۰
رییس سازمان غذا و دارو به سالم خبر گفت:

مقامات ارشد کشور بر اصلاح و فعالیت سامانه تی‌تک تاکید دارند

اصلاحات سامانه تی‌تک به معنای توقف فعالیت آن نیست و ما این قطار را حین حرکت مرمت می‌کنیم
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب : ۵۸۹۰
مقامات ارشد کشور بر اصلاح و فعالیت سامانه تی‌تک تاکید دارند
سالم‌خبر: رییس سازمان غذا و دارو گفت: اصلاحات سامانه تی‌تک به معنای توقف فعالیت آن نیست و ما این قطار را حین حرکت مرمت می‌کنیم.

محمدرضا شانه‌ساز در مورد آخرین وضعیت فعالیت سامانه تی‌تک به سالم خبر گفت: قرارداد سامانه تی‌تک ایراداتی داشت که ما در حال رفع آن هستیم. علاوه بر این ضمن استفاده از قابلیت های این سامانه و بدون متوقف کردن فرایند خدمات رسانی سامانه تی‌تک تلاش می کنیم که ایرادها و باگ های آن را نیز مرتفع کنیم.

وی افزود: تاکید مقامات ارشد کشور این است که اصلاحات تی‌تک در دستور کار قرار بگیرد و ما بر اساس دستورات داده شده در حال انجام این اصلاحات هستیم.

شانه ساز با تاکید بر اینکه این اصلاحات به معنای متوقف کردن فعالیت سامانه نیست و ما این قطار را حین حرکت مرمت می کنیم افزود: واقعیت این است
که در بحث کیک هایی که در آن ها دارو جاسازی شده بود یکی از ایرادات و مشکلات به سامانه تی تک باز می گشت. در واقع ما نتوانستیم رصد کنیم که این کیک ها از کجا وارد شدند و این بدان علت بود که سیستم ردیابی و رهگیری تی‌تک به خوبی عمل نکرد.
وی همچنین ادامه داد: البته می پذیرم که بخشی از مشکل هم به عدم وجود سیستم پخش منظم در حوزه غذا باز می گردد. اما به هر حال اگر باگ ها و ایرادات سیستم به خوبی برطرف شوند می توانیم امیدوار باشیم که طی یک یا دو سال آینده کاهش جدی قاچاق در حوزه واردات دارو و واردات کالاهای سلامت محور اتفاق بیافتد.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سامانه تی‌تک فی‌نفسه سامانه ای نیست که ما با آن مشکل داشته باشیم و معتقدیم این سامانه توانمندی های ارزشمندی دارد ادامه داد: اما مثلا ایرادات همین سامانه موجب
شد طی چند ماه گذشته حجم بالایی انسولین از کشور خارج شود، در حالی که اگر سیستم تی تک به خوبی و عاری از اشکال بود اصولا ما باید می توانستیم این قاچاق ها را ردیابی کنید.

وی همچنین در مورد کمبود داروهایی از قبیل قلم های انسولین در کشور گفت:  قیمت پایین داروهای پرمصرفی مانند قلم انسولین در کشور موجب شد تا ما تلاش کنیم با کنترل سیستم توزیع و سهمیه بندی آن برای داروخانه های منتخب و بیماران،  هم قابلیت رصد، پیگیری و کنترل بهتر میسر شود و هم از قاچاق و خروج غیرقانونی دارو از کشور جلوگیری کنیم.در حال حاضر هم ذخیره قلم انسولین در کشور برای حدود ۷۵ روز تا سه ماه موجود است و مقدار زیادی دیگری نیز در راه ورود به کشور است. البته ویال این دارو در کشور تولید می شود که مشکلی در این حوزه نداریم.

شانه‌ساز تصریح کرد: در مورد کمبودهای
سایر دارویی موجود در بازار نیز باید بگویم این کمبودها مربوط به داروهای جدید و اقلام کمیاب  است که همین نشان می دهد تاکید ما برای تولید حداکثری دارو در کشور بیراه نیست و ما باید به سمت تولید این داروها هم در کشور حرکت کنیم. 

وی در پاسخ به تاکید برخی ناظران و خبرنگاران مبنی بر کمبود انسولین در برخی استان ها و شهرها همچون کرج گفت: من از شما خبرنگاران می خواهم قبل از سوال درمورد این موارد از معاونت های غذا و داروی هر استان تحقیق کنید. در حال حاضر دشمن تلاش می کند که مشکلات کوچک را بزرگ کند ما باید مراقب باشیم و به این مشکلات دامن نزنیم. ما اینقدر انسولین در کشور داشتیم که در حجم بالا و وسیع از کشور قاچاق می شد. ضمن آنکه قیمت قلم انسولین در کشور ما حدود یک ششم تا یک هفتم  قیمت این دارو در کشورهای همسایه است و به همین
دلیل انگیزه برای قاچاق آن وجود دارد. ما برای آنکه جلوی این قاچاق را بگیریم از مسوولان گمرک در مبادی گمرکی و ورود و خروجی کشور و همچنین نیروهای انتظامی خواسته‌ایم که در کنترل این گونه مسائل به ما یاری رساندند. نتیجه آن که محموله‌های قاچاق بسیار زیادی در مدت کوتاهی توقیف شد‌. به همین دلیل هم هست که توزیع این دارو را به داروخانه‌های منتخب سپردیم . علاوه بر آن در شرایطی که هنوز زیرساختهای ما کامل نیست، سیستم رجیستریشنی را هم طراحی کرده‌ایم که بیماران به خوبی شناسایی شوند.

رییس سازمان غذا و دارو همچنین افزود: ما از رسانه‌ها می‌خواهیم که مرتب این موارد را که اغلب ریشه در واقعیت ندارند یا برای تامین منافع برخی افراد و گروه ها تحریف شده اند را تکرار نکنند و به نگرانی های مردم دامن نزنند.
 
 
کد مطلب : ۵۸۹۰
نام شما

آدرس ايميل شما