۰

رونمایی از دستگاه شبیه ساز جراحی آب مروارید

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۵۹۹۶
رونمایی از دستگاه شبیه ساز جراحی آب مروارید
 
سالم خبر: دستگاه شبیه ساز جراحی آب مروارید در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رونمایی شد.
 
به گزارش سالم خبر از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دستگاه شبیه‌ساز جراحی آب مروارید امروز با حضور دکتر زالی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جمعی از پژوهشگران دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و صنعتی شریف رونمایی شد.
 
 محمد علی جوادی رییس مرکز تحقیقات چشم دانشگاه در مراسم رونمایی از این دستگاه شبیه ساز، بر نقش موثر این دستگاه در آموزش به دستیاران تخصصی و  کاهش خطاهای انسانی و صدمه به بیماران تاکید کرد.
 
وی همچنین با تاکید بر ضرورت همراستا شدن فعالیت مراکز تحقیقاتی با نیازهای کشور، گفت: این طرح با کمک مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه شریف با صرف صدها ساعت وقت انجام شده است.
 
 جوادی ضمن قدردانی از تمام کسانی که در به ثمر رسیدن این محصول وقت صرف کرده اند، یادآور شد: این دستگاه از تابستان سال ۹۸ قابلیت استفاده پیدا کرد و از اول مهر ۹۸ دستیاران ملزم شدند پیش از انجام جراحی در اتاق عمل، شیوه کار کردن با این دستگاه شبیه ساز را فراگیرند.
 
رییس مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هدف از ساخت این محصول را تضمین سلامت و صدمه کمتر به بیماران، کاهش وابستگی به دستگاه های وارداتی، ایجاد انگیزه و شوق در محققان جوان و ارتقای فناوری کشور عنوان کرد.
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از مزایای این دستگاه شبیه ساز در مقایسه با روش های آموزشی سنتی می توان به افزایش سرعت عمل و مهارت دستیاران، توانایی ارزیابی عملکرد کاربر و ضبط سوابق آن، توانایی ارائه بازخورد به فراگیران جهت اصلاح مهارت، ارزیابی و مقایسه سطح مهارت بین خبرنگاران و فراگیران اشاره کرد.
 
امکان تمرین دستیاران به تنهایی و بدون حضور اساتید، کاهش خطر آسیب رسانی به بیماران، عدم وجود محدودیت مواد مصرفی و مقرون به صرفه بودن قیمت نهایی آن نسبت به نمونه خارجی از دیگر مزایای این دستگاه شبیه ساز است.
 
آب مروارید (کاتاراکت) شایع ترین عامل منجر به نابینایی قابل برگشت در کشورهای در حال توسعه و علت ۴۸ درصد از کل نابینایی ها در سراسر جهان است.
 
در ایران نیز آب مروارید شیوع بالایی دارد و شیوع آن در جمعیت بالای ۴۰ سال شهر تهران، حدود ۱۲ تا ۱۹ درصد گزارش شده است.
 
اگر دید بیمار به علت آب مروارید کاهش پیدا کند و با عینک قابل اصلاح نباشد، تنها روش بازیابی، جراحی است.
 
تکنیکی که امروزه به طور معمول برای جراحی آب مروارید مورد استفاده قرار می گیرد «فیکو امولسیفیکاسیون» نام دارد.
 
با توجه به احتمال افزایش تعداد اعمال جراحی آب مروارید در سال های آینده و اهمیت مهارت جراحان در کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران، آموزش صحیح جراحی آب مروارید به شیوه فیکوامولسیفیکاسیون یکی از اولویت های اصلی آموزش چشم پزشکی است.
 
این جراحی نیاز به دقت و مهارت کافی از جمله هماهنگی بین دست و پا و چشم جراح با پدال دستگاه دارد و عدم کسب این مهارت ها می تواند باعث بروز آسیب به بیمار در عمل شود؛ همچنین مواجهه زودهنگام دستیار با بیمار واقعی ممکن است باعث استرس و طولانی شدن زمان جراحی و افزایش شانس عوارض عمل شود.
 
اجزای تشکیل دهنده این دستگاه شامل صفحه نمایش، سیستم سه بعدی قابل تنظیم، واحد میکروسکپی سه بعدی، ماکت سر و چشم بیمار، ابزار جراحی، تنظیم گر میکروسکوپ، پدال پایی دستگاه و پایه تنظیم کننده ارتفاع دستگاه می شود.
کد مطلب : ۵۹۹۶
نام شما

آدرس ايميل شما