۰
محمود نجفی عرب، عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی:

چرا اصرار بر تولیداتی داریم که چند برابر قیمت جهانی تمام می شود؟

رییس سازمان غذا و دارو تحت فشار گروهی ورود مواد اولیه دارو را منع کرده است
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب : ۵۸۶۶
چرا اصرار بر تولیداتی داریم که چند برابر قیمت جهانی تمام می شود؟
سالم خبر: کسانی که در تصمیم گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ حوزه دارو مشارکت دارند نسبت به این حوزه نگاهی بنگاهی دارند تا ملی.

محمود نجفی عرب، عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی در چهارمین فارمافوروم  با بیان این مطلب افزود: در دهه ی اول و دوم پس از انقلاب حوزه ی داروی کشور دارای یک انسجامی بود که موجب شد تحولات صنعتی این حوزه در این مدت اتفاق بیافتد. از سال 71 تا 72 بود که این تحول و توسعه در حوزه صنعت دارو متوقف شد و دیگر چنین اتفاقی را تجربه نکردیم.

وی با اشاره به کوچک ماندن بازار دارویی کشور گفت: دو عامل موجب شده است که بیزینس دارو در اشل کوچک فعلی باقی بماند. تقریبا سرانه مصرف دارو در کشور 65 دلار است که اگر با ارز واقعی محاسبه شود این عدد خیلی کوچک تر از این رقم است. در کجای دنیا بیزینس دارو اینگونه است. در مقایسه با کشور ترکیه که جمعیت و ساختار حکومتی مشابهی دارد ما کجا بودیم؟ آنها کجا بودند؟ الان ترکیه کجاست و ما کجا هستیم؟ وضعیت تمامی صنایع مانند صنعت داروی کشوراینگونه است.

نجفی عرب
ادامه داد: ما در حوزه دارو یک مشکل اساسی داریم که درون خود این صنعت است. انسجامی که باید تصمیم سازی و تصمیم گیری‌ها در جهت رشد و تعالی صنعت، داشته باشیم نداریم . به نظر من کسانی که در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها مشارکت دارند بیشتر بنگاهی فکر می کنند تا ملی. به همین دلیل هم وقتی پشت میزها قرار می گیریم که در مورد صنعت دارو و مسائل آن حرف بزنیم عمدتا بنگاه خود را الگو قرار می دهیم و بحث مان را پیش می‌بریم.

وی همچنین با اشاره به اینکه دیگر هیچ یک از شرکت های مولتی نشنال راغب به سرمایه گذاری در کشور نیستند،گفت: یکی از اشتباهات بارز و بزرگ در حوزه صنعت کشور، ملی شدن صنایع بود. از گروه ملی فعالی که روزی تمام پوتین های سربازهای روس را تولید می کرد و نزدیک به 35 کارخانه و شرکت در آن فعال بود امروز اثری باقی نمانده است به جز فروشگاه‌های دو سه نبشی که در سطح شهرها مشاهده می شود. همه را از بین برده‌ایم. در بخش دارو نیز 17 -16 شرکت مولتی‌نشنال را ملی کردیم و با شرایطی که برای آنان ایجاد کردیم و با این وضعیتی که در
حوزه سیاست خارجی داریم مشخص است که هیچ یک دیگر راغب به سرمایه گذاری در کشورما نیستند.

این عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی ادامه داد:  در تمام دوره مدیریتم چه در حوزه داروپخش، سازمان صنایع ملی ایران و تی پی کو بزرگترین چالش ما این بود که بتوانیم شرکت‌های خارجی و به نام را مجاب کنیم که با هم یک سرمایه گذاری مشترک داشته باشم کمااینکه در زمینه پالایشگاه خون و پلاسما با ظرفیت 700 تنی پالایش پلاسما بسیاری از مصوبات را گرفته و محل ساخت آن نیز در نظر گرفته شد. اما در دولت آقای احمدی‎‌نژاد تمام سازو کار و زحمات ما با سلایق شخصی مدیران بعدی و تحریم ها نابود شد.

وی با اشاره به برخی کاستی های حوزه ی صنعت دارو عنوان کرد که بخشی از توسعه حوزه دارو مربوط به بیرون از ما و یک بخشی به درون این حوزه بازمی گردد. در حال حاضرهیچ کمپانی خارجی به خصوص آنهایی که سرشان به تن شان می ارزد حاضر نیست امروز در کشور ما سرمایه گذاری کند ما گفتیم داروهای تحت لیسانس تولید کنیم حداقل ریسک آنها پایین می آید در حال
حاضر نیز برخی شرکت‌ها 7 تا 8 دارو تحت لیسانس تولید می کنند اما سخت ترین شرایط را برای آنان مهیا کرده ایم. ما در این باره ده سال پیش مقررات نوشتیم و امضا کردیم و یکی از امضاکنندگان رییس فعلی سازمان غذا و دارو آقای شانه ساز است اما الان ایشان ورود مواد اولیه این داروها را گرفته است چون ایشان تحت فشار است.

نجفی عرب همچنین تصریح کرد که این فشار نیز از سوی گروهی از بیرون است برای اینکه بیزینس خود را رونق دهند تا تولیدات خود را با 6 تا 7 برابر جهانی به فروش برسانند و این سیاست چشم‌انداز خوشایندی ندارد چون اگر باب رقابت را در حوزه دارویی کشور باز نکنیم و نتوانیم این رقابت منطقی را جا بیندازیم در آینده نزدیک دچار مصیبت هایی در این حوزه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه ما واقعا چاره ای نداریم FATF را بپذیریم اظهار داشت: در نهایت هم خواهیم پذیریم از اوایل انقلاب ما در پی عضویت در WTO بودیم چون باید ملی فکر کنیم. در حال حاضر این سازمان 164 عضو دارد و آخرین کشوری که دو سال پیش عضو این سازمان شد کشور افغانستان بود در حالی که حالا
تنها کشورهای قرقیزستان، قزاقستان، ایران، سوریه، عراق و یکی دو کشور دیگرآسیای میانه عضو این سازمان نیستند.

نجفی عرب با رد برخی اظهارات در مورد تاثیر پذیرش FATF بر حوزه دارو عنوان کرد: برخلاف برخی اظهارات نیز این گونه نیست که این به ضرر صنایع داروسازی کشورنیست صادرات داروی ما از اول امسال تا امروز حدود 27 تا 28 میلیون دلار بوده است تا زمانی که به دنیای بیرون وصل نشویم صنعت دارو در کشورنمی تواند توسعه پیدا کند. بازار این صنعت نمی تواند بزرگ شود. مصرف دارو را هم هم که دائما توی سرش می زنیم.

وی همچنین ادامه داد: مگر ما از کشور اردن از جهت تکنولوژی و تولید دارو چه کم داریم که یک میلیارد دلار صادارت دارو دارد.  از ترکیه چه کم داریم که صادراتی معادل 5 میلیارد دلار دارد. این فلاکتی است که خود مسبب آن هستیم. صنعت داروسازی کشور این پتانسیل را دارد و از روش ایجاد رقابت در این صنعت است که ما هم بتوانیم به این نقطه برسیم وگرنه اگر درها را ببندیم که تا امروزهم بسته‌ایم  داستان خودروسازی ما برای صنعت دارو نیز تکرار
می شود.

نجفی عرب با اشاره به دچار شدن سرنوشت دارو به سرنوشت خودرو در کشور گفت: مگر ما در بحث خودرو در این 40سال موفق بوده ایم؟ تمام آلودگی شهرهای بزرگ از خودرو است ما یک میلیون و 200 هزار خودرو در سال تولید می کنیم تجربه ایران در مورد کالاهایی که دورش را بستیم به همین سرنوشت دچار خواهد شد.ما قوانین فرادستی و بالادستی می نویسیم قانون داریم اما خود آن را نقض می کنیم به همین دلیل نیز محیط مان دائما دستخوش تغییرات است.

وی توصیه کرد که بهترین راه در حال حاضر تولید داروهای تحت لیسانس است. وزارت بهداشت نباید اینگونه با این صنعت اینگونه برخورد کند. برای حمایت از صنعتی که در حال حاضر Efficient و feasible نیست اصرار بر تولیداتی داریم که چند برابر قیمت جهانی تمام می شود و این اشتباه است و باید اصلاح شود.برای بزرگ شدن حوزه داروی کشور از این 25 تا30 میلیارد تومان تنها راه و فضا را باز کنیم تا بتوانیم هم برای آموزش و هم بهبود ساختار نرم افزار و سخت افزار هم برای تولیدات تحت لیسانس از آن بهره برده و رقابت ایجاد  کنیم.
 
 
کد مطلب : ۵۸۶۶
نام شما

آدرس ايميل شما