۰

تهران فقط ۲۵ روزهوای پاک داشت

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۵۹۴۲
تهران فقط ۲۵ روزهوای پاک داشت
سالم خبر: بر اساس گزارش سازمان کنترل کیفیت هوا و محیط زیست، امسال و تا پایان آذرماه، در شهر تهران فقط ۲۵ روز هوای پاک تنفس کردیم.
 
به گزارش سالم خبر، مهدی کمری کارشناس بهداشت هوای معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که آلودگی هوا اثرات مخربی بر سلامت انسان‌ها، گیاهان، جانوران و حتی ابنیه تاریخی دارد،گفت: نامگذاری روزی به نام "روز ملی هوای پاک" می‌تواند توجه سیاستگذاران و مردم  را به این موضوع جلب کند که چه اتفاقی در کشور رخ داده که یک روز به این نام در تقویم کشور معرفی شده است.
 
وی با اشاره به چالش آلودگی هوا در کلان شهرهای  کشور خاطرنشان کرد: موضوع آلودگی هوا برای اولین بار در سال ۱۳۷۴ مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گرفت.
 
کمری با تاکید بر این که برای پاک‌تر شدن هوا حتما باید فکری اندیشیده شود، به تشکیل ستاد هوای پاک در کشور اشاره کرد و گفت: سابقه اجرای سیاست های کلان برای کاهش آلودگی هوا در کشورهای پیشرفته دنیا خیلی زودتر از کشور ما مورد توجه قرار گرفته است.
 
وی گفت: مهمترین اثر سوء ناشی از آلودگی هوا، بر سلامت انسان است ولی گیاهان نیز درگیر این موضوع می شوند؛ به عنوان مثال آلاینده‌ها و ذرات معلقی که در هوا وجود دارند در روزنه‌های گیاهان نفوذ کرده و باعث از بین رفتن گیاهان می‌شوند.
 
کمری در ادامه با بیان این که بناهای تاریخی، قربانیان دیگر آلودگی هوا هستند، خاطرنشان کرد: آلودگی هوای شهرهای بزرگ، نه تنها فضای بیرونی بناهای تاریخی بلکه می‌تواند آثار ارزشمند موزه‌ای را بشدت تحت تاثیر قرار داده و سبب نابودی تدریجی این بناها شود.
 
به گفته کارشناس بهداشت هوای معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اگرچه تاثیر بسیاری از آسیب‌ها مانند باد یا باران بر آثار تاریخی اجتناب ناپذیر است، اما مشکلاتی مانند آلودگی هوا نیز می‌تواند درصد تخریب در این آثار را بالا برد. این اثرات ممکن است جزئی باشد، مانند سیاه شدن سطح آثار در نتیجه گرد و غبار؛ اما برخی عوامل می‌تواند اثرات دائمی داشته باشد.
 
کمری با بیان این که معاونت بهداشت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله نهادهایی هستند که در راستای اجرای بندهای قانون هوای پاک گام‌های موثری برداشته‌اند، افزود: وزارت بهداشت در راستای فرهنگ سازی عمومی نقش اثرگذاری دارد.
 
وی ضمن توضیح مسوولیت وزارت بهداشت در بحث آلودگی هوا به عنوان متولی سلامت جامعه و مردم، از ارگان‌ها و دستگاه‌های مسوول در بحث آلودگی هوا خواست که اقدامات قانونی خود را به صورت جدی‌تر دنبال کنند.
 
کمری با اشاره به این که در بحث آلودگی هوا هر ارگانی باید به وظایف خود متعهد باشد، اظهار کرد: وزارت بهداشت به عنوان پیگیر سلامت مردم خواهان آن است که تمامی ارگان‌ها به وظایف خود به درستی عمل کنند و عوامل آلودگی هوا را کاهش دهند.
 
وی افزود: وظیفه اصلی معاونت بهداشتی حساس سازی مسئولان و مردم به مخاطرات آلودگی هوا و اطلاع‌رسانی است؛ چرا که این نهاد به لحاظ اقدامات اجرایی زیربنایی نمی‌تواند مثل یک مجری در برخی حوزه‌ها عمل کند.
 
کارشناس بهداشت هوای معاونت امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به این که شعار امسال هوای پاک اقدام و عمل نامگذاری شده است، خاطرنشان کرد: اقدام و عمل به این معنی است که دیگر شعار دادن کافی است و باید به سمت انجام اقدامات موثر حرکت کنیم.
 
وی با اشاره به این مهم که آلودگی هوا با همکاری و تعامل بین بخشی قابل اصلاح است، ادامه داد: در دو دهه گذشته از شهرهایی مانند لندن، پاریس و نیویورک به عنوان آلوده ترین شهرهای دنیا نام برده می شد ولی امروز با اقداماتی  که در راستای کاهش آلاینده ها انجام شده، این شهرها به استانداردهای مطلوب سازمان جهانی بهداشت دست یافته‌اند. حتی کشورهایی مثل شیلی و پرو هم توانسته‌اند به خوبی در حوزه کاهش آلاینده‌های محیطی فعالیت کنند.
 
کارشناس بهداشت هوای معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که عامل ۶۱ درصد آلاینده ها منابع متحرک، خودروها، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها هستند، توجه به افزایش کیفیت حمل و نقل عمومی، ارتقای کیفیت سوخت و نظارت بر موضوع آلاینده‌ها را راه حل مناسبی در راستای افزایش کیفیت هوای سالم در شهرهای بزرگ دانست.
 
وی تاکید کرد: آمارها بیانگر این مهم است که اگر صرفا به موضوع کیفیت خودروها و سوخت مصرفی توجه داشته باشیم، می‌توانیم به راحتی به بخش عمده‌ای از اهداف کلان کشور در زمینه دسترسی به هوای سالم دست یابیم.
 
کارشناس بهداشت هوای معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، آمار سازمان کنترل کیفیت هوا و محیط زیست را به این ترتیب اعلام کرد و گفت: ۲۵ روزهوای پاک، ۲۰۷روز هوای قابل قبول، ۶۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس (سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی، کودکان و زنان باردار) و پنج روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها؛ آماری است که بر اساس مستندات، این سازمان ارائه داده است.
 
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کمری با بیان اینکه دسترسی به هوای پاک و کاهش آلودگی هوا بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: همکاری تمام اجزای یک کشور می‌تواند در راستای آلودگی هوا موثر باشد.
 
وی ادامه داد: برای پاک شدن هوا از آلاینده‌ها نباید منتظر معجره بود، معجزه اصلی با افزایش دانش و آگاهی تک تک مردم و مسئولان  با کمک به کاهش آلاینده‌ها اتفاق می‌افتد.
 
عدم استفاده از خودروهای تک سرنشین، توجه به انجام معاینه فنی خوردها، استفاده از حمل و نقل عمومی، تامین و تجهیز زیرساخت‌های ناوگان حمل و نقل عمومی از سوی مسئولان، استفاد از خدمات الکترونیک، استفاده از دوچرخه در روزهای پاک برای سفرهای دورن شهری کوتاه از جمله مواردی بود که این کارشناس بهداشت هوای معاونت امور بهداشتی دانشگاه برای افزایش شاخص کیفیت هوای پاک به آن اشاره کرد.
کد مطلب : ۵۹۴۲
نام شما

آدرس ايميل شما