سازمان غذا و دارو خود مقصر است

سید هادی احمدی ، عضو شورای عالی داروخانه های ایران

24 آذر 1398 ساعت 10:51

سالم خبر: چگونگی واردات واکسن آنفلوانزا در طی سالهای گذشته نشان می دهد که سازمان عریض و طویل غذاودارو هنوز نتوانسته است آمار دقیقی از نیاز جامعه را درخصوص مصرف این دارو داشته باشد ومدیریت کند.


سالم خبر: چگونگی واردات واکسن آنفلوانزا در طی سالهای گذشته نشان می دهد که سازمان عریض و طویل غذا و دارو هنوز نتوانسته است آمار دقیقی از نیاز جامعه را درخصوص مصرف این دارو داشته باشد ومدیریت کند.
 
سید هادی احمدی ، عضو شورای عالی داروخانه های ایران طی سخنانی با بیان این مطلب افزود : ضعف مدیریت این سازمان در واردات دارو به شدت بیانگر این واقعیت است که مسبب برخی از کمبودهای دارویی کشور، خود سازمان غذاو دارو است. و ظاهرا قطار تغییرات این سازمان دوباره باید به حرکت در آید واز مدیران شایسته و خوش فکر و به دور از رانت استفاده کند . 
 
 
وی گفت: آمار، زیربنای تمام حرکت هایی است که در سازمان انجام می شود و درصورتی که آمار قابل اطمینانی در سازمان وجود نداشته باشد ، برنامه ریزی با مشکل مواجه خواهد شد و امکانات موجود در مسیر درست به کار گرفته نخواهد شد.
 
وی همچنین با اشاره به نیاز سالانه کشور به واکسن آنفلوانزا ادامه داد،با توجه به رشد جمعیت و افزایش سن جمعیت ایران ؛ آمار مصرف واکسن آنفلوانزا نشان میدهد که ما در سال ، حدود ۲ میلیون عدد واکسن آنفلوانزا در کشور نیاز داریم.
 
احمدی افزود: در سال ۱۳۹۶ حدود ۳ میلیون عدد واکسن آنفلوانزا وارد کشور شد! که تعداد زیادی از آن مصرف نگردید و امحاء شد! آنقدر واکسن زیاد وارد شد که در آخر سال ۹۶ شرکتها بدون فاکتور به برخی داروخانه ها واکسن اهدا میکردند! در سال ۱۳۹۷ حدود ۱/۴ میلیون عدد واکسن آنفلوانزا وارد شد که در آن سال هم مقداری مصرف نشد! اما در امسال یعنی ۱۳۹۸ تعداد ۱/۸۶۰میلیون  عدد واکسن آنفلوانزا وارد شد که رشدی معادل ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشت و علی رغم تبلیغات منفی علیه واکسن آنفلوانزا حدود ۵۵ درصد تلقیح این واکسن نیز نسبت به سال گذشته بیشتر شد.
 
وی همچنین تاکید کرد : براساس نظر کارشناسان دارویی برای تهیه واکسن آنفلوانزا ، حداقل باید ۷ تا ۹ ماه قبل از واردات  به تولید کننده سفارش داده شود.
 
عضو شورای عالی داروخانه های ایران همچنین با اشاره به کمبود این واکسن در ماه آذر اظهارداشت : در موج جدید شیوع آنفلوانزا که از آذر ماه شروع شد، تراژدی واکسن آنفلوانزا دوباره  تیتر اول روزنامه ها شد.همه دست به کار شدند و برخی نیز برای آرام کردن اوضاع نابسامان درمان اعلام کردند که کمبود واکسن آنفلوانزا نتیجه تقاضای القایی و نگرانی مردم است.
 
وی همچنین با اشاره به سخنان وزیر بهداشت ودرمان مبنی بر این که کمبودی در خصوص واکسن آنفلوانزا وجود ندارد و تزریق آن فقط برای گروههای آسیب پذیر است گفت : سخنگوی محترم مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز اعلام نمود که برخی افراد تلاش میکنند ته مانده واکسن های وارد شده را با ایجاد تقاضای القایی به مردم بفروشند! ولی آنچه واقعیت داشت شیوع آنفلوانزا در سراسر کشور بود که تعدادی قربانی نیز گرفته بود و واکسن آنفلوانزا در هیچ داروخانه ای موجود نبود. در حالی که در اوایل آذر ماه وزیر محترم بهداشت اعلام نمودند که با پیگیریهای صورت گرفته ظرف هفته آینده این واکسن مجددا وارد بازار خواهد شد! در پی این اعلام ها بود که موج مراجعین به داروخانه ها شدت گرفت و قابل تصور بود که جواب همه آنها " نداریم" بود.
 
وی همچنین ادامه داد در۲۰ آذر ۹۸ آقای ترکی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در روزنامه سفید فرمودند : در تمام داروخانه ها و مراکز بهداشتی واکسن آنفلوانزا به وفور وجود دارد! این در حالیست که در دور جدید شیوع آنفلوانزا که از اوایل آذر ماه شروع شده است تا لحظه نگارش این متن حتی یک عدد واکسن آنفلوانزا هم در سطح داروخانه ها توزیع نشده است.


کد مطلب: 5801

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/5801/سازمان-غذا-دارو-خود-مقصر

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com