۰

آلودگی‌های محیطی عامل افزایش ناباروری مردان است

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۵۹۳۱
آلودگی‌های محیطی عامل افزایش ناباروری مردان است
سالم خبر: سلول‌های جنسی مردان، نسبت به زنان، در برابر آسیب‌های محیطی آسیب‌پذیرتر است به همین دلیل، در شهرهای بزرگ و صنعتی که انواع آلودگی‌ها به‌ویژه آلودگی هوا وجود دارد، آمار ناباروری مردان رو به افزایش است.
 
به گزارش سالم خبر از پژوهشگاه ابن سینا، آمارها نشان می‌دهند که حدود ۲۰ درصد از زوج‌های ایرانی به مشکل ناباروری دچارند، یعنی یک زوج از هر پنج زوج در سنین باروری. این آمار ضرورت گسترش خدمات درمان ناباروری در کشور را مطرح می‌کند. اما زوج‌های نابارور برای دریافت خدمات درمان ناباروری باید به چه مراکزی مراجعه کنند؟
 
 علی صادقی‌تبار با اشاره به تعریف ناباروری گفت: ناباروری یعنی زوج یک سال مداوم، بدون استفاده از روش‌های جلوگیری، برای بارداری تلاش کنند، اما خانم باردار نشود. حدود ۴۰ درصد از موارد ناباروری ناشی از علل مردانه، ۴۰ درصد ناشی از علل زنانه و ۲۰ درصد ناشی از علل مشترک و ناشناخته است.
 
صادقی‌تبار درباره روش‌های کمک‌ باروری توضیح داد: منظور از روش‌های کمک‌باروری لقاح برون‌تنی یا لقاح آزمایشگاهی است. در این روش‌ها فرایند لقاح در محیط آزمایشگاهی که مشابه محیط رحم است، اتفاق می‌افتد. در آی وی اف، تخمک و اسپرم در محیط انکوباتور که کاملاً همانند رحم است قرار داده می‌شوند تا رشد کنند، در میکرواینجکشن، اسپرم به‌ طور مستقیم به داخل سیتوپلاسم تخمک تزریق می‌شود. البته شانس موفقیت در هر سیکل درمان حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد است و اگر سیکل نخست درمان موفقیت‌آمیز نبود، زوج‌ها نباید آن را به حساب بدشانسی یا ناکارآمدی درمان‌گران بگذراند، بلکه باید صبور باشند و درمان را تا حصول نتیجه ادامه دهند.
 
مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درباره هزینه‌های درمان ناباروری در ایران گفت: هزینه‌های درمانی در ایران نسبت به کشورهای دیگر و حتی منطقه بسیار کمتر است. در واقع قیمت خدمات درمان ناباروری در ایران، به‌رغم داشتن کیفیت و استانداردهای همسان با مراکز معتبر جهان، حدود یک‌ پنجم آن مراکز است.
 
صادقی‌تبار داشتن کلینیک‌های متعدد مرتبط با حوزه باروری را از مزایای یک مرکز درمان ناباروری دانست و گفت: حوزه باروری و تولید مثل حوزه‌ای بسیار گسترده است و مسائلی مانند سقط مکرر، ژنتیک و مانند اینها با ناباروری مرتبط است. به همین دلیل، در مرکز ما هفت کلینیک ناباروری، سقط مکرر، سلامت مادر جنین و نوزاد، اهدا و درمان‌های جایگزین، اندومتریوز، سلامت جنسی و بیماری‌های پستان وجود دارد که تقریبا تمام حوزه‌های مرتبط با سیستم تولید مثل و باروری را پوشش می‌دهد و مراجعان می‌توانند از خدمات این کلینیک‌ها بهره‌مند شوند.
 
مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا خاطرنشان کرد: هدف اصلی یک مرکز درمان ناباروری خوب نه فقط بارداری، بلکه تولد یک فرزند سالم است. به همین دلیل باید همه امکانات لازم در این زمینه را در اختیار داشته باشد. برای نمونه، زوج‌هایی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌هایی مانند تالاسمی، هموفیلی، نابینایی، ناشنوایی و مانند اینها را دارند باید بتوانند از مشاوره‌ها و اقدامات تشخیصی و درمانی ژنتیکی، مانند پی جی دی یا تشخیص ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی استفاده کنند. بنابراین، زوج‌های نابارور باید در انتخاب یک مرکز درمان ناباروری به این نکته توجه کنند که آیا آن مرکز همه خدمات مرتبط با یک بارداری موفق و تولد یک فرزند سالم را به‌صورت جامع و کامل و متمرکز دارد یا خیر.
 
از دیگر خدمات نوین مرکز ناباروری ابن سینا که برگرفته از پژوهش‌های ۱۱ ساله پژوهشگاه ابن سینا است و از یافته‌های جدیدی است که در مرزهای دانش قرار دارد، کاربرد سلول‌های بنیادین در افزایش توان باروری زنان و به عبارتی جوان‌سازی تخمدان است.  این اقدام که مرحله کارآزمایی بالینی خود را با موفقیت و نتایج درخشان پشت سر گذاشته است امروزه آمادگی ارائه خدمات درمانی را در کنار بانک ذخیره سلول‌های بنیادین بانوان در سن باروری فراهم کرده است.
 
از مهم‌ترین ویژگی‌های این خدمت جدید استحصال سلول‌های ارزشمند بنیادین از منشا خون قاعدگی زنان است که تا امروز بافتی ناکارآمد و مزاحم تلقی می‌شده در صورتی که مخزن ارزشمندی از این سلول‌های تمایز نیافته است و امید می‌رود سرآغاز توسعه روش‌های درمانی متنوع در سایر حوزه‌های پزشکی نیز باشد.
کد مطلب : ۵۹۳۱
نام شما

آدرس ايميل شما