۲

متولی سلامت محصولات غذایی در کشور کدام سازمان است؟

وحید اسکویی، کارشناس میکروبیولوژیک وعضو انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب : ۵۶۲۹
متولی سلامت محصولات غذایی در کشور کدام سازمان است؟
سالم خبر: حوزه ایمنی و تولید سالم مواد غذایی دو مقوله ای هستند که در سازمان غذا و دارو همیشه مغفول مانده است به این علت که سازمان غذا و دارو همواره تحت سیطره داروسازان بوده است. همین مساله موجب شده تا به امروز مساله دارو، تامین دارو و به طور کلی درمان بیماری ها در سیاست ها و اقدامات سازمان غذا و داروی کشور، همواره نسبت به پیشگیری و تامین مواد غذایی سالم از اولویت و وزن بیشتری برخوردار باشند.

وحید اسکویی، کارشناس میکروبیولوژیک وعضو انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی با بیان این مطلب به سالم خبر گفت: سازمان غذا و دارو بیش از هرچیز خود را متولی تامین امنیت دارویی کشور می داند این در حالیست که 30درصد از بیماری های غیرواگیر همچون بیماری های قلبی عروقی، گوارشی، کبد چرب، انواع سرطان ها، پرفشاری خون، دیابت و غیره ناشی از تغذیه نامناسب و مصرف مواد غذایی ناسالم است.

وی همچنین افزود: عامل ایجاد این بیماری ها به طور مستقیم و غیر مستقیم به تولید غذا و مواد غذایی چه در بعد صنعتی وغیر صنعتی در کشور مرتبط می شود و شیوع آن ها حتی نسبت به 10 سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. بنابراین با رعایت الزامات و اتخاذ اقداماتی در حوزه غذا می توان تا حد زیادی به سلامت جامعه کمک کرد و آن را بهبود بخشید و  بسیاری از هزینه های درمانی
را کاهش داد.

اسکویی با بیان اینکه این مساله به طور مداوم از سوی بسیاری از گروه های مختلف که هر یک به نوعی در امر درمان و پیشگیری از بیماری ها دخیل اند به مسوولان سازمان غذا و دارو تذکر داده می شود، افزود: به نظر می رسد مدیران میانی سازمان غذا و دارو تمایل خاصی برای ورود به این مسائل و کنترل آنها ندارند. این در حالیست که تقلبات بسیار گسترده ای در صنعت غذا و تجهیزات آزمایشگاهی روی می دهد که همه مستندات آن نیز موجود است و همه آنها به شخص وزیر بهداشت هم گزارش داده شده است.

وی با بیان اینکه ما بارها از طریق انجمن های فعال در حوزه صنایع غذایی کشور با مدیران ارشد وزارت بهداشت و درمان از جمله شخص وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو در این رابطه مکاتبه کرده ایم ادامه داد: در همین مورد آخر نامه ای به امضای مدیران انجمن های صنایع غذایی 18 استان کشور خطاب به مسوول مربوطه در سازمان غذا و دارو مکتوب کردیم و در آن درخواست جلسه ای برای مطرح کردن مشکلات و اعتراضات خود و همچنین ارائه مستنداتمان را داشتیم. با این حال به رغم دستورات اکید وزیر بهداشت برای پیگیری این موارد، همچون گذشته این مساله در سطوح میانی سازمان غذا و دارو قفل شد و همچنان همه تلاش ها برای برخورد با این موارد به در بسته می خورد.

وی در ادامه با انتقاد از اینکه سازمان
غذا و دارو ما را برای پیگیری درخواست های به حقی که موجب ارتقای سلامت جامعه می شود، به یک تشکل خصوصی ارجاع داده است که صلاحیت لازم برای ورود به این موضوع را ندارد، تاکید کرد: در واقع در حالی که ما نیازمندیم که تغییرات گسترده ای در ساختار اداری و اجرایی حوزه غذا اجرا شود، اما آنچه در عمل روی داده این است که سازمان غذا و دارو قصد دارد تایید صلاحیت مسوولان فنی در این حوزه و بخشی از وظایف نظارتی خود در این بخش را برون سپاری کند.

این عضو انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی با بیان اینکه ما مخالف برون سپاری بخش نظارتی این صنعت به بخش خصوصی نیستیم اما انتظار می رود این برون سپاری ها به گونه ای انجام نشود که فرصت رانت جویی و منفعت طلبی برخی افراد سودجو مهیاتر شود اظهار داشت: لازم به یادآوری است که امر نظارتی، یک امر حاکمیتی است و سازمان غذا و دارو نه تنها نباید از زیر بار آن شانه خالی کند بلکه به طور جدی تری آن را دنبال کند.
 
مدیرعامل شرکت کیمیاژن پژوه پارس تصریح کرد: در حال حاضر قوانین حوزه غذا و صنایع غذایی، همان قوانینی هستند که 50 سال پیش تدوین شده اند که متناسب با نیاز روز جامعه نیستند و طی سال های اخیر هم هیچ بازنگری در آنها صورت نگرفته است.

اسکویی با اشاره به جایگاه مسوولان فنی در صنایع غذایی و شرکت
های تامین کننده مواد غذایی گفت: این صنف گرچه مسوولیت های فراوانی را بر عهده دارند اما به هیچ عنوان حمایت های قانونی از آنها انجام نمی شود. اگر مسوول فنی یک واحد تولیدی به سازمان غذا و دارو تخلفی را به گزارش دهد، بلافاصله از سوی واحد مربوطه حکم اخراج خود را دریافت خواهد کرد یا حتی در مواردی تهدید های جانی را باید به جان بخرد.

این عضو انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی ادامه داد: سازمان غذا و ودارو در این شرایط از زیر بار مسوولیت شانه خالی می کند و مسوول فنی مربوطه را به پیگیری از طریق اداره کار ارجاع می دهد. این در حالیست که یک مسوول فنی درواقع نماینده سازمان غذا و دارو و مسوول کنترل کیفیت و سلامت محصول تامین شده است و بدون پشتیبانی قانونی سازمان نمی توان از عهده اجرای وظیفه خود برآید. 

وی در ادامه سخنان خود با انتقاد از ضعف های سامانه تی تک گفت: یکی از اهداف سامانه تی تک این بود که ضمن کاهش روندهای بوروکراتیک و فسادهای اداری در تامین کالاهای سلامت محور، جلوی بروز تخلف ها و تقلب ها و غیره در این حوزه را نیز بگیرد. اما اتفاقی که در عمل ما شاهد آن هستیم این است که سودجویان با شناسایی ضعف های سامانه تی تک به ویژه در حوزه تامین مواد غذایی و فراورده های آرایشی و بهداشتی، کالایی را ثبت، اما در عمل کالای دیگری
را وارد می کنند که بارها خود شخص وزیر هم در این رابطه صحبت کرده و بر آن صحه گذاشته اند.

اسکویی با اشاره به شرکت هایی که سال گذشته در تولید محصولات خود از مواد تراریخته مورد استفاده در گاوداری ها استفاده کرده بودند، تصریح کرد: آیا این حق مصرف کننده نبود که این محصولات از بازار جمع آوری شوند؟ حتی طی ماه های اخیر از شرکتی حدود 300 تن کنستانتره فاسد کشف شد! اما باید دید که چه اقدام تنبیهی علیه آن شرکت اتخاذ شده است؟ باید دید آیا هزینه ای که برای چنین تخلفاتی در نظرگرفته می شود بازدارنده هست یا خیر؟ آیا جریمه های سبک مالی اقدام بازدارنده مناسبی برای شرکت متخلفی که امنیت غذایی و سلامت جامعه را به سخره می گیرد هست یا نه؟ اینها پرسش هایی است که سازمان غذا و دارو باید به آنها پاسخ دهد.

این دانش آموخته رشته میکروبیولوژی ادامه داد: برای مثال برخی تولید کنندگان جهت جلوگیری از ایجاد گاز در دوغ و عرضه دوغ بدون گاز از آنتی بیوتیک استفاده می کنند که گاه تحت عنوان دوغ گرمادیده عرضه می شود و سوالی که باید پرسید این است که آیا این مقاومت آنتی بیوتیکی در کشور را بالا نمی برد؟ باید از متولیان نظام سلامت کشور پرسید افزودنی های غیرمجاز و اتروتوکسین ها موجود در محصولات غذایی چه تاثیری بر سلامت جامعه دارند. این در حالیست که حتی ممانعتی
برای ورود دستگاه های آزمایشگاهی غیر مجاز به واحدهای تولید محصولات غذایی نمی شود و نظارتی از سوی سازمان غذا و دارو بر آنها وجود ندارد.
 
اسکویی گفت: گاه برخی از مسوولان سازمان غذا و دارو در پاسخ به شکایات ما اعلام می کنند که مسوول بررسی و تایید دستگاه های آزمایشگاهی، سازمان استاندارد است اما در این صورت این سازمان باید پاسخ دهد که چرا هزینه های سنگین GMP، ایزو، مستندسازی و غیره را به ما تحمیل کردند؟ زمانی که ما زیر نظر سازمان استاندارد بودیم به هیچ یک از اینها نیازی نبود. بنابراین حرف ما این است که ما با پذیرش این موضوع به نفع جامعه به تکلیف خود عمل کردیم اما سازمان غذا و دارو در این حوزه دچار قصورهای فراوانی است.
 
وی اذعان کرد: در شرایط موجود نیاز است قوانین بخش غذا در کشور به طور مستقل تدوین، تصویب و پیگیری شوند و همچنین جایگاه مسوولان فنی در شرکت ها تقویت و از آنها حمایت شود. بنده به عنوان یک تولیدکننده تاکید می کنم که به دنبال توقف تولید نیستم بلکه به دنبال تولید سالم محصولات غذایی در کشور هستم و این را یک دغدغه اساسی برای خود می دانم. همه این مشکلات راهکارهای کاملا مشخص و تجربه شده ای در دنیا دارند اما به نظر می رسد که عزمی برای اجرای آنها در کشور نیست و صدای ما به گوش مسوولان نمی رسد.
 
کد مطلب : ۵۶۲۹
نام شما

آدرس ايميل شما