۰
وزیر بهداشت و درمان:

چرا داروهای داخلی با ارز 4200 تومانی خرج کشورهای همسایه می‌شود?

عمداً برخی از داروها را وارد نمی‌کنیم
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۵۹۹۰
چرا داروهای داخلی با ارز 4200 تومانی خرج کشورهای همسایه می‌شود?
سالم خبر: چندی پیش در یک جلسه‌ی مناظره‌ مربوط به مسائل دارو و بود و نبود ارز 4200 تومانی در صنعت دارو که اعضای سندیکاهای دارویی کشور و برخی مقامات وزارت بهداشت و درمان حضور داشتند یکی از حاضران در جمع از قاچاق داروی تولید داخل با ارز 4200 تومانی خبر داد که با واکنش یکی از مقامات ارشد وزارت بهداشت و حاضر در جلسه روبه‌رو شد. این مقام ارشد پرداختن به بحث قاچاق دارو را با توجه به درصد کم آن در کشور قابل توجه ندانست و آن را موضوع پیش‌پاافتاده ای خواند اما یکی از اعضای
سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی مطرح کرد که آیا وزارت بهداشت تاکنون برخی داروخانه های شهرهای کوچک کشور را مورد سوال قرار داده است که با جمعیتی محدود و کم چرا فاکتورهای خرید‌ داروهایشان ارقام میلیاردی است؟

به نظر می‌رسد گستردگی قاچاق داروها به ویژه در برخی مرزهای کشور موجب شده است که وزیر بهداشت و درمان نیز به تازگی به قاچاق داروهای داخل با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشورهای همسایه واکنش نشان داده و به شدت به آن انتقاد کند.

سعید نمکی در این باره گفت: باید در
استان‌هایی که در معرض قاچاق دارو هستند، وقت بیشتری گذاشته شود. در برخی استان‌ها به ویژه استان‌های غربی و جنوب شرقی، هر قدر هم که دارو ارسال می‌کنیم باز هم می‌بینیم که موجودی ندارند. چرا این داروها که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه شده باید به کشورهای دیگر برود.

وی همچنین توصیه کرد که رؤسای دانشگاه‌ها منتظر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یا نیروی انتظامی نباشند بلکه خودشان دخالت کنند و در مبادی مرزی، نظارت و مداخله کنند و اجازه ندهند که ارزی که با گرفتاری
زیاد تهیه می‌شود تقدیم کشورهای همسایه شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: باید نسخه‌های خارجی بی مورد در استان‌ها، مهار شود. عمداً برخی از داروها را وارد نمی‌کنیم چون واردات این داروها، تولید داخلی را لگدمال می‌کرد. هنوز برخی از همکاران ما متأسفانه برخی داروهای وارداتی ممنوع شده را تجویز می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: سال آینده هم ارز دارو و تجهیزات پزشکی، ۴,۲۰۰ تومان است و قیمت دارو به جز افزایش سنواتی و حدود ۱۰ درصدی، افزایشی نخواهد داشت. شرکت‌های دانش
بنیان را در تولید دارو و تجهیزات پزشکی، تقویت کنید. در دانشگاه‌ها باید به موضوع غذا و نظارت بر شرکت‌های غذایی توجه بیشتری کرد و به آن نظارت کرد تا مردم دچار مشکل نشوند.

وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه به رغم تشدید فشارها و تحریم‌ها، وضعیت دارویی در کشور خیلی بهتر بوده و به جرأت می‌توانم بگویم که به لطف خدا وضعیت دارو در کشور نه از پارسال بلکه از خیلی از سال‌ها بهتر است تاکید کرد: قلدری مانند آمریکا بر سرچشمه‌های انتقال پول نشسته و قلدرهای دیگری نیز
به انواع مختلف، ایران را اذیت می‌کنند اما به لطف خدا، وضعیت دارو در کشور بسیار خوب است و تقاضا دارم که کمبودهای دارویی در استان‌ها را به موقع به ما اعلام کنید البته در حال حاضر کمبود دارو نداریم و تا شهریور سال آینده هیچ کمبود اساسی دارویی نداریم اما ممکن است پخش‌های دارویی مطالبات خود از بیمارستان‌ها را نگرفته باشند و داروی بیمارستان‌ها را ندهند که باید این مساله حل شود و در منابع، سهم دارو مدیریت و مشکلی برای تأمین دارو پیش نیاید.
 
 
کد مطلب : ۵۹۹۰
نام شما

آدرس ايميل شما