۰
نگاهی به برآوردهای موجود از وضعیت دیابت و دارو و درمان آن در کشور:

با وجود صرف هزینه‌‎‌های بالا برای دیایت؛ خروجی مناسبی نداریم

6 میلیون بیمار مبتلا به دیابت در کشور موجود؛ 8 میلیون بیماران تازه نفس دیابت در راه
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب : ۵۷۱۴
با وجود صرف هزینه‌‎‌های بالا برای دیایت؛ خروجی مناسبی نداریم
سالم خبر: هزینه دارویی بیماران مبتلا به دیابت که انسولین مصرف می‌کند اگر چه به طور متوسط ۷ برابر بیمارانی است که از داروهای خوراکی استفاده می کنند اما سایر شاخص های کنترل دیابت از جمله فشار خون و چربی خون نشان می دهد که تنها حدود 14 درصد از این بیماران تحت کنترل هستند.

به گزارش سالم خبر؛ با احتساب هزینه‌ی داروهای دیابت از جمله انسولین در حال حاضر در جایگاهی ایستاده ایم که بیش از 30 میلیون سال زندگی از دست رفته داریم بدین معنا که  به رغم هزینه فراوان برای کنترل و مراقبت از این بیماری خروجی مناسبی نداریم.

به گفته فریدون عزیزی رئیس پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال حاضر
هزینه دارویی بیماران مبتلا به دیابت در ایران به ۱۷۰۰ میلیارد تومان و هزینه سرانه به ۲.۸ میلیون تومان رسیده است. این هزینه برای مبتلایانی که انسولین مصرف می‌کنند (۲۵ درصد کل) سالانه ۸ میلیون تومان و برای آنها که داروهای خوراکی مصرف می‌کنند (۵ درصد) به میزان ۱.۱۳۰ میلیون تومان است؛

وی می گوید: تا سه دهه پیش درمان دارویی دیابت منحصر به سه گروه از داروهای خوراکی، انسولین ساده و NPH بود اما در دهه‌های اخیر داروهای خوراکی متعددی برای درمان دیابت تولید شده و هم‌چنین انسولین‌های نوترکیب برای درمان بیماران عرضه شده‌اند. داروهای جدید گران‌تر بوده و بین 5 تا20 برابر هزینه بیشتری را به بیماران تحمیل می‌کنند.

استفاده
از این داروها برای همه بیماران دیابتی، جز در کشورهای با تولید ناخالص بالا، امکان‌پذیر نیست. در کشور ما نیز که بیش از ۶۳ درصد بازار داروهای دیابت ایران در دست برندهای وارداتی است توجه به این مساله اهمیت بیشتری پیدا می کند و رشد بیش از ۵ برابری ارزش بازار داروهای دیابتی از ۹۲ تا ۹۷ خود گواهی بر این مدعا است.

عزیزی براساس آخرین آمار تعداد بیماران مبتلا به دیابت در کشور را حدود 6 میلیون بیمار اعلام می کند ضمن آنکه حدود ۸ میلیون نفر نیز در مرحله پیش دیابت یا پره‌دیابتی‌ هستند.

وی همچنین تاکید می کند که از هر ۶ نفر در کشور یک نفر قندخون بالا دارد و این در حالیست که در تهران از هر ۳ نفر افراد بالغ یک نفر دارای قندخون
بالا است؛ ضمن آنکه سالانه ۱ درصد به بیماران مبتلا به دیابت و ۲ تا ۴ درصد به مبتلایان به پره‌دیابتی‌ اضافه می‌شود.

نه از نظر آماری و نه بالینی مراقبت خوبی از بیماران نداریم

اما نکته قابل توجه دیگر این است که در کشور ما به رغم هزینه بالا برای درمان بیماران مبتلا به دیابت و تحت درمان قرار نگرفتن نیمی از مبتلایان، حتی بیماران تحت درمان هم مراقبت های خوبی را دریافت نمی کنند.

مجید داوری عضو هیات علمی گروه اقتصاد و مدیریت دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این باره می گوید: در مورد بیماری دیابت باتوجه به سطح بیماری با بررسی های پنج ساله و براساس داده های معتبر، نحوه مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت را مورد بررسی
قرار دادیم. با دسته بندی بیماران به دسته های کنترل خوب، متوسط و ضعیف دیدیم که بیش از حدود 60 تا 70 درصد بیماران، بیماری خود را به خوبی کنترل نمی کنند و این در صورتی است که تنها آزمایش هموگلوبین ای وان سی (HbA1C ) را در نظر بگیریم؛ اما اگر سایر شاخص های کنترل دیابت از جمله فشار خون و چربی خون را همزمان هم مد نظر قرار دهیم و کنترل کنیم تنها حدود 14 درصد از بیماران تحت کنترل هستند. این در حالیست که انسولین ها یارانه و پوشش زیادی را دریافت می کنند و هزینه زیادی را بر نظام سلامت ما تحمیل می کنند.

داوری تصریح کرد: بررسی های ما نشان می دهد ما قبل از این پنج سال درصد بیماران مبتلا به دیابت که بیماریشان تحت کنترل مناسب بود حدود 13.8 درصد
بود که بعد از دوره پنج ساله این رقم به 14.2 درصد رسید. پس ما نه از نظر آماری و نه از نظر بالینی مراقبت خوبی از این بیماران نداریم و منابعی که هزینه می کنیم منجر به ارتقای سطح سلامت آنها نمی شود. اگر از این عدم کنترل صحیح مدلسازی 20 ساله داشته باشیم می بینیم که باتوجه به جامعه اماری پنج میلیون و 400 هزار بیمار مبتلا به دیابت نوع دو داریم،

وی گفت: بیش از 30 میلیون سال زندگی از دست رفته داریم. درواقع به رغم هزینه فراوان خروجی مناسبی نداریم. در حالیکه اغلب بیماران ما در فاصله سنی 45 تا 65 سال و در دوره بهره وری زندگی خود هستند، زندگی از دست رفته بهره ور ما بیش از 580 هزار میلیارد تومان در طول این سال ها خواهد بود.
 
 
کد مطلب : ۵۷۱۴
نام شما

آدرس ايميل شما