ارز 4200 تومانی خود؛ کمر صنایع دارویی کشور را خم می‌کند

عباس کبریایی‌زاده نائب رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی

29 مهر 1398 ساعت 14:31

سالم خبر: نائب رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: تصمیمات غلط، ناپخته و نابخردانه بسیاری در طول یکسال و نیم گذشته گرفته شده که به ایجاد مشکلات فراوان در صنعت دارو منجر شده است و دود این مشکلات همه به چشم صنعت دارو و مردم می‌رود.


سالم خبر: نائب رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: تصمیمات غلط، ناپخته و نابخردانه بسیاری در طول یکسال و نیم گذشته گرفته شده که به ایجاد مشکلات فراوان در صنعت دارو منجر شده است و دود این مشکلات همه به چشم صنعت دارو و مردم می‌رود.

عباس کبریایی‌زاده در نشست گفت‌وگوی سیاستی تأثیر آزادسازی نرخ ارز دارو و ملزومات پزشکی بر عدالت در سلامت در دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این مطلب گفت: ما همیشه در دانشگاه با مساله ای که مواجه بوده وهستیم مشکل چند نرخی بودن ارز در نظام سلامت کشور است که باید براساس اصول علمی با آن برخورد شده و حل شود.

وی افزود: باید بپذیریم که دولت هنوز به یک ساختار شفاف در اداره نظام سلامت کشور نرسیده که آیا این نظام سلامت کشور عمومی وخصوصی است یا ترکیبی از آن است. چقدر به تصمیمات دولت در رابطه با تخصیص  منابع حاصل از اختلاف نرخ ارز به بیمه ها و جلوگیری از فشار به مردم می توان اعتماد کرد؟

کبریایی زاده همچنین با انتقاد از عملکرد دولت طی سالهای اخیر عنوان کرد: متاسفانه به دلیل ساختاری که دولت ایجاد کرده اعتماد به خود را مخدوش کرده و عملکردی که در گذشته داشته دولت را دچار بحران عدم اعتماد کرده است. این رویکرد را در سالهای اخیر به ویژه در طرح تحول سلامت شاهد بوده ایم درعمل اتفاق دیگری می افتد یکی دیگر از طرفی دیگررفتار پوپولیستی و عوام گرایانه دولت بر این عدم اعتماد افزوده است.

وی ادامه داد: اینکه ما بیاییم بگوییم که ما به نظام سلامت ارز 4200 تومانی می دهیم اما دروغ بگوییم و فریبکارانه عمل کنیم این نشان از سیاست پوپولیستی دارد. ما شاهد این هستیم که دولت 80 درصد از هزینه های تولید دارو را آزاد کرده است. حقوق و دستمزد، هزینه های جاری ،مواد جانبی ،مواد بسته بندی و غیره همه با نرخ ارز آزاد تامین می شود و کمر صنعت دارو را شکسته است اینها را دولت کاملاً رها کرده و نه تنها ارز نیمایی به این بخش‌ها تعلق نمی‌گیرد بلکه دولت حتی به آنها نظری نیز ندارد.

نائب رییس هیئت مدیره  سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، بیان کرد: اولویت در سیاستگذاری نباید انتقال سوبسید نابه‌جا، غیرکارآمد و فسادانگیز باشد. دولت باید با حذف سوبسیدهای مفسده‌انگیز، رانت‌زا و مخرب اقتصاد سالم برای مدیریت هزینه و منطقی کردن مصارف در جهت کارآمدی و بهره‌وری بیشتر تلاش کند.

وی گفت: این سوال مطرح است که آیا منابع ارز نیما بی‌انتها بوده و به راحتی در دسترس بوده و مشکل تخصیص و تأمین حل می‌شود؟ جواب من این است آنچه مسلم است ارز نیمایی یا ارز تک نرخی دارای رانت و فساد کمتری است. شواهد موجود بازار نیز گویای آن است که دسترسی به ارز نیما بسیار راحت‌تر از ارز دولتی است. با وجود تحریم‌ها بازار کشور همچنان شاهد حضور کالاهای لوکس و غیرضروری خارجی است. این تناقضات برای مردم قابل درک نیست. شما هرکالای لوکسی را می‌توانید بخرید درحالی که تأمین ارز دولتی داروهایی که مورد تأیید سازمان غذا و داروست گاهی بیش از 3 ماه به طول می‌انجامد.

کبریایی‌زاده افزود: تکلیف حاکمیت، حکمرانی خوب و اندیشیدن به آینده بهتر است و آینده بهتر با روش حل مسائل درست و تصمیم‌گیری‌های منطقی امکان‌پذیر است. به طور قطع با خودفریبی و فریب دیگران نمی‌توان به این اهداف رسید. دولتی که با کسری بودجه وحشتناک مواجه است نمی‌تواند قول‌های عجیب و غریب به صنعت دهد.

وی همچنین اظهار داشت که دولت مسوول این است که شاخص‌های نظام سلامت را بالا برده و کیفیت دارو را تضمین کند، دولت باید دسترسی به دارو را تسهیل کند و همچنین نشنالیتی را در صنعت دارو رقم بزند. به جرات می‌گویم ارز چندنرخی همه این موارد را مخدوش می‌کند. برخی از کارخانجات داروسازی ما کل نیاز دارویی سال 1398 را تولید کرده‌اند ولی در انبارها موجود نیست چون به کشورهای همسایه قاچاق می‌شوند و رسماً هم اجازه صادرات نداریم.

کبریایی‌زاده گفت: تصمیمات غلط، ناپخته و نابخردانه زیادی در طول یکسال و نیم گذشته گرفته شده که به ایجاد مشکلات فراوان در صنعت دارو منجر شده است و دود این مشکلات هم به چشم صنعت دارو و مردم می‌رود.

آیا ارز 4200 تومانی به حق تقسیم شد؟

وی همچنین در بخشی دیگر از سخناش تاکید کرد: الان هم تقریباً ارزی که در صنایع دارویی استفاده می‌شود، آزاد است؛ بخشی از آثارش در قیمت دیده شده است. بخش دیده نشده و فشار آن روی صنعت وجود دارد. دولت با قلدری مانع از این شده که صنایع دارویی بتواند در این زمینه درست عمل کند. چرا مجلس از دولت نپرسید که میزان مازاد درآمد ارزی را چرا وارد زندگی مردم یا صنایع دارویی نکرد؟

کبریایی زاده ادامه داد: ما از دوستان بانک مرکزی پرسیدیم که شما موافقید که تخصیص ارز 4200تومانی ادامه یابد؟ آنها گفتند ما هم مخالف ادامه این روند هستیم. آقای دکتر حریرچی و دولت تلاش کردند تا به صنایع دارویی ارز داده شده است. اما آیا این ارز به حق داده شده است؟ به عدالت تقسیم شده است؟

نائب رییس هیئت مدیره  سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران ادامه داد: اما درباره صادرات و قاچاق دارو بحثی وجود دارد. اطلاعات
دارویی کشور مدتی است مخدوش شده و برای من هم قابل دسترسی نیست. اما برای بعضی دوستان و مدیران قابل دسترس است. در مناطق مرزی و در داروخانه‌ها اتفاق‌های نامطلوبی دارد می‌افتد، بروید ببینید در مناطق مرزی چه خبر است؟ داروخانه ای که یک فاکتور دو میلیارد تومانی در یک شهرستان کوچک خرید می کند به چه منظور است؟ دولت باید این موارد و این روند رو به رشد قاچاق را ببیند. اگر نرخ ارز دارو آزاد شود، ما بررسی کردیم کل میانگین افزایش قیمت در سال 1380 شد 15درصد. الان اگر این اتفاق بیافتد اثر نرخ ارز در قیمت تولید داخل ماکزیمم 25‌درصد افزایش خواهد داشت.

وی با اشاره به مشکل نقدینگی صنایع دارویی کشور همچنین گفت: دولت در گذشته منصفانه با بنگاه‌ها رفتار می‌کرد به طوری که زمان تخصیص ارز می گفت 5 تا 10 تا درصد ریال پول بدهید موقعی که کالا در گمرک بود بصورت برات بانکی ترخیص وتولید کنید و بفروشید اما امروز می گویند 130 درصد پول را از همان ابتدا بده دولت است که دارد بد عمل می کند و کمبود نقدینگی ایجاد کرده است.

کبریایی زاده تاکید کرد که عملکرد بد دولت مشکل نقدینگی ایجاد کرده است به طور قطع با این سیاست‌های غلط، آینده صنعت دارویی رو به نابودی است. صنعت دارویی ایران بالاترین حد نوآوری را دارد، در یک سال گذشته که تخصیص ارز برای تحقیقات متوقف شده و دفتر تحقیقات شرکت‌ها را بسته‌اند آینده خوبی برای این صنعت رقم نمی‌خورد و آینده ما بهتر از امروز نخواهد شد.
 


کد مطلب: 5624

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/5624/ارز-4200-تومانی-خود-کمر-صنایع-دارویی-کشور-خم-می-کند

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com