۰
علی عماری الهیاری، رییس اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی:

تولیدکنندگان در تخصیص ارز 4200 تومانی بازنده‌ی مطلق بودند

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : ۵۶۸۸
تولیدکنندگان در تخصیص ارز 4200 تومانی بازنده‌ی مطلق بودند
سالم خبر: تاثیر نه چندان خوشایند ارز 4200 تومانی، نه تنها در صنعت دارو مورد نقد است که صاحبان صنایع تجهیزات پزشکی نیز اظهار می دارند که عوارض این نوع ارز در صنعت تجهیزات پزشکی نیز متبلوراست.

به گزارش سالم خبر،علی عماری الهیاری، رییس اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در نشست تاثیر آزادسازی نرخ ارز دارو و ملزومات پزشکی بر عدالت در سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران آسیب های این ارز بر صنعت تجهیزات پزشکی را تشریح کرد و گفت: ارز 4200 تومنی بر تولید و صادرات تجهیزات پزشکی در کشور صدمه بزرگی وارد کرده و آسیب بزرگی برای این صنعت محسوب می شود.

وی همچنین افزود: دلیل آن هم این است که حول و حوش 48 میلیون دلار ارز به 600 شرکت تولیدکننده‌ی تجهیزات پزشکی کشور تعلق گرفت که به روایت برخی دوستان 100 شرکت که بیشتر مواردی بوده که حالت اسکیلی بوده است. این درحالیست که به میزان  یک میلیارد و 300 میلیون دلار ما
واردات تجهیزات پزشکی داشته ایم که بسیاری از آن شاید بیش از نیاز کشور انجام شده و به موازات آن تولید ما از این قضیه بهره‌مند نشد.

الهیاری همچنین با اشاره به موافق بودن خود از آزادسازی ارز عنوان کرد: با وارد شدن ارز 4200 تومانی به چرخه ی تامین تجهیزات پزشکی در سال گذشته 70 درصد سوبسید به شرکت های وارداتی داده شد که این مساله در مقابله با فعالیت شرکت های تولید‌کننده تجهیزات پزشکی قرار گرفت که در اوج توانمندی و در حال فعالیت بودند.

وی تاکید کرد: بنابراین تا اینجای کار تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در قضیه‌ی ارز 4200 تومانی بازنده‌ی مطلق بودند و در حقیقت این ارز هیچ سودی برای بحث تولید نداشته است .

رییس اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی همچنین اظهار داشت: اگر برآورد کنیم که از این 3/1 میلیارد دلار چه میزان آن را اگر به تولید داخل ارز می‌دادیم که می‌توانست جبران بشود، این برآورد با
دوستان هیات‌امنای ارزی در کشور انجام شد و به یک عددی حول‌و‌حوش 250 میلیون دلار ارز رسیدند که جبران‌کننده‌ی یک عددی در حدود یک میلیارد دلار ارز برای کشور بوده که ظرفیت‌های آن هم در کشور بوده است.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر در بازاری هستیم که واردکننده 70 درصد سوبسید گرفته و کالایی را که خیلی وقت‌ها تولیدکننده داخلی می‌توانسته تولید کند را وارد کرده و در انبارهایش هم انبار کرده و مترصد آن است که بعد از اینکه افزایش قیمت پیدا کرد با توجه به بحث‌های نظارتی‌ای که احتمالا بادقت هم صورت نمی گیرد از این فرصت استفاده کند و سرمایه‌ی خود را چندین برابرکند و راه را برای تولیدکننده داخلی از این هم سخت‌تر و مشکل‌تر کند.

الهیاری با بیان اینکه شواهد و قرائن نشان می‌دهد که تا پایان سال جاری بحث 4200 تومانی پابرجا خواهد بود، گفت: احتمالا اگر دولت در این زمینه برنامه‌ای
داشته باشد برای سال آینده است. پیشنهادی که ما به طور مشخص به‌عنوان بحث تولید داشتیم، این عقب ماندن ها را در حقیقت دولت بیاید به جای تخصیص این ارز که همچنان به واردات تجهیزات تخصیص می دهد به تولید کنندگان اختصاص دهد.

وی افزود: اگر میزان واردات تجهیزات پزشکی در سال 97 با سال 96 یا با سال 95 مقایسه بشود، متوجه می‌شویم که میزان وارداتی که در تجهیزات پزشکی صورت گرفته بیش از حد نیاز بوده است. با توجه به این مساله، آن تخصیصی که حالا تا انتهای سال می‌تواند صورت بگیرد برای بحث تولید اختصاص پیدا بکند و واقعا این مساله کمک کند که تولیدکننده‌هایی که در طول این یکی دو سال گذشته از این بابت زیان‌ها و خسارت‌های سنگینی دیده اند یک مقدار جبران شود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی همچنین عنوان کرد: در تجهیزات پزشکی نیز فقط مواد اولیه‌ مشمول ارز است و ماشین‌آلات نمی‌تواند ارز دریافت
کند و طبیعتا ما همه‌ی این فشارها در این یک سال گذشته در بحث ماشین‌آلات، در بحث آکسسوری‌هایی که در حقیقت در تولید وجود دارد و مواردی که ناشی از تورم در کشور بوده را تحمل کردیم.

وی گفت: پیش‌بینی ما این است که شرکت‌هایی که ارز گرفتند، این ارز چیزی در حدود 30 درصد بر فعالیتشان اثر گذاشته است ولی به همان نسبت نیز واردکننده جلو افتاده است. ما پیگیر این قضیه از وزارت بهداشت و درمان هستیم و درخواست داریم ارز تخصیصی که قرار بوده از طریق هیات‌ امنای ارزی برای حمایت از تولید صورت بگیرد، انجام بشود تا بالاخره تولیدکنندگان هم به یک نقطه‌ی موازی و برابری برسند.

الهیاری تاکید کرد که امیدواریم گام بعدی این باشد که پس از اتمام سال جاری ارز 4200 تومانی به طور کلی برچیده شود یا مکانیزمی برای آن طراحی ‌شود، در شرایط نسبتا برابری بتواند این اتفاق جلو برود و آسیب به تولید نزند.
 
 
کد مطلب : ۵۶۸۸
نام شما

آدرس ايميل شما