۰
رضا ملک زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد:

سالانه 10 هزار ایرانی به سیروز کبدی مبتلا می‌شوند

داغ‌ترین نقطه‌ی جهان در سیروز کبد کشور مصر است
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۵۶۸۳
سالانه 10 هزار ایرانی به سیروز کبدی مبتلا می‌شوند
سالم خبر: سالانه 10 هزار ایرانی به بیماری سیروزهای کبدی مبتلا می شوند که پنج هزار نفر از آنان جان خود را از دست می دهند.

به گزارش سالم خبر، رضا ملک زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت و درمان در ارائه ی نتایج تازه ترین مطالعه جهانی بار بیماری های گوارشی با بیان این مطلب در حالی دلیل افزایش شمار مبتلایان سیروز کبدی در جهان را پرخوری، بی تحرکی و شیوع نگران کننده چاقی می داند که براساس آخرین آمار در کشور 29 میلیون ایرانی دارای چاقی و اضافه وزن اند و 85 درصد از ایرانی ها تحرک کافی ندارند.

به
گفته ی ملک زاده سیروز کبدی ، پیشرفته ترین شکل بیماری کبدی و مهمترین علت مرگ ناشی از بیماری های مزمن کبدی است؛ که در اکثر بیماران مبتلا، این بیماری بدون علامت پیشروی کرده و بیمار در مراحل پیشرفته متوجه آن می شوند.

وی همچنین با اشاره به نتایج مطالعه بار بیماری سیروز کبدی در کل جهان در سال  2017، تعداد مبتلایان سیروز کبدی جبران شده را 112 میلیون نفر و سیروز کبدی جبران نشده (شرایطی که در آن کبد قادر به جبران بافتهای از دست رفته نیست و فرد مبتلا، نیازمند پیوند کبد می شود) را 10 میلیون
نفر اعلام کرد.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت و درمان همچنین تعداد مرگ های ناشی از سیروز کبدی و بیماری های مزمن کبدی را یک میلیون  و  322 هزار و 868  ( با سهم 67 درصدی مردان ) اعلام کرد که طی 27 سال گذشته ثبت مرگ 400 هزار نفر افزایش مرگهای ناشی از سیروز را نیز هویدا می کند.

وی همچنین داغ ترین نقطه ی جهان در سیروز کبد را کشور مصر خواند و سهم شایع ترین عوامل در بروز و مرگ ناشی از سیروز کبدی را هپاتیت B، هپاتیت C ، کبد چرب الکلی و غیرالکلی اعلام کرد.

وی همچنین عنوان کرد: زنان کمتر از
مردان مبتلا به سیروز کبدی ناشی از هپاتیت B و C می شوند ؛ اما به علت شیوع چاقی و اضافه وزن، بیشتر از مردان به کبد چرب غیرالکلی  مبتلا هستند.

ملک زاده همچنین با بیان اینکه وجود درمان های موثر و در دسترس هپاتیت B و C به عنوان عوامل مهم سیروزهای کبدی از سویی و چاق تر شدن جهان از سویی دیگر،  شرایطی را رقم زده است که در آینده ای نزدیک، « کبد چرب غیرالکلی»  که عمدتا ناشی از پرخوری، بی تحرکی و چاقی است، از هپاتیت  B و C و حتی  کبد چرب الکلی، در بروز و مرگ ناشی از سیروز کبدی
جهان،  پیشی خواهد گرفت، اعلام کرد که کبد چرب غیرالکلی به دلیل چاقی، تنها بیماری کبدی است  که طی سالهای گذشته در جهان، نه تنها کاهش نیافته، بلکه سه برابر افزایش یافته و سهم آن  در بروز سیروز کبدی نیز دو برابر شده است.

وی اعلام کرد: در حال حاضر 70  درصد از بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی جهان را افراد چاق تشکیل می دهند ؛ هر چند که 20  درصد افرادی  که کبد چرب دارند، لاغر هستند، اما چاقی شکمی دارند که  بدترین علت کبد چرب غیرالکلی است
 
 
 
کد مطلب : ۵۶۸۳
نام شما

آدرس ايميل شما