عباس کبریایی زاده، نایب رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی:

توسعه صنعت داروی کشور در دولت نهم دچار سکته شد

12 آبان 1398 ساعت 14:58

سالم خبر: امروز هرآنچه در صنعت داروی کشور برداشت کرده و بدان افتخار می کنیم متعلق به دوران گذشته است و با کمال تاسف بخش عمده ای از آسیب هایی که در حال حاضر به کشور وارد می شود و در آینده به خصوص می تواند آسیب رسان باشد غفلتی است که طی این سالها به توسعه زیرساخت های صنعت داروسازی کشور شده است.


سالم خبر: امروز هرآنچه در صنعت داروی کشور برداشت کرده و بدان افتخار می کنیم متعلق به دوران گذشته است و با کمال تاسف بخش عمده ای از آسیب هایی که در حال حاضر در این زمینه به کشور وارد می شود و در آینده به خصوص می تواند برای این صنعت آسیب رسان باشد غفلتی است که طی این سالها به توسعه زیرساخت های صنعت داروسازی کشور شده است.

عباس کبریایی زاده، نایب رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در گفت‌وگو با سالم خبر با بیان این مطلب، کلید خوردن پایه ریزی ساختارصنعت داروی کشور را زمان جنگ عنوان کرد و گفت: صنعت داروی کشور رشد و توسعه ی خود را در دولت پنجم و ششم به طور هدفمند آغاز کرد و در دوره دولت‌های هفتم و هشتم پیکان رشد صنایع دارویی سر به صعود گذاشت اما این روند از همان روزهای آغازین دولت نهم دچار سکته شد و دولت آقای احمدی‌نژاد برای توسعه صنایع دارویی کشور حرفی برای گفتن نداشت.

وی افزود: اگر تاریخ رشد صنعت دارویی ایران را مطالعه کنید در دولت آقای هاشمی به طور خاص و در دولت آقای خاتمی بیشترین توجه به ایجاد زیر ساخت های صنعت داروی کشور شده است. توجهی که مرحوم هاشمی به صنعت بایوتک داشت و توجه و خدماتی که اقای خاتمی به صنایع شیمیایی و بیولوژیک ما کردند موجب ایجاد زیرساخت های صنعت داروی کشور در حال حاضر است اگر چه متاسفانه از دولت  آقای
احمدی نژاد ما به شدت دچار  بی توجهی به توسعه زیرساخت های صنعت داروسازی شدیم.

کبریایی زاده در پاسخ به این سوال که با وجود تولید داخل دارو به میزان 97 درصد از داروی مورد نیاز کشور چرا سه درصد داروی باقی مانده که وارداتی است تبدیل به دغدغه ی فکری برخی دست اندرکاران این صنعت شده است گفت: وزارت بهداشت و درمان دو جور آمار منتشر می کند که باید به تفکیک و تفاوت آن توجه کنیم که اشتباه نشود تولید 97 درصدی تولید داخل مربوط به آمار عددی داروست که چیزی در حدود 40 میلیارد عدد دارو در ایران مصرف می شود که 97 درصد آن تولید داخل است و 3 درصد از این میزان داروی مصرفی مربوط می شود به واردات. خود این سه درصد نیز حدود یک و نیم درصدش مربوط به واردات داروهایی است که مشابه تولید داخل است . با این محاسبه حدود دو درصد از داروهای وارداتی کشور مربوط به داروهایی می شود که ما اصلا تولید داخل نداریم و مجبوربه واردات آن هستیم.

وی ادامه داد: اما وقتی ارزش بازار داروی کشور را به ریال مطالعه می کنیم تقریبا حدود 70 درصد از بازار داروهای کشور تولید داخل هستند و حدود 30 تا 33 درصد ارزش ریالی مربوط به داروهای وارداتی می شود. که وقتی ارز مربوط به دارو در کشور مورد مطالعه قرار می گیرد ملاحظه می کنیم که برای سه درصد داروهای وارداتی سالانه یک میلیارد و 100میلیون دلار یعنی حدود هزار و 100 میلیون دلار دولت ارز اختصاص می دهد و برای 97 درصد داروی مصرفی کشور که در داخل تولید می شوند 360 میلیون دلار اختصاص داده می شود.

نایب رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی تاکید کرد که پس اگر آماری اعلام می شود باید به ترتیب و تفکیک شده اعلام شده و مورد مطالعه قرار گیرد چون هر کدام هم تخصیص خاص خود را داراست. ارز بری یک واحد داروی تولید داخل را تقریبا اگر شما 360 میلیون دلار را تقسیم 40 میلیارد عدد کنید عدد ناچیزی بدست می آید در حالی که ارزش واحد داروی وارداتی را محاسبه می کنیم ارزبری زیادی را به خود اختصاص می دهد.

کبریایی زاده در مورد بحث رایجی که این روزها بین دو طیف تولید کنندگان مواد اولیه و تولید کنندگان بزرگ دارویی و تحت لیسانس در کشور مبنی بر متهم کردن یکدیگر مطرح است اظهار داشت: اگر یک نفر از یک شرکت یا چند نفر آمدند یکدیگر را تخطئه کردند ما نباید با شنابزدگی به قضاوت بنشینیم آنچه مسلم است براساس آمارهایی است که من یادآور شدم. ایران کشوری است که در تکنولوژی های دارویی بسیار پیشرفت کرده است به گونه ای که عده ای را نگران کرده است از جمله کشورهایی که پیشرفت ما در این زمینه خوشایندشان نیست.

وی افزود: گاه همکاران ما در صنعت دارو بی تدبیری می کنند و به صورت غیرمنصفانه ای یکدیگر را نقد می کنند. تیغ نقد غیرمنصفانه موجب می شود سیاست های درستی که سالهای گذشته در برای بهبود و توسعه ی این صنعت در پیش گرفته ایم نادیده انگاشته شود.

کبریایی زاده همچنین با بیان اینکه گاه صنایع داروسازی نسبت به یکدیگر انتقاداتی دارند که باید در جهت رفع آن برآیند افزود: کسی نمی تواند منکر این قضیه شود که  صنعت مواد اولیه دارو به کشور چه خدماتی کرده است یا کسی نمی تواند این واقعیت را انکار کند صنایع داروسازی کشور در توسعه و پیشبرد این صنعت چه گام های موثری برداشته است. اختلاف دیدگاهها و نظرها همیشه به وجود می آید اما این اختلافات باید در چارچوب همکاری و همراهی و مساعدت وهمدلی رفع شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ساختار سازمان غذا و دارو در این مساله تاثیرگذار است و آیا لازم است پاره ای اصلاحات لازم باشد؟ عنوان کرد: ساختار غذا ودارو ساختاری است که ناچار است که هم برکیفیت محصولات نظارت داشته باشد وهم مدیریت بازار را کنترل کند  بنابراین ناچار است برخی مواقع شرکت هایی که از استانداردهای GMP عدول می کنند تنبیه کند کاملا طبیعی است . بنابراین ساختار سازمان یک ساختار سیاست گذارهمراه با نظارت است ضمن آنکه به نظرم سازمان طی 10 تا15 سال گذشته در حوزه توسعه صنعت دارو غفلت کرده است و می توانست بهتر از این عمل کند اما آنچه مسلم است همین توسعه ای که اتفاق افتاده است محصول برنامه ریزی هایی است که دروزارت بهداشت صورت گرفته است.
 
 
 
 
 


کد مطلب: 5679

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/5679/توسعه-صنعت-داروی-کشور-دولت-نهم-دچار-سکته

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com