در بازدید وزیر بهداشت و درمان و رییس سازمان غذا و دارو:

9 داروی جدید داروسازی بهستان رونمایی شد

16 مهر 1398 ساعت 20:24

سالم خبر: وزیربهداشت و درمان امروز همراه با رییس سازمان غذا و دارو از کارخانه دارویی بھستان در شهرک صنعتی کاوہ بازدید کردند.


سالم خبر: وزیربهداشت و درمان امروز همراه با رییس سازمان غذا و دارو از کارخانه دارویی بھستان در شهرک صنعتی کاوہ بازدید کردند.

به گزارش سالم خبر در این مراسم از9 محصول دارویی جدید بهستان رونمایی شد.

سعید نمکی در این مراسم  با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه شفاف‌سازی در سازمان غذا و دارو و سایر زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت و با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین اولویت او درحوزه دارو حذف رانت است گفت: سامانه تی‌تک همچنان نواقصی دارد نواقصی که موجب شده است به عنوان مثال یک کاربرآمپول تستوسترون را به عنوان پودر نارگیل و پودر کاکائو به کشور وارد کند.

وی با تقدیر از این گروه دارویی گفت: در کشورهایی مانند کشور ما کار کردن با بوروکراسی های نفس‌گیر مانند راه رفتن بر روی تردمیل می‌ماند؛ تا بخواهیم به نقطه قابل ملاحظه ‌ای برسیم، زمان زیادی صرف می‌شود. البته بنده شاهد فعالیت‌های گروه‌های داروسازی هستم و همواره از شما حمایت می‌کنم.

وزیر بهداشت افزود: بنده هیچ گوشه‌ای از صنعت را در حوزه داروسازی مقصر نشناختم و با شناختی که از بدنه داروسازی کشور داشتم می‌گویم که هیچ گاه پس از انقلاب یک فرد غیرداروساز رییس سازمان غذا و دارو نبوده است و آن اتفاقاتی که افتاده، متوجه سازمان غذا و داروست.

نمکی افزود: زمانی که من حرف از امضاهای طلایی در این سازمان زدم، گروه‌هایی به من حمله کردند. من می‌دانم حمله‌های صورت گرفته از سوی کسانی بود که در حال استفاده از "رانت" بودند. باید بگویم در سازمان غذا و دارو اتفاقات تلخ کم پیش نیامده است. این اتفاقات از نظام قیمت‌گذاری، تولید، توزیع و غیره تا سایر موارد پیشرفت داشته است؛ چراکه هیچ ضابطه قدرتمند عدالت‌محوری در این زمینه فعال نبود.

وزیر بهداشت در ادامه با انتقاد از نوع کارکرد سامانه تی‌تک گفت: گرچه این سامانه زیرساخت خوبی برای شفافیت بود، اما هرگز به سوی شفافیت حرکت نکرده است. حتی در حال حاضر که با شما صحبت می‌کنم همچنان این سامانه دارای نواقصی هست. به عنوان مثال یک کاربر در سامانه تی‌تک توانسته بود آمپول تستسترون را به عنوان پودر نارگیل و پودر کاکائو به کشور وارد کند و یا یک خانم دکتر در این سامانه در ۱۹ قسمت مسوول فنی شناخته شده بود بدون اینکه این سامانه خطا دهد.

وی در ادامه در خصوص آغاز به کار سامانه‌های نظارتی در حوزه دارو، گفت: نمی‌توانیم سامانه درست احداث کرده و به دست انسان نادرست دهیم. این موضوع مانند آن می‌ماند که چرتکه را از دزد گرفته و کامپیوتر به دست او دهیم. همواره تاکید کرده‌ام که هوشمندسازی باعث عاری شدن از آلودگی نمی‌شود و ما نیاز به انسان سالم داریم. انسانی که توسعه یافته باشد، دروغ نمی‌گوید، مالیاتش را انکار نمی‌کند، HIV نمی‌گیرد و ...

نمکی ادامه داد: هرگونه بی‌عدالتی از طریق سامانه ۱۹۰ به اطلاع ما می‌رسد و من شخصا آن را پیگیری می‌کنم. اولویت اول ما در سازمان غذا و دارو پیش رفتن به سمت روند تولید دارو است. سال گذشته ۲۲ هزار میلیارد تومان هزینه بازار دارویی کشور بود که از این رقم سه درصد به واردات اختصاص می‌یافت و متاسفانه همین سه درصد حدود ۳۰ درصد از ارزش بازار دارویی کشور را شامل می‌شد. همچنین ۹۷ درصد هزینه‌ها نیز مربوط به داروهای داخلی بود که ۷۰ درصد هزینه ریالی در کشور را شامل می‌شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این‌که ۱.۲ GDP کشور را صنایع دارویی تشکیل می‌دهند، ادامه داد: از نظر پرداخت‌های بیمه‌ای هزینه‌های بالایی شامل داروها می‌شود.   بالای ۵۰ درصد از پرداخت وجه دارو از جیب بیمار است.

وی افزود:‌ امروزه با وجود شرکت‌های دانش‌بنیان دیگر روا نیست تا پول تفاوت برند در دارو را به دارویی اختصاص بدهند که دانش فنی متمایزی نسبت به داخل در آن دیده نمی‌شود. صراحتا اعلام می‌کنم هیچ کمپانی تولید داروی اروپایی وجود ندارد که مواد اولیه را خودش تولید کند. اکثر این کمپانی‌ها مواد اولیه خود را از کشور چین وارد می‌کنند.

محمدرضا شانه ساز نیز در حاشیه  بازدید از خطوط تولید شرکت بهستان دارو گفت:هر ماه خطوط جدید تولید دارو در یک شرکت داروسازی افتتاح و محصولات جدید رونمایی می‌شود که نشان می‌دهد تحریم ها انگیزه اصحاب تولید، صنعت دارو و دانشمندان را بیشتر کرده است.
 
وی همچنین تاکید کرد: ما مردمی هستیم که اراده فوق العاده‌ای داریم که ماحصل آن نیز همین است هر روز داروهای جدیدی که در دنیا وارد می‌شود درصورت احساس نیاز پزشکان،  ظرف دو سال بومی‌سازی می‌شود
 
شانه ساز با اشاره به مراسم امروز گفت: امروز یک کمپانی تازه تاسیس با دانش و تکنولوژی جدید وارد عرصه تولید اقلام جدید تحت لیسانس شد که انشالله این روند در عرصه داروهای هایتک، شیمیایی، طبیعی، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و سل تراپی ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: در عرصه تولید مواد اولیه دارویی پروژه های زیادی در دست اقدام داریم که به سرعت نهایی و به تولید می‌رسد و می‌توانیم به عنوان اخبار خوشحال کننده به مردم اعلام کنیم.

شانه ساز همچنین در واکنش به خبرهای مربوط به افزایش قیمت دارو گفت: عدم لحاظ هزینه های R&D، ضعف چندین و چند ساله در سیستم قیمت گذاری بود، که با تاکید وزیر بهداشت این تامین هزینه برای واحدهای تولیدی دارو لحاظ خواهد شد اما این مساله به این منظور نیست که می‌خواهیم قیمت دارو را بالا ببریم، چرا که این میزان بسیار کم است، اما این اعداد کوچک می تواند گردش علمی صنایع دارویی، شرکت های دانش بنیان، مراکز تحقیقاتی و ارتباط بین تولید و صنعت را تسهیل می‌کند.

وی همچنین گفت:  300 قلم محصول جدید در حوزه مواد اولیه دارویی در برنامه است و سه حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  ستاد اجرایی فرمان امام، معاونت فناوری وزارت بهداشت و ما نیز به عنوان سازمان غذا دارو در کارگروهی حضور داریم و اتفاقات خوبی در حوزه مواداولیه رخ خواهد داد.
 
محمود نجفی عرب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران و رییس هیات مدیره شرکت بهستان دراین مراسم به عنوان نخستین سخنران گفت: صنعت داروسازی در کشور درشرایطی قرار گرفته است که بر فضای کسب و کار دانشجویان داروسازی نیز تاثیر گذاشته و محدود شدہ است.

وی با اشاره به سرمایه گذاری خط تولید داروسازی بهستان طی سال های گذشته عنوان کرد که شرکت دارویی بھستان طی 10 سال گذشتہ به دنبال رونق تولید دارو راہ اندازی شد و تلاش شد که سرمایه گذاری داروسازان خارجی را به کشور وارد کنیم.

پیام دیندوست مدیرعامل گروه دارویی بهفار نیز در این مراسم با اشاره به فعالیت شرکت دارویی بهستان اظهار داشت: شرکت دارویی بھستان با ھشت شرکت تولیدی ، توزیعی و وارد کنندہ خارجی همکاری می‌کند بدین معنا که این شرکت با تامین کنندگان 35 درصد از کل بازار دارویی جهان تعامل و ھمکاری دارد

وی افزود: سالانه سه میلیون و 500 بیمار از داروھای شرکت بھستان مصرف می کنند و 1300 نیرو متخصص با تحصیلات بالا در این گروه دارویی فعالیت میکنند.

دیندوست با بیان اینکه شرکت بھستان از سال 85 تاسیس شد و در حال حاضر از حدود 140 تامین کنندہ داخلی و 1200 قلم دارو برخوردار است عنوان کرد که در سال گذشته 21 میلیون جعبه داروهای تخصصی به دست بیماران رسانده ایم ضمن آنکه در هشت سال گذشته  65 میلیون دلار صرفه جویی‌ ارزی ایجاد کرده ایم.

وی همچین گفت: این شرکت در حال حاضر سالانه 120 لیتر پلاسما و فر آوردہ ھای خونی و ھموفیلی عرضه می کند و کمبودی در این زمینه نداریم و طی هشت سال گذشته 980 ھزار اھدا کنندہ فرآورده های خونی داشته‌‌ایم که به دنبال آن 650 هزار لیتر پلاسما تولید کرده ایم
دیندوست اعلام کرد که شرکت بھستان افتخار دارد که شیرخشک متابولیک را درب منازل مصرف کنندگان به دست آنان می رساند.
در مراسم رونمایی از 9 داروی جدید شامل متفورمین هگزال ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی گرم، وزیکر ۵ و ۱۰ میلی گرم، سیتالوپرام هگزال ۴۰ میلی گرم، امنیک ۰.۴ میلی گرم، سرترالین هگزال ۱۰۰ میلی گرم رونمایی شد.

همچنین کپسول امنیک برای بهبود علائم مرتبط با هاپیرپلازی خوش خیم پروستات، قرص های وزیکر ۵ و ۱۰ میلی گرم برای برطرف کردن علائم بیماری های تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار، قرص متفورمین هگزال ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی گرم برای کنترل قندخون در بیماران دیابت تیپ ۲، قرص سیتالوپرام هگزال ۲۰ و ۴۰ میلی گرم برای درمان افسردگی و قرص سرترالین هگزال ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم برای درمان افسردگی، اختلال و وسواس اجباری کاربرد دارد.
 


کد مطلب: 5572

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/5572/9-داروی-جدید-داروسازی-بهستان-رونمایی

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com