۰

دلزدگی وزارت بهداشت از معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان

دیناروند: معافیت مالیاتی که شرکت های دانش بنیان از آن بهره مند هستند بسیار ناچیز است
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب : ۵۷۹۶
دلزدگی وزارت بهداشت از معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان
سالم خبر: چندی پیش افشین کلاهی، رییس مجمع تشکل های دانش بنیان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، زیان ناشی از 163 ساعت قطعی اینترنت را برای شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها، معادل 10 هزار میلیارد تومان دانست. این در حالی بود که مدیر مرکز روابط عمومی وزرات بهداشت در واکنش به این اظهارات او در توییتی عنوان کرد:" دیگه خودتون حساب کنید در یکسال چقدر درآمد دارند و چقدر فرار مالیاتی فقط در همین گروه است؟؟!"

به گزارش سالم خبر؛ قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان در حالی این شرکت ها را به مدت 15 سال از پرداخت مالیات، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی معاف کرده است که بسیاری از کارشناسان
توییت مدیر مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت را ناشی از نگاهی می‌دانند که وزارت بهداشت نسبت به شرکت های دانش بنیان دارد. نگاهی که در مراسم های رسمی؛ دستاوردها و صرفه جویی های ارزی این شرکت ها را مصادره به مطلوب می کند اما دیگر گاه از موانع ایجاد شده بر سر راه بالندگی آنها دفاع می کنند؛ شاید به این دلیل که رشد و توسعه بخش خصوصی در حوزه سلامت از قدرت و سیطره این وزارتخانه بر کنترل و دخالت در بازار این محصولات می کاهد.

رسول دیناروند رییس سابق سازمان غذا و دارو در اولین سمپوزیوم صنفی حوزه دارو و سلامت در پاسخ به اینکه آیا در این شرکت واقعا اماکن فرار مالیاتی وجود دارد یا خیر گفت: همه درآمدهای شرکت های دانش بنیان مشمول
معافیت مالیاتی نیست. ممکن است شرکت دانش بنیانی ده محصول تولید کند اما یک محصول آن از نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشمول معافیت مالیاتی شناخته شود. بنابراین گرچه معافیت مالیاتی گرچه یک امتیاز قابل توجه برای این شرکت ها محسوب می شود ولی لزوما همه از آن بهره مند نیستند.

وی افزود: معافیت مالیاتی که شرکت های دانش بنیان از آن بهره مند هستند بسیار ناچیز است و ابدا عدد بزرگی محسوب نمی شود. یعنی معافیت قانونی بسیاری از نهادهای بزرگ گاهی به تنهایی چندین برابر کل معافیت های چند هزار شرکت دانش بنیان است. ضمن آنکه شفافیت عملکرد در حوزه شرکت های دانش بنیان بسیار بیشتر از سایر بخش های اقتصادی در کشور است. این شرکت ها
معمولا زیرپله ای نیستند و ساختار روشن اما با سود پایین دارند و همین موجب می شود که اتفاقا کسانی که به دنبال سوءاستفاده های اقتصادی هستند کمتر به این حوزه ورود می کنند.

دیناروند تاکید کرد: ما اگر به دنبال توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور هستیم باید این امتیازات حفظ شوند. درواقع برداشتن معافیت های مالیاتی در هرجایی از اقتصاد اگر به نفع کشور باشد اتفاقا در بخش دانش بنیان این اتفاق نباید بیافتد.

این عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه تهران ادامه داد: زیان قطعی اینترنت عمدتا برای شرکت هایی اتفاق افتاد که پلت فرم اینترنتی و دیجیتال دارند؛ برای مثال شرکت هایی که فروش آنلاین دارند. با قطعی اینترنت تنها درآمد این
شرکت ها آسیب ندید بلکه کل کسب و کار آنها با لطمات جدی مواجه شد.

وی تصریح کرد: باید بدانیم که شرکت های پلت فرم تکنولوژی، سود ناچیزی دارند ناچیز است هرچند ممکن است فضای کسب و کار بزرگ باشد. درواقع وقتی از زیان این شرکت ها به دلیل قطعی اینترنت صحبت می شود منظور این نیست که از درآمد یا سود این شرکت ها کاسته شده است بلکه منظور این است که فضای حاکم بر این کسب و کارها آسیب دیده است. ما باید بدانیم که این آسیب تبعات دیگری همچون بی اعتمادی و دلزدگی در میان فعالان این حوزه به دنبال خواهد داشت حال آنکه تمام تلاش سیاست گذاران ما باید به این معطوف باشد که روحیه و انگیزه برای حرکت در مسیر اقتصاد دانایی محور را ارتقا ببخشند.
 
کد مطلب : ۵۷۹۶
نام شما

آدرس ايميل شما