شاهین آخوندزاده قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان

25 سال پیش بودجه داشتیم محقق نداشتیم حال که محقق داریم پولی برای پژوهش نداریم

بخش پژوهش ما نسبت به ۲۵ سال پیش فقیرتر شده است

28 دی 1398 ساعت 16:06

سالم خبر: بخش پژوهش ما نسبت به ۲۵ سال پیش فقیرتر شده است؛ یعنی ما ۲۵ سال پیش ما بودجه داشتیم اما محقق نداشتیم اما در شرایط فعلی محققان وجود دارند اما پولی برای پژوهش نیست.


سالم خبر: بخش پژوهش ما نسبت به ۲۵ سال پیش فقیرتر شده است؛ بدین معنا که ما ۲۵ سال پیش بودجه داشتیم اما محقق نداشتیم اما در شرایط فعلی محققان وجود دارند اما پولی برای پژوهش نیست.

شاهین آخوندزاده قایم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان در بیست و پنجمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی اظهار داشت: در حوزه داروسازی در سال ۲۰۱۸ به رغم همه تحریم ها ما از نظر تعداد مقالات در رتبه هشتم دنیا، از نظر استنادات علمی در جایگاه هفتم و حتی در جایگاهی بهتر از کشور فرانسه قرار داریم و در منطقه در جایگاه نخست ایستاده ایم بنابراین به مدد تلاش محققان و پژوهشگران کشور است که ما توانسته ایم مشکلات تحریم را کنار بزنیم و نیاز صنعت و بازار دارویی کشور را پاسخ بگوییم.

وی افزود:  ما در حالی گوی سبقت را از ترکیه ربوده ایم که بودجه های تحقیقاتی و پژوهشی ترکیه در سال ۲۰۱۸ حدود ۰.۹۶ درصد  از GDP این کشور بوده است. یعنی  ۷ میلیارد دلار بودجه توسعه، پژوهش و تحقیقات و فناوری در ترکیه است که از این میزان دو و نیم میلیارد دلار سهم تحقیقات دانشگاه‌های دولتی در این کشور است. بنابراین پیشتاز بودن ما نشان از عزم و تلاش محققان داخلی ما دارد، محققانی که بیش از پیش نیاز به حمایت دارند.

آخوندزاده تصریح کرد: سهم وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی از بودجه ده هزار میلیارد تومانی کشور، هزار میلیارد تومان و سهم وزارت علوم و تحقیقات نیز سه هزار میلیارد تومان است که با تورم و نرخ دلار موجود کفاف پروژه های تحقیقاتی را نمی دهد.

وی افزود: ۲۵ سال پیش که محققان کشور تقاضای افزایش سهم پژوهش از GDP کشور را داشتند ما وضعیتی شبیه ترکیه داشتیم. در آن زبان ترکیه  0.6 درصد و ما 0.3 درصد از GDP خود را به بخش تحقیقات تخصیص داده بودیم. اما در حال حاضر ترکیه این عدد  را به حدود یک درصد رسانده است و ما به رغم همه تلاش ها و تاکید ها نه تنها پیشرفت نکرده ایم بلکه در حال حاضر سهم بخش تحقیقات و پژوهش از GDP ، از ۰.۵ درصد به ۰.۳ درصد نزول کرده است.

وی خطاب به وزیر بهداشت و سایر مسئولان تاکید کرد: این بدان معناست که بخش پژوهش ما نسبت به ۲۵ سال پیش فقیرتر شده است؛ یعنی ما ۲۵ سال پیش ما بودجه داشتیم اما محقق نداشتیم ولی در شرایط فعلی محققان وجود دارند اما پولی برای پژوهش نیست.

آخوندزاده تصریح کرد: بسیاری از محققان ما گاهی قادر به پرداخت حق الزحمه همکاران خود نیستند و در میانه راه، قرارداد خود را لغو می کنند چون با بودجه های موجود نمی توانند به  تحقیقات خود ادامه دهند.

وی گفت: این بی مهری در بودجه های پژوهشی موجب شده تا تعداد مقالات خاص ایران در ژانویه ۲۰۲۰، ۲۳۲۴ مقاله باشد ولی تعداد مقالات عربستان سعودی که محلی از اعراب در حوزه پژوهش دنیا ندارد ۲۶۴۵ مقاله باشد. بنابراین این کم توجهی کم کم نه تنها در کمیت بلکه بر کیفیت پژوهش های انجام شده در کشور تاثیرگذار خواهد بود.
 


کد مطلب: 5933

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/5933/25-سال-پیش-بودجه-داشتیم-محقق-نداشتیم-حال-داریم-پولی-پژوهش-نداریم

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com