۰
طاهر موهبتی، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران در گفت و گو با سالم خبر:

سونوگرافی حاملگی از رتبه نخست هزینه‌های بیمه به رتبه ششم تنزل یافت

ما فقط از داروی ژنریک حمایت می‌کنیم
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب : ۵۷۰۶
سونوگرافی حاملگی از رتبه نخست هزینه‌های بیمه به رتبه ششم تنزل یافت
سالم خبر: سونوگرافی حاملگی در سال‌های قبل در حالی در رتبه‌ی نخست هزینه‌های بیمه قرار داشت که پس از ابلاغ گایدلاین ها و راهنماهای بالینی به رتبه‌ی ششم هزینه های بیمه تنزل پیدا کرد.

طاهر موهبتی، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب گفت: اخیرا برای آنتی‌بیوتیک‌ها هم اقدامات مشابه انجام و برای درمان بیماران مبتلا به سرطان این کار در حال انجام است. درواقع با ۴۲۹ مورد راهنمای بالینی ابلاغ شده، که بخشی از مدیریت مصارف دقیقا محصول این بخش کار است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بیمه‌ها در قیمت‌گذاری دارو حضور فعال و قدرتمندانه‌ای ندارند یا نه گفت: گرچه ما در حال حاضر در کمیسیون قیمت گذاری حضور نداریم اما اینگونه هم نیست که هیچ
نقشی نداشته باشیم.  به هرحال پس از آنکه دارویی توسط سازمان غذا و دارو قیمت گذاری شد، بحث آن وارد شورای عالی بیمه که متشکل از نمایندگان 4 سازمان بیمه گر است، می شود تا با مطالعه میزان هزینه اثربخشی آن برای تعیین وضعیت پوشش بیمه ای مورد بررسی و در شورای عالی بیمه ای اتخاذ تصمیم  کنند.

موهبتی همچنین نقش بیمه در کنترل مصرف و ترویج مصرف منطقی دارو را رد کرد و اظهار داشت: درمورد نقش بیمه های در کنترل مصرف القایی و غیره متاسفانه به این سادگی ها نیست. اینها در کتاب‌ها است‌؛ اما در میدان عمل اینگونه نیست. در میدان عمل بسیاری از داروهایی که الان پزشکان تجویز می کنند، برند است و اصلا ما حمایت بیمه ای نمی‌کنیم. چرا مردم الان حس می‌کنند که حمایت بیمه ها ضعیف‌ است؟ چون وقتی پزشک
داروی برند تجویز می کند، فکر می کنند حتما این تجویز صلاح است. اما وقتی دارو تحت‌پوشش بیمه نیست و تنها قیمت ژنریک آن را بیمه می پردازد، مابه‌التفاوت را باید خود بیمار بپردازد. بعد شما می‌گویید این چه حمایت بیمه‌ای است؟! درحالی‌که ما حمایتمان درست است و از داروی ژنریک حمایت می‌کنیم.

رییس بیمه سلامت ادامه داد: علاوه بر این حتی محدود پزشکانی هستند که خارج از فارماکوپه دارویی ایران، دارو تجویز می کنند هرچند که تخلف است و هیچ داروخانه ای اجازه‌ی فروش این دارو را ندارد. اما بیمار از هر طریقی آن را تهیه می کند. پس اینطور نیست که شما گمان کنید اگر بیمه دارویی را تحت‌حمایت خود در نیاورد، مثلا پزشک آن را تجویز نمی‌کند؛ نه. او تجویز خودش را انجام می‌دهد، بیمار هم به هر
طریقی آن را تهیه می کند و در نهایت پرداخت از جیب مردم بالا می رود.

 وی همچنین درباره امکان تعامل بین بیمه و پزشکان توضیح داد:  نظارت‌های دقیقی بر تجویز وجود دارد؛ مثلا ما در بیمه الان خیلی به تجویز کاری نداریم. جالب است بدانید تنها 8 درصد هزینه‌های ما هزینه‌ی تجویز است. بدین معنی که تجویز تنها 8 درصد هزینه ها‌ی ما را تشکیل می دهند؛ اما 92 درصد دیگر را نیز همین تجویز کنندگان تولید می‌کنند. به همین دلیل ما اخیرا با انجمن‌های علمی، پزشکان و گروه‌هایی که داروهایی با هزینه بالاتر دارند جلساتی داشته ایم و تلاش می کنیم با همراهی آنها مشکلات بخش را به حداقل برسانیم. یعنی تلاش می کنیم جامعه‌ی پزشکی را با مشکلات مردم و کشور همراه کنیم.

موهبتی ادامه داد:  مشکل دیگر ما  فرهنگی
است؛ یعنی اینکه مردم فکر می کنند پزشکی که داروی زیاد تجویز نمی کند باسواد نیست. در حالی که باید توجه داشته باشیم هر پزشکی که زیاد دارو می‌نویسد، دال بر سوادش نیست. بنابراین ما باید سواد سلامت جامعه را بالا ببریم، جامعه‌ی پزشکی را همراه کنیم و با آن تعامل داشته باشیم. با بخشنامه‌ و غیره این مسائل نتیجه نمی‌دهد. ما که نمی‌توانیم به پزشک بگوییم شما باید اینطور تجویز کنی یا نکنی! زیرا بحث تشخیصی مطرح است. ممکن است تشخیص دو پزشک متفاوت باشد. پزشکان می گویند ما در قبال تشخیص خودمان پاسخگو هستیم، و کسی نمی تواند به ما بگوید اینطور تشخیص بده یا تجویز کن. البته در این بخش برای بسیاری از داروها راههای بالینی از سوی وزارت بهداشت ارجاع شده که بسیار کمک کننده است.

 
کد مطلب : ۵۷۰۶
نام شما

آدرس ايميل شما