۱
۸۰ درصد از مواد اولیه صنعت داروسازی امریکا از چین و هند تامین می شود

جنگ تجاری چین و امریکا بازار داروی جهان را بحرانی می کند

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۶۰۱
جنگ تجاری چین و امریکا بازار داروی جهان را بحرانی می کند
سالم خبر: جنگ تجاری امریکا و  چین هر روز شدیدتر می شود و با وجود هشدارهای پی در پی که اقتصاددانان به دولت های دو کشور داده اند اما دولت ترامپ قصد عقب نشینی در این سیاست و حمایت از تجارت آزاد را  ندارد و با هدف  حمایت از تولید داخل به افزایش تعرفه ها روی آورده است.

به گزارش سالم خبر، دولت امریکا اعلام کرد که تعرفه های واردات ۱۳۰۰ قلم کالا را تا ۲۵ درصد افزایش خواهد داد که این سیاست موجب می شود تا هزینه های گمرکی در امریکا ۵۰ میلیارد دلار افزایش یابد .

به گزارش اتحادیه داروسازی امریکا بخش زیادی از این کالاهایی که مشمول تعرفه های وارداتی می شوند، در صنعت داروسازی استفاده می‌شود و رشد هزینه های این مواد اولیه بسیار خطرناک است. این اتحادیه در گزارشی نوشت که ۸۰ درصد از مواد اولیه مورد استفاده در این صنعت از دو کشور چین و هند تامین می شود و این مواد اولیه بیشتر برای تولید داروهای ژنریک و داروهایی که مصرف زیادی دارند کاربرد دارد.

به گزارش مرکز مطالعات و اطلاع رسانی pharmaphorum، وضع این تعرفه های جدید روی کالاهای وارداتی از کشور چین موجب می شود تا صنعت داروسازی آمریکا آسیب زیادی متحمل شود و حتی تلاش دولت امریکا برای  کاهش قیمت دارو و حمایت از بیماران را نیز بی ثمر کند.

مرکز مطالعاتی گلوبال دیتا  با اشاره به این مطلب که امریکا در این جنگ تجاری بیش از چین آسیب خواهد دید ، نوشت:بخش زیادی از تجهیزات پزشکی در دنیا در کشور چین ساخته می شود  و در صورتی که  جنگ تجاری بالا بگیرد، قیمت تجهیزات پزشکی وارداتی از چین هم رشد خواهد کرد و این به معنای افزایش هزینه درمان و تامین دارو در این کشور خواهد بود .

آشوین اوبرویی، تحلیل گر  مرکز مطالعاتی گلوبال دیتا در این مورد می گوید: رشد قیمت مواد اولیه وارداتی می تواند برای شرکت های  فعال در بخش تولید داروهای ژنریک بسیار مهم باشد . شرکت‌هایی از قبیل نوارتیس، فایزر و حتی شرکت های تولید کننده  محصولات بیوسیمسلار  می توانند تحت تاثیر این سیاست قرار بگیرد.

در پاسخ به این سیاست امریکا، چین هم تعرفه واردات ۱۰۶ کالای وارداتی از چین را افزایش داد ولی اعلام کرد تعرفه واردات انواع  دارو را بیشتر نمی کند و این مساله  در حالت کلی نمی تواند اثر  مثبتی روی بازار جهانی دارو داشته باشد.

مرکز  مطالعاتی گلوبال  دیتا بر این باور است که این بحران در میان مدت می تواند بیش از چین روی امریکا تاثیر منفی بگذارد زیرا سهم بیشتری از صنعت داروسازی چین داخلی است ولی صنعت داروسازی امریکا به واردات مواد اولیه  از کشورهای دیگر وابسته است. به همین دلیل آغاز جنگ تجاری روی عملکرد بازار دارو در امریکا بیش از چین اثر منفی خواهد داشت.

از سوی دیگر در بازاری که به دلیل رشد قیمت دارو، درآمد صنعت رو به افول خواهد بود، سرمایه گذاری در بخش های مطالعاتی هم کمتر می شود ودر دراز مدت  روی سطح نوآوری و حجم تولید محصولات دارویی تازه در  این صنعت اثر منفی  خواهد داشت.  از آنجا که امریکا بزرگترین تولید کننده دارو در دنیا است و محصولات تولیدی این کشور به تمامی دنیا صادر می شود ، رشد قیمت دارو و کاهش سطح  مطالعه در تولید داروهای تازه در این کشور می تواند روی بازار داروی دنیا تاثیر بگذاری و بحرانی بزرگ در عرصه بین المللی به همراه بیاورد.

بنابراین بالا گرفتن جنگ تجاری بین دو کشور امریکا و چین  نه تنها صنعت داروسازی این دو کشور بلکه صنعت داروسازی جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد و این مساله نه تنها برای شرکت های داروسازی بلکه برای مردمی که مصرف کننده دارو هستند هم زنگ خطری بزرگ را به صدا در می آورد.
 
کد مطلب : ۶۰۱
نام شما

آدرس ايميل شما