال تفاضل تورم داخلی و سبد تورم کشورهایی که با ما مراوده اقتصادی و تجاری دارند را به نرخ ارز اضافه کنند. اگر این موضوع طی این سال ها پیگیری و اجرایی می شد، هر چند در حال حاضر با نرخ دلار حدود ده هزار تومان مواجه بودیم، اما یک مزیت مهم داشت و آن اینکه فعالان اقتصادی با یک مساله قابل پیش بینی و قابل برنامه ریزی مواجه بودند.

وی افزود: پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ ارز در این سال ها موجب شده تا تولیدکنندگان داخلی بیش از سایر فعالان اقتصادی و به ویژه نسبت به واردکنندگان در معرض آسیب باشد زیرا هزینه های تولید نسبت به تورم سالانه مدام در حال افزایش است؛ در حالی که ثبات طولانی مدت نرخ دلار روی یک بازه محدود قیمتی، توان رقابت با واردکننده را از تولیدکننده سلب می کند.

ریاحی با بیان اینکه نرخ دلار حدود پنج هزار تومان سبب می شود میزان تورم برای واردکننده نصف تورم واردشده بر تولیدکننده باشد، افزود: با این سیاست ها درواقع به جای صادرات، به واردات یارانه تعلق می گیرد و با توجه به پایین بودن نرخ دلار، تورم داخلی و هزینه های بالای تولید در کشور، قیمت نهایی کالای تولیدی بالا رفته و در بازار جهانی قدرت رقابت نخواهد داشت.

او مدعی شد: این نحوه سیاست گذاری در عرصه نرخ ارز موجب شده تا قاچاق هم یارانه بیشتری نسبت به تولید در کشور دریافت کند. در حالیکه اگر نرخ ارز واقعی
و قابل پیش بینی باشد، اقتصاد در مسیر درست خود قرار خواهد گرفت و با توسعه آن، بازار هم رشد خواهد کرد. آنگاه حتی نیاز به وضع محدودیت های وارداتی هم نخواهد بود. برای مثال در صنعت دارو، با رشد نرخ ارز و افزایش قیمت داروهای وارداتی، فضای برای نفس کشیدن بخش تولید مهیاتر خواهد شد.

ریاحی با اشاره به تعرفه های 35 درصدی برای واردات دارو گفت: ارز ارزان نه تنها این تعرفه را خنثی می کند بلکه باعث می شود که قاچاقچیان هم از آن منتفع شوند.

مستندسازی ها و آزمایش های بالینی  با مقررات جهانی تطبیق ندارد

در شرایطی که به اعتقاد کارشناسان حوزه دارو اندازه بازار تقاضا برای دارو در کشور کوچک تر از بازار عرضه آن است، بدیهی است که  تلاش برای حضور در بازارهای جهانی و صدور فراورده های دارویی یکی از مهم ترین دغدغه های تولیدکنندگان دارو در کشور باشد. یکی از ادله های طرفداران افزایش نرخ ارز در کشور، این است که کاهش ارزش پولی ملی در برابر ارزهای خارجی، توان رقابت قیمتی در بازرهای جهانی را برای تولیدکنندگان فراهم می کند. حال سوال اینجاست که آیا این تنها نسخه برای نجات بخش تولید در کشور است ؟

ریاحی در این باره می گوید: یکی از مشکلات ما برای حضور در عرصه اقتصاد بین الملل این است که ما نتوانسته ایم ضوابط تجاری بین المللی را حتی در حوزه بانکداری رعایت کنیم و این مساله فقط به تحریم ها مرتبط نمی شود. در حقیقت تحریم ها بیش از آنکه ما را از استفاده از کالاهای جهانی محروم کند ما را از سیر تحولات جهانی جدا کرد.

وی افزود: در حوزه دارو هم یکی از مشکلات صادارت ما این است که مستندسازی ها، آزمایش های بالینی و غیره ما با مقررات جهانی تطبیق ندارد. در واقع وزارت بهداشت برای پایین نگه داشتن قیمت تولید دارو، این مستندات را از تولیدکننده نمی خواهد و تولیدکننده که اجازه افزایش قیمت فراورده خود را ندارد مجبور می شود با حداقل ها بسازد.

ریاحی با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل این عدم توسعه صادرات به مناسبات سیاسی ما باز می گردد گفت: ما نمی توانیم به کشوری که با آن رابطه نداریم کالا بفروشیم. به علاوه اینکه مناقشات سیاسی ما با کشورها و نامتعادل بودن شرایط اقتصادی در کشور موجب می شود صادرکننده ایرانی در جهان قابل اتکا نباشد و حتی نتواند کیفیت کالا و فراورده خود را ثابت نگه داشت و آن را در یک سطح خاص تضمین کند.
 
کد مطلب : ۶۰۲
نام شما

آدرس ايميل شما