۰
سید سجاد رضوی دبیر و رییس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت:

وزارت بهداشت همچنان در برابر دخالت بیمه‌ها در قیمت‌گذاری دارو مقاومت می‌کند

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب : ۵۷۷۳
وزارت بهداشت همچنان در برابر دخالت بیمه‌ها در قیمت‌گذاری دارو مقاومت می‌کند
سالم خبر: یکی از نقش های سازمان های بیمه گر در همه جای جهان دخالت در قیمت گذاری دارو و نظارت بر اجرای راهنماهای بالینی است. نقشی که نه تنها از درمان های نا به جا و استفاده نامناسب و بی رویه ی داروها جلوگیری می کند بلکه مدیریت هزینه های نظام سلامت را نیز در دستور کار خود قرار می دهد. این در حالیست که در کشور ما دهه هاست وزارت بهداشت با لابی بخش از بدنه دارویی کشور در تعیین یک جایگاه قانونی برای سازمان های بیمه گر که پرداخت کننده اصلی هزینه های سلامت و دارو هستند و ورود آنها به پروسه قیمت گذاری دارو مقاومت می کند.

سید سجاد رضوی دبیر و رییس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت در این باره معتقد است: همه تلاش سازمان های بیمه گر و اعضای شورای عالی بیمه این است که شاخص های سلامت را در کشور را ارتقا بدهند اما این مساله در شرایطی به خوبی محقق می شود که در تصمیم گیری ها برای قیمت گذاری دارو و ورود دارو به لیست دارویی کشور حضور موثر و پررنگ تری داشته باشند؛ با این حال همچنان در برابر دخالت دادن بیمه ها در امر قیمت گذاری دارو مقاومت می شود.

وی افزود: در واقع پس از آنکه دارو وارد فارماکوپه و قیمت گذاری شد تازه برای تعیین میزان پوشش بیمه ای به شورای عالی بیمه ارجاع داده می شود. این در حالیست که در کشورهای دیگر بیمه ها به طور شفاف از همان ابتدا درگیر قیمت گذاری و چانه زنی برای قیمت دارو هستند
تا پرداخت از جیب مردم را کاهش پیدا کند و هزینه های کلان دارویی بهتر مدیریت شود. بنابراین پیشنهاد مشخص من این است که اگر دارویی وارد فارماکوپه می شود همان موقع باید قیمت و وضعیت پوشش بیمه ای آن نیز مشخص شود؛ یعنی یا دارو وارد فارماکوپه نشود یا همان زمان ورود تکلیف پوشش بیمه ای آن هم تعیین شود وگرنه برای اقشار آسیب پذیر و دهک های پایین تر جامعه کاری نکرده ایم.

رضوی تاکید کرد: طبق تمام اسناد بالادستی از جمله سیاست های ابلاغی، برنامه های توسعه پنج ساله و غیره، مدیریت اقتصادی نظام سلامت باید تحت مدیریت و نظارت وزارت بهداشت، اما بر عهده سازمان های بیمه گر قرار بگیرد. درواقع بسیاری از بحث ها و چالش های اقتصادی دارو با ورود بیمه ها حل می شوند. مدیریت اقتصادی بیمه ها می تواند با کیفیت ترین داروها را با بهترین قیمت ها و به عادلانه ترین شکل در اختیار بیماران قرار دهد.

وی با انتقاد از رویکردی که می گوید داروها نوع پوشش بیمه ای و توان پرداخت مردم وارد لیست دارویی کشور شوند ادامه داد: اینکه بگوییم دارویی وارد فارماکوپه شود اما تحت پوشش قرار نگیرد و مردم آن را با قیمت آزاد تهیه کنند صحیح نیست. کدام مردم با قیمت آزاد دارو را خریداری کنند؟ اگر استفاده از دارویی ضرورت دارد نباید پوشش بیمه ای آن حذف شود اما می توان پوشش بیمه ای را برای همه افراد کم کرد. مثلا فرانشیز دارو را 30 درصد به
35 درصد برسانیم ولی داروهای جدید را تحت پوشش دربیاوریم درنهایت هم نقش سازمان های حمایتی در حمایت از اقشار آسیب پذیرتر پررنگ تر شود.

رضوی افزود: اما ما نمی توانیم در شرایطی که با محدودیت منابع مواجه ایم مردم را به دنبال خود بکشیم و دارو بیاوریم و تحت پوشش هم قرار ندهیم و فاصله داروهای فارماکوپه و داروهای تحت پوشش را افزایش دهیم. هرچه این فاصله بیشتر شود آسیب بیشتری به اقشار کمتر برخوردار وارد خواهد شد.

دبیر دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت با بیان اینکه سیاست گذاران و تصمیم گیران باید در مقابل تصمیم هایی که می گیرند به ذینفعان خود و جامعه پاسخگو باشند و شفاف عمل کنند، تصریح کرد: شفافیت در رفتار و تصمیم گیری ها کمک می کند تا ضمن آنکه جلوی فسادهای احتمالی گرفته می شود نقدهای کارشناسان نیز مورد بتوجه قرار بگیرد تا در نهایت از خروجی کارامدتری بهره مند شویم. علاوه بر این شفاف بودن با مردم موجب می شود که محدودیت های سیاست گذار برای آنها عیان شود و همدلی و درک متقابل بهتری میان جامعه و مسوولان شکل بگیرد و اعتماد در جامعه بالا رود.

رضوی معتقد است که علاوه بر بیمه ها حتی نمایندگان بیماران نیز باید در جلسات قیمت گذاری و ورود دارو به فارماکوپه حضور داشته باشند و در این باره می گوید: مگر می شود که به طور مثال برای بیماران مبتلا به ام اس تصمیم گرفت بدون اینکه نماینده آنها در جلسه
داشته باشد و مشکلات آنها شنیده شود. به رغم اینکه برخی ادعا می کنند که تعداد محدودی از داروها مربوط به چند دسته خاص بیماری، بیشترین بار هزینه دارویی کشور را ایجاد کرده اند، با این حال نمی توان به راحتی این دارو را کنار گذاشت و به بیماران اعلام کرد چون شما عمر کمی دارید و دارویتان گران است و استفاده از این دارو تنها برایتان چند صباحی زندگی بیشتر همراه با رنج به همراه دارد پس ما در دسترسی شما به داروهای مورد نیازتان یا پوشش های بیمه ای آنها محدودیت ایجاد می کنیم. درواقع تا وقتی صدای خود بیماران شنیده نشود باز هم خروجی سیاست گذاری و قیمت گذاری برای دارو بهینه نخواهد بود.

وی افزود: می خواهم بگویم زمانی می توان تصمیم های جامع و کارامد بگیریم که نیازهای جامعه، بیماران، پزشکان و محدودیت های سیاست گذار در کنار هم و به طور مستند و مبتنی بر شواهد علمی شنیده و درنظر گرفته شود. در این شرایط است که می توان انتظار داشت سیاست ها در عمل به خوبی به نتیجه دلخواه خود برسند. اما در نبود چنین شرایطی، خروجی سیاست ها و تصمیم گیری ها با نسخه پزشکان همخوانی نخواهد داشت؛ همانگونه که در حال حاضر می بینیم وضعیت این چنین است. سیاست گذاری برای دسته قلم های انسولین تا وقتی اینترمنت نشود فقط به درد مقاله نوشتن و استفاده آموزشی و پژوهشی می خورد اما در مرحله اجرا کارایی نخواهد داشت. در واقع برگزاری
همایش ها و جلسات و بحث پیرامون قیمت گذاری دارو و غیره وقتی اثربخش خواهد بود که منجر به تغییر رفتار در نسخه نویسی پزشکان و تقاضای بیماران شود.  

رضوی با تاکید بر نقش تعارض منافع در عدم ایجاد شفافیت گفت: نکته مهم دیگر در نبود شفافیت در تصمیم گیری ها برای دارو به تعارض منافع باز می گردد. در حال حاضر طبق قانون سال 1344، سه عضو از چهار عضو تصمیم گیرنده و تعیین کننده قیمت دارو داروساز هستند، آیا فکر نمی کنیم در این پروسه تعارض منافع بوجود می آید و برای رفع آن باید نمایندگان طیف گسترده تری از ذینفعان در این تصمیم گیری ها شرکت داشته باشند؟

وی افزود: در حال حاضر گایدلاین های بیماری های مختلف کشور توسط بهترین متخصصان نوشته می شود اما کارشناس سازمان بهداشت جهانی اولین مساله ای که مطرح کرد همین بود که چه تضمین یا حداقل خوداظهاری ای از سوی تنظیم کنندگان این گایدلاین ها در دست دارید که نشان دهد آنها در تهیه این گایدلاین ها نفع شخصی خود را مورد توجه قرار نداده و اشتراک منافع ندارند؟ ما شواهد یا حتی اظهارنامه ای برای اثبات آن در دست نداشتیم.

رییس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت مدعی شد: در قیمت گذاری دارو هم همین مساله تضاد منافع به شدت به چشم می خورد. چه کسی می تواند اثبات کند اصرار من برای ورود یک دارو به لیست بیمه مبتنی بر شواهد علمی و تنها به دلیل دغدغه من برای بیماران است و نه
به دلیل اینکه مثلا فلان عضو خانواده من در شرکت تامین کننده آن دارو ذینفع است؟

وی با بیان این نکته که عدم امکان فرجام خواهی به ذینفعان در روند قیمت گذاری دارو چالش دیگر این حوزه است گفت: در حال حاضر کمیسیون قیمت گذاری قیمتی را برای دارو تعیین می کند اما این قیمت برای تامین کننده صرفه اقتصادی ندارد؛ نتیجه اینکه در تامین آن دارو دچار مشکل می شویم. در مورد پوشش بیمه ای دارو ها نیز همین طور است؛ اما اگر این امکان مهیا شود که مصوبه ای که مبتنی بر شواهد و مستندات نبود امکان برگشت آن وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات موجود حل خواهد شد.

وی افزود: در واقع تامین کننده، پرداخت کننده، بیمار، پزشک و غیره همه شرح وظایفی دارند. بیمار هم اگر آگاه و توجیح شود و اطلاعات شفاف دریافت کند آنگاه اوضاع سیاست گذاران را درک خواهد کرد اما اگر این آگاهی دهی وجود نداشته باشد و بخواهیم با محدودیت هایی امروز که داریم همچون زمان قبل از تحریم ها جلو برویم در میانه راه می مانیم و در این شرایط نارضایتی ها بیشتر خواهد شد. مردم باید با اصول خود مراقبتی و بهداشتی بیشتر آشنا شوند، سبک زندگی سالم را بیاموزند و آن را در پیش بگیرند، تغذیه سالم نداشته باشند و در نهایت پس از ابتلا به انواع بیماری ها از سیاست گذار انتظار داشته باشند داروهای آنها را تامین کرده و با کمترین هزینه در اختیار آنها قرار دهد.
 
کد مطلب : ۵۷۷۳
نام شما

آدرس ايميل شما