۰

مواد لبنی ایرانی از سالم‌ترین شرایط برخوردار هستند

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۵۹۴۴
مواد لبنی ایرانی از سالم‌ترین شرایط برخوردار هستند
سالم خبر: مواد لبنی تولید داخل کشور از سالم‌ترین شرایط برخوردار هستند. شرایط نظارت بر تولید مواد لبنی به خصوص در حوزه‌های صنعتی، بسیار سخت گیرانه است.
 
علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ابعاد نظارتی دقیق در سراسر کشور توسط مسؤولان ذیربط اعمال می‌شود، به ایرنا گفت: نمونه‌برداری‌های دوره‌ای در ابعاد صنعتی در حال انجام است تا در زنجیره تولید مواد لبنی آسیبی وجود نداشته باشد.
 
وی ادامه داد: مسؤولان فنی در صنایع لبنی بزرگ مستقر هستند و این افراد نظارت کامل بر روند تولید دارند، معاونین غذا و دارو در سراسر کشور در حال نمونه برداری ادواری از مواد لبنی هستند و همچنین سازمان دامپزشکی هم نظارتی دقیق بر روند این کار دارد.
 
زالی ادامه داد: آن چیزی که در صدا و سیما منتشر شد، فاقد هرگونه شواهد و کارهای مناسب علمی است. چند رییس دانشگاه هم در تماس تلفنی اعلام کردند که این اخبار از صحت علمی برخوردار نیست و قرار شد مسؤولان در این زمینه اطلاع رسانی مناسب انجام دهند.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه متاسفانه آن چیزی که منتشر شد واقعیت ندارد، گفت: یکی از مکانیسم‌های نظارتی جدی ما در حوزه صنایع غذایی در مواد لبنی است و به دلیل ماهیت فساد پذیری مواد لبنی این کار با جدیت فراوان انجام می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه کشور ما در ایمنی مواد غذایی و صحت آن، استانداردهای سخت‌گیرانه دارد، گفت: در این زمینه حتی سخت‌گیرانه‌تر از کشورهای اروپایی هستیم.
 
زالی ادامه داد: من مطمئن هستم چنین مطالعه‌ای با این کیفیت وجود نداشته و اگر هم مطالعه‌ای بوده، برخلاف نظر اعلام شده در صدا و سیما بوده است.
 
وی به آلودگی کیک ها به برخی قرص‌ها اشاره کرد و گفت: این کار بعد از خروج محصولات از کارخانه انجام شده بود تا صحت و سلامت محصولات ایرانی را مورد سوال ببرند که بعدا مشخص شد این کار بعد از خروج از زنجیره کارخانجات انجام گرفته است.
 
وی به حد مجاز آرسنیک در مورد برنج اشاره کرد و گفت: شاخص حد مجاز آن در دنیا PPM ۱۶۰ است در حالیکه ما حد مجاز آن را بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ PPM در نظر گرفتیم، به این دلیل که مصرف سرانه برنج در ایران مقداری زیادتر است و باید این سختگیری را انجام بدهیم.
 
زالی ادامه داد: مطالعات میدانی در ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که مقدار افلاتوکسین در شیر و مواد لبنی روبه کاهش است و در این موضوع داریم به استانداردهای اروپایی نزدیک می‌شویم. در این مورد اروپا سخت‌گیرانه‌تر از آمریکا است.  
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: وجود افلاتوکسین در لبنیات به دلایلی قابل قبول است. به عبارتی در همه جای دنیا در صنایع مواد غذایی، وجود این ماده تا حدی قابل قبول است. در اروپا بین ۵۰ تا ۶۰ نانوگرم این ماده را در شیر و مواد لبنی مجاز می‌دانند. اینکه در شیر اصلا افلاتوکسین نباشد در هیچ جای دنیا نیست و در همه جای دنیا حد مجاز دارند که تا آن حد استفاده می‌شود.
کد مطلب : ۵۹۴۴
نام شما

آدرس ايميل شما