داروسازان از ابلاغ سند جامع خدمات سلامت در داروخانه ها حمایت کردند

8 آبان 1398 ساعت 13:24

سالم خبر: جامعه ی داروسازان و دانشجویان داروسازی کشور با اعلام حمایت قاطع از سند جامع خدمات سلامت در داروخانه های ایران، از وزیر بهداشت و درمان و نهادهای صنفی و علمی داروسازی، از جمله انجمن داروسازان ایران خواستند تا با تمام قدرت صنفی، اجرایی و تشکیلاتی، پیاده سازی این سند را دنبال کنند.


سالم خبر: جامعه ی داروسازان و دانشجویان داروسازی کشور با اعلام حمایت قاطع از سند جامع خدمات سلامت در داروخانه های ایران، از وزیر بهداشت و درمان و نهادهای صنفی و علمی داروسازی، از جمله انجمن داروسازان ایران خواستند تا با تمام قدرت صنفی، اجرایی و تشکیلاتی، پیاده سازی این سند را دنبال کنند.

به گزارش سالم خبر، نخستین سند جامعه خدمات سلامت در داروخانه ها که شهریورماه سال جاری از سوی سازمان غذا و دارو مهرتایید وابلاغ را دریافت کرده، تاکنون از سوی 2800 داروساز و دانشجوی داروسازی کشور مورد حمایت قرار گرفته است.

در متن منتشرشده از سوی جامعه داروسازی کشور آمده است: حمایت جامعه داروسازی کشور از سال ۱۳۱۳ که مدرسه دواسازی به دانشکده داروسازی تغییر نام یافت و اولین دانشکده داروسازی در قلب دانشگاه تهران شکل گرفت سال‌ها می‌گذرد.

در طی این مدت داروسازان همواره در کنار پزشکان و سایر کادر درمان به امر ارتقای سلامت جامعه می‌پرداختند.

متاسفانه در طی سالیان اخیر به ‌رغم پیشرفت علم داروسازی کشور که مایه فخر و مباهات جامعه علوم پزشکی است، حرفه داروسازی و به ویژه داروساز مستقر در داروخانه در جا زده است و آنطور که باید نتوانسته است در امر بهبود جایگاه حرفه‌ای خود موفق باشد.

داروسازی کشور در حال حاضر در همان پرتگاه انحطاطی قرار دارد که داروسازی آمریکا در دهه ۸۰ میلادی در آن به سر می‌برد. در آن سال‌ها داروسازان آمریکا مشابه وضع حال حاضر ما تنها به امر توزیع دارو و حداکثر مشاوره دارویی می‌پرداختند و جایگاه آنان در بحث ارتقای سلامت جامعه کم کم به سمت فراموشی می‌رفت.

در همین زمان بود که برای اولین بار مفهومی به نام مراقبت‌های دارویی یا Pharmaceutical Care توسط Hepler و Strand متولد شد. در مفهوم مراقبت‌های دارویی داروساز باید به جای تمرکز بر توزیع دارو به محوریت قرار دادن بیمار به منظور دستیابی به نتایج درمانی بهینه و بهبود کیفیت زندگی وی تغییر رویه دهد. پس از تولد این واژه بود که حرفه داروسازی به تدریج تمرکز خود را بر روی بیمار، پروسه درمان و ایمنی او، تحت عنوان مراقبت های دارویی افزایش دهد و در نهایت باعث ارتقای حرفه و افزایش مسئولیت پذیری داروسازی شد.

امروزه مراقبت های دارویی "فرم غالب" حرفه داروسازی برای داروسازان در سرتاسر دنیا است؛ با این حال کماکان برای بسیاری از بیماران مفهومی ناشناخته است زیرا به عنوان یک روال عادی در گذشته انجام نمی شده است.

از سوی دیگر در اکثر کشورهای دنیا از جمله انگلستان، آمریکا و استرالیا، مدیریت بیماری های شایع تحت عنوان minor     ailments با داروهای بدون نسخه یا Nonprescription و توسط داروساز انجام می‌شود.

خوشبختانه با انتخاب وزیر بهداشت از جامعه داروسازی، امیدها به منظور ارتقای خدمات داروسازی افزایش یافت و پس از سال‌ها سرانجام در شهریور ۱۳۹۸، نخستین سند جامع خدمات سلامت در داروخانه های ایران توسط رییس سازمان غذا دارو ابلاغ شد.

با توجه به هم اندیشی انجمن‌های علمی در نگارش این سند، مفاهیم مراقبت های دارویی به خوبی در آن به چشم می‌خورد و بیانگر آن است که در صورت پیاده‌سازی به نحو احسن، باعث بهبود جایگاه شغلی و حرفه ای داروساز خواهد شد.

با این تفاسیر، ما جمعی از داروسازان و دانشجویان داروسازی با اعلام حمایت قاطع از سند جامع خدمات سلامت در داروخانه های ایران و شخص وزیر خواستاریم نهادهای صنفی و علمی داروسازی، از جمله انجمن داروسازان ایران از تمام قدرت صنفی، اجرایی و تشکیلاتی خود به منظور پیاده سازی این سند استفاده کند.
 


کد مطلب: 5658

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/5658/داروسازان-ابلاغ-سند-جامع-خدمات-سلامت-داروخانه-حمایت-کردند

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com